Emne

Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)

Målsettingen for emnet er å bidra til kunnskap om barnehagens og skolens forståelse av ulikhet og hvordan dette nedfelles i den pedagogiske virksomheten. Sentrale tematikker i emnet er: deltakelse og læring, likeverd og sosial rettferdighet. Gjennom analyse av faglitteratur i emnet skal studentene belyse og diskutere hvordan perspektiver på mangfold og deltakelse i ordinære læringsfellesskap gir innhold og mening til begrepet inkludering.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSP310

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Målsettingen for emnet er å bidra til kunnskap om barnehagens og skolens forståelse av ulikhet og hvordan dette nedfelles i den pedagogiske virksomheten. Sentrale tematikker i emnet er: deltakelse og læring, likeverd og sosial rettferdighet. Gjennom analyse av faglitteratur i emnet skal studentene belyse og diskutere hvordan perspektiver på mangfold og deltakelse i ordinære læringsfellesskap gir innhold og mening til begrepet inkludering.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal ha:

  • inngående kunnskap om de sentrale tematikkene i inkluderende pedagogikk: læring og deltakelse, likeverd og sosial rettferdighet
  • inngående kunnskap om sammenhengen mellom kommunikasjon og deltakelse i læringsfelleskapet
  • inngående kunnskap om sammenhengen mellom forståelser av ulikhet, og tilrettelegging for deltakelse i læringsfellesskapet.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • analysere og kritisk vurdere faglitteratur med sikte på å utvikle inkluderende praksiser.
  • bruke relevant kunnskap om læring og deltakelse, likeverd og sosial rettferdighet til å identifisere og redusere ekskluderende prosesser.

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal kunne reflektere over etiske problemstillinger knyttet til barnehagens og skolens forståelse av ulikhet mellom barn og unge

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (75%)
  • Deltakelse i 4 skriveseminarer (25% fravær godkjennes)
  • Innlevering av 4 skriftlige arbeid i tilknytning til skriveseminarene
  • Presentasjon av arbeidet med eksamensprosjekt på hvert skriveseminar for faglærer og medstudenter

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.

Studiet legges opp med 2 samlinger på UiS på inntil 3 dager hver. Mellom samlingene skal studentene arbeide med konkrete oppgaver som er tilknyttet ulike former for nettstøtte. Det forventes aktiv deltakelse på og mellom samlingene. Canvas vil bli benyttet som digital læringsplattform.

Eksamensprosjekt: I studiet skal studentene utvikle og arbeide med et individuelt eksamensprosjekt som er en faglig, analytisk fordypning i pensumlitteratur og selvvalgt litteratur. Eksamensprosjektet tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling.

Seminararbeid: Arbeidet med eksamensprosjektet knyttes til 4 skriveseminarer: 2 på campus (i tilknytning til samlingene) og 2 med nettstøtte. Skriveseminarene har fokus på eksamensprosjektene som studentene jobber med og dermed sammenhengende prosessorientert skriving.

Åpent for

Spesialpedagogikk - masterstudium
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1