Emne
Lesing: teori og metode (MLE305)
Forsking på skriftkulturen (literacy) er eitt av dei studiefelta i verda som veks raskast. Som forskingsfelt har det røter i filologi/lingvistikk, tekstvitskap, samfunnsfag og pedagogikk. Vår variant lesevitskap legg som namnet seier særleg vekt på lesinga si rolle, og søkjer å sjå samanhengar mellom tekst, historie, språk og samfunn.
Kurset vil i tillegg til å innføre i internasjonal, nordisk og norsk leseforsking og literacyteori, ta opp metodologiske spørsmål i samband med undersøkingar innafor tekstkulturelle spørsmål i og utanfor skulen, og er tenkt å vere ei framhjelp til vidare arbeid med masteravhandlinga. (Les gjerne heile studieplanen for å sjå heilskapen i studiet).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MLE305
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten:
Kunnskap:
- Ha kjennskap til dei vanlegaste måtane å betrakta skriftkultur (literacy) på.
- Ha kjennskap til problemstillingar som gjeld leseopplæring og leseforsking.
- Ha innsyn i eldre og nyare leseteoriar og leseposisjonar
- Ha oversyn over dei mest relevante metodiske tilnærmingsmåtane i fagfeltet.
Ferdigheter:
- Kunne lage annotert og kommentert bibliografi.
- Kunne bruke Universitetsbiblioteket aktivt.
- Kunne leggje fram innlegg og førebu seg til å halde paper.
- Ha kjennskap til den samfunnsmessige verknaden av lesevitskaplege analysar.
- Kunne gjere greie for sentrale teoriar i emnet.
- Nytte metodiske perspektiv i den presentasjonen som utgjer eksamensprøva.
Generell kompetanse:
- Ha oversyn over nokre vesentlege lesevitskaplege problemstillingar med vekt på teksttilnærming.
- Ha innsikt i den bruksretta nytten av studiet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Munnleg paper med mappe innlevert før eksamen | 1/1 | 20 Minutter | Bokstavkarakterer | Alle | — | 28.11.2019 | 12.12.2019 |
Munnleg paper med mappe innlevert før eksamen. Eksamen: 20 minutter +/- 10 %.
Hugs at emneplanen for MLEMAS har målformkrav som får konsekvensar for andre emne i masterstudiet. Det inneber at minst ein skriftleg eksamen i studiet må skrivast på den målforma ein ikkje skal bruke i masteroppgåva.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Innlevering av mappe til fastsett dato før framføringa, med problemstilling for føredrag (paper), grunngjeving, samandrag (abstract), annotert eller kommentert bibliografi etter eige val, eventuelt biletmateriale eller andre heilt naudsynte vedlegg.
- Frammøte: Det blir ført frammøteprotokoll og deltakarane må ha møtt på minst 75% av førelesingstimane (totalt 4x12 = 48 timar, dvs. 36 timar). Dette av di kurset føreset samarbeid i plenum og i grupper, mindre prosjekt og arbeid med spørsmål relevante for den metodiske forståinga.
Studentane vil få rettleiing i samband med føredraget.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Signe EkenbergFaglærer:
Greta BrodahlEmneansvarlig:
Bjørn Kvalsvik NicolaysenFaglærer:
Hadle Oftedal AndersenArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Alle bøker som står oppførde aleine, må kjøpast på SiSbok eller i annan bokhandel. Alt anna vert lagt i kompendium og kan kjøpast på Attende. Sjå Canvas for spesifikasjonar.
Del 1: Leseteorier, intertekstualitet og leserens rolle (Brodahl)
Claudi, Mads B. (2013): Innledning: Hvorfor litteraturteori?, Nykritikken og Poststrukturalisme og dekonstruksjon (utdrag) i Litteraturteori. Bergen: Fagboklaget, ss. 11-21, 58-67, 86-87, 93-104
Connors, Sean P. (2012): Altering Perspectives: How the Implied Reader Invites Us to Rethink the Difficulty of Graphic Novels i The Clearing House, 85, ss. 33-37 (Canvas) https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00098655.2011.607476?needAccess=true
Eco, Umberto (1981): Læserens rolle i Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.): Værk og læser: en antologi om receptionsforskning. København: Borgen, ss. 178-200
Eco, Umberto (2004): Intertekstuell ironi og lesenivåer i Om litteratur. Oslo: Tiden Norsk Forlag, ss. 156-183
Ewo, Jon (1999): Sola er en feit Gud. Oslo: Pax (utdrag, ca. 40 s).
Fish, Stanley (1980): Is There a Text in this Class i Is There a Text in this Class: the Authority of Interpretive Communities. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, ss. 303-321
Genette, Gérard (1997): Palimpsests: Literature in the Second Degree. Translated by Ch. Newman & Cl. Doubinsky. Lincoln Neb.: University of Nebraska Press, 1, 2, 3, 7, ss. 1-12, 24-30
Ibsen, Henrik: Peer Gynt, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (første akt, ca. 22 s.)
Ibsen, Moen, Mairowitz (2017): Peer Gynt. Oslo: Minuskel forlag (Tegneserieroman, første akt ca. 18 s)
Iser, Wolfgang (1981): Tekstens appelstruktur i Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.): Værk og læser: en antologi om receptionsforskning. København: Borgen, ss. 102-133
Knudsen, Susanne V., Aamotsbakken, Bente (2010): Resepsjonsteorier i Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet. Oslo: Novus forlag, ss. 79-109
Loe, Erlend (1996): Naiv.Super. Oslo: J.W. Cappelens forlag AS, ss. 7-34 (utdrag)
Ommundsen, Åse Marie (2010): På vei mot barnelitteraturens grense? Erlend Loes Kurtby i Barnboken – tidsskrift för barnlitteraturforskning, s. 33-49 (Canvas)
http://www.barnboken.net/index.php/clr/article/view/11/11
Shakar, Zeshan (2017): Tante Ulrikkes vei: Oslo: Gyldendal, utdrag, ca. 63 s.
Strand, Torill (2009): Litteratur i det flerkulturelle klasserommet, Oslo: Universitetsforlaget, utdrag, ca. 29 s.
Aamotsbakken, Bente (2007): Pedagogiske intertekster: intertekstualitet som teoretisk og praktisk begrep i Tekst i vekst. Oslo: Novus, ss. 29-44
Aamotsbakken, Bente (2008): Leserposisjoner og læreboktekster i FoU i praksis. 2, ss. 61-79 (Canvas) http://tapir.pdc.no/pdf/FOU/2008/2008-02-5.pdf
DEl 2 Bruken av teori og metode oppmot opplæring i skule og allmenn kultur(Nicolaysen)
Bakken, Jonas 2014: Retorikk i skolen, Oslo: Universitetsforlaget, 138 s.
Blikstad-Bala, Marte 2016: Literacy i skolen, Oslo: Universitetsforlaget, 126 s.
Collins, James og Richard K. Blot 2003: Literacy and Literacies. Texts, Power and Identity, Cambridge: Cambridge University Press, s. 1-66.
Hagen, Aina Landsverk 2015: "Nettmobbingens grenseoppganger", i A. L. Hagen: Meningers mot - netthat og ytringsfrihet i Norge, Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 32-56.
Morthensen-Buan, Anne-Beathe 2010: «Viderekommen leseopplæring», i Dagrun Skjelbred og Bente Aamotsbakken (red.): Lesing av faktekster som grunnleggende ferdighet, Oslo: Novus forlag, s. 125-140.
Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik 2005: «Kven trur du at du er - som lesar? Pro memoria om resepsjonsestetikken», i B.K. Nicolaysen og Laila Aase (red.): Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv, Oslo: Det Norske Samlaget, s. 180-192.
Olsson, Henny og Stefan Sörensen 2003: Forskningsprosessen. Kvalitative og kvantitative perspektiver, Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 65-154.
Smidt, Jon 2018: Norskfaget mellom fortid og framtid. Scene og offentlighet. Bergen: Fagbokforlaget. 168 s.
Tønnessen, Elise Seip 2012: «Digitale fortellinger som multimodal tekst», i Kristin Holte Haug, Grete Jamissen og Carsten Ohlmann (red.): Digitalt fortalte historier, s. 61-75.
Økland, Jorunn 2018: «Om båtflyktninger, fremmedkrigere og dem reisen forvandler til det ugjenkjennelige», Agora nr. 4/2017-1/2018, s. 33-51.