Emne

Lesing: teori og metode (MLE305)

Forsking på skriftkulturen (literacy) er eitt av dei studiefelta i verda som veks raskast. Som forskingsfelt har det røter i filologi/lingvistikk, tekstvitskap, samfunnsfag og pedagogikk. Vår variant lesevitskap legg som namnet seier særleg vekt på lesinga si rolle, og søkjer å sjå samanhengar mellom tekst, historie, språk og samfunn.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MLE305

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset tek opp teoretiske, historiske og kulturanalytiske tilnærmingar til literacy-forståinga med vekt på lesing. Etter ei lita innføring i historia om norskfaget, tek me opp spørsmålet om endringane av kommunikasjonstilhøve - internasjonalt og i Noreg. Elles gjev me ein introduksjon til ulike måter å lese og tolke litterære tekster på, med særskildt vekt på teoriar som omhandlar lesarens rolle. Me drøftar også den rolla munnlege og skriftfesta minne har i forståinga av tekstar og kultur, og gjev døme på korleis desse kunnskapane er knytte til praksisfeltet.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal studenten:

Kunnskap:

  • Ha kjennskap til dei vanlegaste måtane å betrakta skriftkultur (literacy) på.
  • Ha kjennskap til problemstillingar som gjeld leseopplæring og leseforsking.
  • Ha innsyn i relevante tilnærmingar til litteraturforståing og minnestudiar.

Ferdigheter:

  • Kunne lage annotert og kommentert bibliografi.
  • Kunne bruke Universitetsbiblioteket aktivt.
  • Kunne leggje fram innlegg og førebu seg til å halde paper.
  • Ha kjennskap til den samfunnsmessige verknaden av lesevitskaplege analysar.
  • Kunne gjere greie for sentrale teoriar i emnet.

Generell kompetanse:

  • Ha oversyn over nokre vesentlege lesevitskaplege problemstillingar med vekt på teksttilnærming.
  • Ha innsikt i den bruksretta nytten av studiet.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Munnleg paper med mappe innlevert før eksamen 1/1 20 Minutter Bokstavkarakterer Alle 02.12.2016 16.12.2016


Munnleg paper med mappe innlevert før eksamen. Eksamen: 20 minutter +/- 10 %.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk arbeidskrav
Innlevering av mappe til fastsett dato før framføringa, med problemstilling for føredrag (paper), grunngjeving, samandrag (abstract), annotert eller kommentert bibliografi etter eige val, eventuelt biletmateriale eller andre heilt naudsynte vedlegg.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Signe Ekenberg

Faglærer:

Greta Brodahl

Arbeidsformer

Førelesingar med seminar

Åpent for

Ope for studentar med studierett på: Master i lesevitskap - heiltid, Master i lesevitskap - deltid, Lektorutdanning for trinn 8-13

Emneevaluering

Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Systemet på IKS omfatter blant annet studentevaluering av undervisningen.

Litteratur

Bøker (som må kjøpast på SIS-bok):

Barton, David (2007): Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language. London: Blackwell, 2. utgåve

Collins, James and Blot, Richard K. (2003): Literacy and Literacies: Texts, Power, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press, s. 9-66

Kompendium:

Del 1: Teksthistorie og literacyteori

Christensen, Dan Ch. (1996): "The Modern Project", summary s. 791-829 i Det moderne projekt, Teknik og kultur i Danmark-Norge 1750 - (1814) - 1850.  København: Gyldendal (38 s.)

Gee, James Paul (2012): "Meaning" and "Literacy crises" in Social Linguistics and Literacies: ideology in discourses. London: Routledge, s. 21-25, 26-46 (20 s.)

Gee, James Paul (2015): «The Social Mind», = kap. 3 I Gee: Literacy and Education, London: Routledge, s. 64-100 (36 s.)

Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik (2005): "Tilgangskompetanse: Arbeid med tekst som kulturdeltaking", i B.K. Nicolaysen og Laila Aase (red.): Kulturmøte i tekstar: Litteraturdidaktiske perspektiv. Oslo: Samlaget, s. 9-31 (22 s)

Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik (2005): «Kven trur du at du er - som lesar? Pro memoria om resepsjonsestetikken», i B.K. Nicolaysen og Laila Aase (red.): Kulturmøte i tekstar: Litteraturdidaktiske perspektiv. Oslo: Samlaget, s. 180-192 (12 s.)

Steinfeld, Torill (1980): "Lærdommen under angrep: reformbehov og reformplaner for det 18. århundres latinskole" (utdrag), og "Skolen i første del av 1800-tallet"  (utdrag ca 20 s) i På skriftens vilkår: et bidrag til morsmålfagets historie. Oslo: Cappelen,

Habermas, Jürgen (1972): Borgerlig offentlighet, Oslo: Gyldendal (utdrag ca. 30 s.)

Habermas, Jürgen (1999): «Borgerlig offentlighet - i tilbakeblikk», i Kraften i de bedre argumenter, Oslo: Ad notam Gyldendal, s. 79-112 (33 s)

Street, Brian (2006): "Autonomous and ideological models for literacy: Approaches from New Literacy Studies",  http://www.philbu.net/media-anthropology/street_newliteracy.pdfhttp://www.philbu.net/media-anthropology/street_newlite

 

Del 2: Tekstteori

Aamotsbakken, Bente (2008): "Leserposisjoner og læreboktekster" i Tidsskriftet FoU i praksis, 2, 61-79

Claudi, Mads B. (2013): "Innledning: Hvorfor litteraturteori?", "Nykritikken" og "Poststrukturalisme og dekonstruksjon" (utdrag) i Litteraturteori. Bergen: Fagboklaget, s. 11-21, 58-67, 86-87, 93-104

Eco, Umberto (1981): "Læserens rolle" i Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.): Værk og læser: en antologi om receptionsforskning. København: Borgen, s. 178-200

Eco, Umberto (2004): "Intertekstuell ironi og lesenivåer" i Om litteratur. Oslo: Tiden Norsk Forlag, s. 156-183

Fish, Stanley (1980): "Is There a Text in this Class" i Is There a Text in this Class: the Authority of Interpretive Communities, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, s. 303-321

Iser, Wolfgang (1981): "Tekstens appelstruktur" i Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.): Værk og læser: en antologi om receptionsforskning. København: Borgen, s. 102-133

Knudsen, Susanne V., Aamotsbakken, Bente (2010): "Resepsjonsteorier" i Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet, Oslo: Novus forlag, 79-109

Loe, Erlend (1996): Naiv.Super. Oslo: J.W. Cappelens forlag AS, s. 7-34

Romøren, Rolf (1994): "Dekonstruksjon: Leseren som medfange i språkets hus?" i Berseth Nilsen/Romøren/Seip Tønnesen/Wiland, Veier til teksten: Litteraturteori og analysepraksis, Gjøvik: LNU/Cappelen Akademisk Forlag AS, 164-187

Sandel, Cora (1994): "Barnet som elsket veier" i Berseth Nilsen/Romøren/Seip Tønnesen/Wiland, Veier til teksten: Litteraturteori og analysepraksis, Gjøvik: LNU/Cappelen Akademisk Forlag AS, 204-211

Del 3: Minnestudier

Studentene bør helst lese disse tekstene i denne rekkefølgen:

Albert Camus (1949/2000) Pesten. Aschehoug: Oslo [209 s] - Teksten er tilgjengelig elektronisk på oria.no

Alexandre Dessingué (2015, in press) "Allegorical silence: The Plague as critical literacy act" in Alexandre Dessingué and Jay Winter (eds.). Beyond memory: Silence and the aesthetics of remembrance. London: Routledge. 12 sider

Henry Giroux (1987) "Introduction: Literacy and the Pedagogy of Political Empowerment" in Paulo Freire and Donaldo Macedo. Literacy: Reading the word and the world. Westport, Connecticut and London: Bergin and Garvey. 1-28 [29]

Paulo Freire and Donaldo Macedo (1987) "The importance of the act of reading" in Literacy: Reading the word and the world. Westport, Connecticut and London: Bergin and Garvey. 29-36 [7]

James Paul Gee (2012) "The Literacy myth and the history of literacy" in Social Linguistics and Literacies. London: Routledge. 47-62 [15]

James Paul Gee (2012) "The New literacy studies" in Social Linguistics and Literacies. London: Routledge. 63-86 [23]

Julia Gillen (2014) «Knowledge is limited, whereas imagination embraces the whole world» in Digital Literacies. London: Routledge. 152-165 [13]

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1