Emne
Lesing: teori og metode (MLE305)
Forsking på skriftkulturen (literacy) er eitt av dei studiefelta i verda som veks raskast. Som forskingsfelt har det røter i filologi/lingvistikk, tekstvitskap, samfunnsfag og pedagogikk. Vår variant lesevitskap legg som namnet seier særleg vekt på lesinga si rolle, og søkjer å sjå samanhengar mellom tekst, historie, språk og samfunn.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MLE305
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten:
Kunnskap:
- Ha kjennskap til dei vanlegaste måtane å betrakta skriftkultur (literacy) på.
- Ha kjennskap til problemstillingar som gjeld leseopplæring og leseforsking.
- Ha innsyn i relevante tilnærmingar til litteraturforståing og minnestudiar.
Ferdigheter:
- Kunne lage annotert og kommentert bibliografi.
- Kunne bruke Universitetsbiblioteket aktivt.
- Kunne leggje fram innlegg og førebu seg til å halde paper.
- Ha kjennskap til den samfunnsmessige verknaden av lesevitskaplege analysar.
- Kunne gjere greie for sentrale teoriar i emnet.
Generell kompetanse:
- Ha oversyn over nokre vesentlege lesevitskaplege problemstillingar med vekt på teksttilnærming.
- Ha innsikt i den bruksretta nytten av studiet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Munnleg paper med mappe innlevert før eksamen | 1/1 | 20 Minutter | Bokstavkarakterer | Alle | — | 01.11.2015 | 17.12.2015 |
Munnleg paper med mappe innlevert før eksamen. Eksamen: 20 minutter +/- 10 %.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Signe EkenbergFaglærer:
Greta BrodahlEmneansvarlig:
Bjørn Kvalsvik NicolaysenFaglærer:
Hadle Oftedal AndersenArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Litteraturliste
Pensum for høsten 2015 kommer
Bøker (som må kjøpast på SIS-bok):
Barton, David (2007): Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language. London: Blackwell, 2. utgåve
Collins, James and Blot, Richard K. (2003): Literacy and Literacies: Texts, Power, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press, s. 9-66
Kompendium:
Del 1: Teksthistorie og literacyteori
Christensen, Dan Ch. (1996): "The Modern Project", summary s. 791-829 i Det moderne projekt, Teknik og kultur i Danmark-Norge 1750 - (1814) - 1850. København: Gyldendal
Gee, James Paul (2012): "Meaning" and "Literacy crises" in Social Linguistics and Literacies: ideology in discourses. London: Routledge, s. 21-25, 26-46
Kvalsvik Nicolaysen, Bjørn (2005): "Tilgangskompetanse: Arbeid med tekst som kulturdeltaking", i B.K. Nicolaysen og Laila Aase (red.): Kulturmøte i tekstar: Litteraturdidaktiske perspektiv. Oslo: Samlaget, s. 9-31
Rogne, Magne (2008): "Mot eit moderne norskfag", i Acta DicacticaNorge, vol 2, nr 1, s. 1-24.
Steinfeld, Torill (1980): "Lærdommen under angrep: reformbehov og reformplaner for det 18. århundres latinskole" (utdrag), og "Skolen i første del av 1800-tallet" (utdrag) i På skriftens vilkår: et bidrag til morsmålfagets historie. Oslo: Cappelen, s. 64-108, 152-157, 166-186
Street, Brian (2006): "Autonomous and ideological models for literacy: Approaches from New Literacy Studies", http://www.philbu.net/media-anthropology/street_newliteracy.pdfhttp://www.philbu.net/media-anthropology/street_newliteracy.pdf
Del 2: Tekstteori
Claudi, Mads B. (2013): "Innledning: Hvorfor litteraturteori?", "Nykritikken" og "Poststrukturalisme og dekonstruksjon" (utdrag) i Litteraturteori. Bergen: Fagboklaget, s. 11-21, 58-67, 86-87, 93-104
Eco, Umberto (1981): "Læserens rolle" i Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.): Værk og læser: en antologi om receptionsforskning. København: Borgen, s. 178-200
Eco, Umberto (2004): "Intertekstuell ironi og lesenivåer" i Om litteratur. Oslo: Tiden Norsk Forlag, s. 156-183
Fish, Stanley (1980): "Is There a Text in this Class" in Is There a Text in this Class: the Authority of Interpretive Communities, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, s. 303-321
Iser, Wolfgang (1981): "Tekstens appelstruktur" i Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.): Værk og læser: en antologi om receptionsforskning. København: Borgen, s. 102-133
Del 3: Minnestudier og literacy
Apple, Michael W. (1993): "Between moral regulation and democracy: the cultural contradictions of the text" in Colin Lankshear and Peter L. MacLaren, Critical Literacy: politics, praxis and the postmodern. Albany: State University of New York Press, s. 193-216
Carlson, Denis (1993): "Literacy and urban school reform: beyond vulgar pragmatism" in Colin Lankshear and Peter L. MacLaren, Critical Literacy: politics, praxis and the postmodern. Albany: State University of New York Press, s. 217-245
Garde-Hansen, Joanne (2011): "Introduction: Mediating the Past" and "Digital Memories: the Democratisation of Archives" in Media and Memory. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 1-8, 70-87
Stock, Brian (1990): "History, Literature, Textuality" and "Language and Culture: Saussure, Ricoeur and Foucault" in Listening for the text - On the Uses of the Past. Baltimore: John Hopkins University Press, s. 16-29, 95-112