Emne

Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)

Siktemålet med emnet er å bidra til at studentene erverver seg avansert, forskningsbasert kunnskap knyttet til prestasjonsutvikling ved hjelp av fysisk trening og coaching. Emnet er basert på praksisnærhet og har et mål om å stimulere til utvikling av praksisfeltet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MID403

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

  • Trening av enkeltutøvere i individuelle idretter og trening av lag
  • Coachingprosessen
  • Felles mentale modeller
  • Roller i idretten
  • Idrettsfysiologi
  • Testing og evaluering
  • Treningsplanlegging.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Ha inngående kunnskap om coachingbegrepet og ulike coachingmodeller i lys av prestasjonsfremmende praksis.
  • Ha god kjennskap til forskjeller og likheter mellom coachingprosessen i lagidretter og i individuelle idretter.
  • Ha kjennskap til ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning.
  • Ha inngående kunnskap om fysiologisk adaptasjon til utholdenhets- og styrke- trening.
  • Ha kjennskap til belastning og tilpasning av trening i lys av ulike periodiseringsmodeller, samt individets livsfase.

Ferdigheter

  • Kunne benytte observasjonskategorier for å analysere praktisk coaching i et mellommenneskelig perspektiv.
  • Kunne analysere teamtrening.
  • Kunne vurdere coachingens sosiale kontekst, spesielt med tanke på trakassering/overgrep og hvorfor vi har så få kvinnelige coacher.
  • Kunne forklare hvordan ulik type trening, samt ulike livsfaser, påvirker de fysiologiske prosessene og individets fysiske prestasjonsevne.
  • Kunne identifisere og kommunisere tydelig med utøvere/trenere og kolleger om tester, vurdere ulike testers validitet og reliabilitet, velge hensiktsmessige tester, og administrere testprotokoller på en riktig og trygg måte.
  • Kunne beregne energiomsetninger under aktiviteter og øvelser ved bruk av ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.

Generell kompetanse

  • Ha kompetanse til å drøfte etiske overveielser og forskningens bidrag knyttet til trening, coaching og trener-/coachingutdanning.
  • Ha kompetanse til å anvende idrettsspesifikk treningsplanlegging og periodisering for ulike typer utøvere.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen - fysisk trening 1/4 2 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment 30.10.2024 13.11.2024
Hjemmeeksamen - fysisk trening 1/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 07.10.2024
Hjemmeeksamen - Coaching 1/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 02.09.2024
Muntlig eksamen - Coaching 1/4 30 Minutter Bokstavkarakterer 13.11.2024 27.11.2024


Hver hjemmeeksamen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Formelle krav: Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem. Muntlig eksamen vil vare ca 30 minutter. Eksamenene er fordelt i løpet av semesteret.

Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøte på samlinger
Krav om minst 80% oppmøte på samlingene. Dette må være godkjent før kandidaten kan gå opp til skriftlig skoleeksamen, samt den muntlige eksamenen.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Sindre Mikal Dyrstad

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på maksimalt 6 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og praktiske oppgaver.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.

Åpent for

Idrettsvitenskap - masterstudium
Utveksling til Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Essentials of strength training and conditioning Triplett, N. Travis,; Haff, G. Gregory, Champaign, IL, Human Kinetics, 2016, isbn:9781492501626, Book Chapter Coach-created motivational climate Duda, J.L. & Balaguer, I., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Coach-created motivational climate, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 117-129, isbn:9780736057806; 0736057803, Book Chapter Understanding the coach-athlete relationship Jowett, S. & Poczwardowski, A., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Understanding the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 3-14, isbn:9780736057806; 0736057803, Book Chapter Interdependence analysis and the 3+1 Cs in the coach-athlete relationship Jowett, S., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Interdependence analysis and the 3+1 Cs in the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 15-28, isbn:9780736057806; 0736057803, Book Chapter Interpersonal communication and conflict in the coach-athlete relationship LaVoi, N. M., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Interpersonal communication and conflict in the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 30-39, isbn:9780736057806; 0736057803, Book Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance McArdle, William D., Katch, Victor L.; Katch, Frank I., Philadelphia Baltimore; Philadelphia Baltimore, Lippincott Williams & Wilkins; Wolters Kluwer Health, lxiii,1110 sider, [2023]; © 2023, isbn:9781975217303; 9781975160043; 9781975217297; 9781975159993, E-book Testing av idrettsutøvere Bahr, Roald, Oslo, Pensumtjeneste, 184 s., cop. 2010, isbn:9788213028073, https://www.nb.no/items/a04d1bf22c33609fa9dc30b3a5389393?searchText=testing%20av%20idrettsut%C3%B8vere&page=3View online Book Utholdenhetstrening : forskning og beste praksis Enoksen, Eystein (red./forf.), Hallén, Jostein; Tønnessen, Espen; Tjelta, Leif Inge, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2013, isbn:9788202419257, Book Idrettens treningslære Gjerset, Asbjørn (red./forf.), Beyer, Nina; Helge, Eva Wulff; Kjær, Michael; Langberg, Henning; Pensgård, Anne Marte; Giske, Rune; Eriksrud, Ola; Johansen, Egil; Frøyd, Christian; Tønnessen, Espen; Ommundsen, Yngvar; Meen, Helge Dyre; Raastad, Truls; Enoksen, Eystein; Helge, Jørn Wulff; Nilsson, Johnny, Oslo, Gyldendal undervisning, 2015, isbn:978-82-05-39194-9, Article Energy system contribution during competitive cross-country skiing Thomas Losnegard 1, EJAP, 1675-1690, Article Shared Mental Models: National Representative Coaches' Thinking on Importance, Characteristics, and Development Rune Giske 1,2 , Joar Gjerde 1 , Rune Høigaard 2, and Bjørn Tore Johansen 2, Article Why an Expert Team is More Than a Team of Experts: A Social-Cognitive Conceptualization of Team Coordination and Communication in Sport David W. Eccles and Gershon Tenenbaum, JOURNAL OF SPORT & EXERCISE PSYCHOLOGY, 542-560, Article IS THERE A " BIG FIVE " IN TEAMWORK? EDUARDO SALAS DANA E. SIMS C. SHAWN BURKE, 36, 2005-10, Article Shared Situational Awareness in a Professional Soccer Team: An Explorative Analysis of Post-Performance Interviews Gaute S. Schei 1, * and Rune Giske 2, Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 2020-12-09, 9203 Article Journal of Applied Sport Psychology Shared Mental Task Models in Elite Ice Hockey and Handball Teams: Does It Exist and How Does the Coach Intervene to Make an Impact? Rune Giske, Stein E. Rodahl & Rune Høigaard, Journal of Applied Sport Psychology, 1, 27, 2015-01-02, 20-34,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1