Emne
Lesing: teori og metode (MLE305)
Forsking på skriftkulturen (literacy) er eitt av dei studiefelta i verda som veks raskast. Som forskingsfelt har det røter i filologi/lingvistikk, tekstvitskap, samfunnsfag og pedagogikk. Vår variant lesevitskap legg som namnet seier særleg vekt på lesinga si rolle, og søkjer å sjå samanhengar mellom tekst, historie, språk og samfunn.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MLE305
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten:
Kunnskap:
- Ha kjennskap til dei vanlegaste måtane å betrakta skriftkultur (literacy) på.
- Ha kjennskap til problemstillingar som gjeld leseopplæring og leseforsking.
- Ha innsyn i relevante tilnærmingar til litteraturforståing og minnestudiar.
Ferdigheter:
- Kunne lage annotert og kommentert bibliografi.
- Kunne bruke Universitetsbiblioteket aktivt.
- Kunne leggje fram innlegg og førebu seg til å halde paper.
- Ha kjennskap til den samfunnsmessige verknaden av lesevitskaplege analysar.
- Kunne gjere greie for sentrale teoriar i emnet.
Generell kompetanse:
- Ha oversyn over nokre vesentlege lesevitskaplege problemstillingar med vekt på teksttilnærming.
- Ha innsikt i den bruksretta nytten av studiet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Munnleg paper med mappe innlevert før eksamen | 1/1 | 20 Minutter | Bokstavkarakterer | Alle | — | 02.12.2016 | 16.12.2016 |
Munnleg paper med mappe innlevert før eksamen. Eksamen: 20 minutter +/- 10 %.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Signe EkenbergFaglærer:
Greta BrodahlEmneansvarlig:
Bjørn Kvalsvik NicolaysenFaglærer:
Hadle Oftedal AndersenArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Bøker (som må kjøpast på SIS-bok):
Barton, David (2007): Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language. London: Blackwell, 2. utgåve
Collins, James and Blot, Richard K. (2003): Literacy and Literacies: Texts, Power, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press, s. 9-66
Kompendium:
Del 1: Teksthistorie og literacyteori
Christensen, Dan Ch. (1996): "The Modern Project", summary s. 791-829 i Det moderne projekt, Teknik og kultur i Danmark-Norge 1750 - (1814) - 1850. København: Gyldendal (38 s.)
Gee, James Paul (2012): "Meaning" and "Literacy crises" in Social Linguistics and Literacies: ideology in discourses. London: Routledge, s. 21-25, 26-46 (20 s.)
Gee, James Paul (2015): «The Social Mind», = kap. 3 I Gee: Literacy and Education, London: Routledge, s. 64-100 (36 s.)
Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik (2005): "Tilgangskompetanse: Arbeid med tekst som kulturdeltaking", i B.K. Nicolaysen og Laila Aase (red.): Kulturmøte i tekstar: Litteraturdidaktiske perspektiv. Oslo: Samlaget, s. 9-31 (22 s)
Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik (2005): «Kven trur du at du er - som lesar? Pro memoria om resepsjonsestetikken», i B.K. Nicolaysen og Laila Aase (red.): Kulturmøte i tekstar: Litteraturdidaktiske perspektiv. Oslo: Samlaget, s. 180-192 (12 s.)
Steinfeld, Torill (1980): "Lærdommen under angrep: reformbehov og reformplaner for det 18. århundres latinskole" (utdrag), og "Skolen i første del av 1800-tallet" (utdrag ca 20 s) i På skriftens vilkår: et bidrag til morsmålfagets historie. Oslo: Cappelen,
Habermas, Jürgen (1972): Borgerlig offentlighet, Oslo: Gyldendal (utdrag ca. 30 s.)
Habermas, Jürgen (1999): «Borgerlig offentlighet - i tilbakeblikk», i Kraften i de bedre argumenter, Oslo: Ad notam Gyldendal, s. 79-112 (33 s)
Street, Brian (2006): "Autonomous and ideological models for literacy: Approaches from New Literacy Studies", http://www.philbu.net/media-anthropology/street_newliteracy.pdfhttp://www.philbu.net/media-anthropology/street_newlite
Del 2: Tekstteori
Aamotsbakken, Bente (2008): "Leserposisjoner og læreboktekster" i Tidsskriftet FoU i praksis, 2, 61-79
Claudi, Mads B. (2013): "Innledning: Hvorfor litteraturteori?", "Nykritikken" og "Poststrukturalisme og dekonstruksjon" (utdrag) i Litteraturteori. Bergen: Fagboklaget, s. 11-21, 58-67, 86-87, 93-104
Eco, Umberto (1981): "Læserens rolle" i Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.): Værk og læser: en antologi om receptionsforskning. København: Borgen, s. 178-200
Eco, Umberto (2004): "Intertekstuell ironi og lesenivåer" i Om litteratur. Oslo: Tiden Norsk Forlag, s. 156-183
Fish, Stanley (1980): "Is There a Text in this Class" i Is There a Text in this Class: the Authority of Interpretive Communities, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, s. 303-321
Iser, Wolfgang (1981): "Tekstens appelstruktur" i Michel Olsen og Gunver Kelstrup (red.): Værk og læser: en antologi om receptionsforskning. København: Borgen, s. 102-133
Knudsen, Susanne V., Aamotsbakken, Bente (2010): "Resepsjonsteorier" i Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet, Oslo: Novus forlag, 79-109
Loe, Erlend (1996): Naiv.Super. Oslo: J.W. Cappelens forlag AS, s. 7-34
Romøren, Rolf (1994): "Dekonstruksjon: Leseren som medfange i språkets hus?" i Berseth Nilsen/Romøren/Seip Tønnesen/Wiland, Veier til teksten: Litteraturteori og analysepraksis, Gjøvik: LNU/Cappelen Akademisk Forlag AS, 164-187
Sandel, Cora (1994): "Barnet som elsket veier" i Berseth Nilsen/Romøren/Seip Tønnesen/Wiland, Veier til teksten: Litteraturteori og analysepraksis, Gjøvik: LNU/Cappelen Akademisk Forlag AS, 204-211
Del 3: Minnestudier
Studentene bør helst lese disse tekstene i denne rekkefølgen:
Albert Camus (1949/2000) Pesten. Aschehoug: Oslo [209 s] - Teksten er tilgjengelig elektronisk på oria.no
Alexandre Dessingué (2015, in press) "Allegorical silence: The Plague as critical literacy act" in Alexandre Dessingué and Jay Winter (eds.). Beyond memory: Silence and the aesthetics of remembrance. London: Routledge. 12 sider
Henry Giroux (1987) "Introduction: Literacy and the Pedagogy of Political Empowerment" in Paulo Freire and Donaldo Macedo. Literacy: Reading the word and the world. Westport, Connecticut and London: Bergin and Garvey. 1-28 [29]
Paulo Freire and Donaldo Macedo (1987) "The importance of the act of reading" in Literacy: Reading the word and the world. Westport, Connecticut and London: Bergin and Garvey. 29-36 [7]
James Paul Gee (2012) "The Literacy myth and the history of literacy" in Social Linguistics and Literacies. London: Routledge. 47-62 [15]
James Paul Gee (2012) "The New literacy studies" in Social Linguistics and Literacies. London: Routledge. 63-86 [23]
Julia Gillen (2014) «Knowledge is limited, whereas imagination embraces the whole world» in Digital Literacies. London: Routledge. 152-165 [13]