Emne
Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)
Målsettingen for emnet er å bidra til kunnskap om barnehagens og skolens forståelse av ulikhet og hvordan dette nedfelles i den pedagogiske virksomheten. Sentrale tematikker i emnet er: deltakelse og læring, likeverd og sosial rettferdighet. Gjennom analyse av faglitteratur i emnet skal studentene belyse og diskutere hvordan perspektiver på mangfold og deltakelse i ordinære læringsfellesskap gir innhold og mening til begrepet inkludering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSP310
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal ha:
- inngående kunnskap om de sentrale tematikkene i inkluderende pedagogikk: læring og deltakelse, likeverd og sosial rettferdighet
- inngående kunnskap om sammenhengen mellom kommunikasjon og deltakelse i læringsfelleskapet
- inngående kunnskap om sammenhengen mellom forståelser av ulikhet, og tilrettelegging for deltakelse i læringsfellesskapet.
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- analysere og kritisk vurdere faglitteratur med sikte på å utvikle inkluderende praksiser.
- bruke relevant kunnskap om læring og deltakelse, likeverd og sosial rettferdighet til å identifisere og redusere ekskluderende prosesser.
Generell kompetanse
Studenten:
- skal kunne reflektere over etiske problemstillinger knyttet til barnehagens og skolens forståelse av ulikhet mellom barn og unge
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (75%)
- Deltakelse i 4 skriveseminarer (25% fravær godkjennes)
- Innlevering av 4 skriftlige arbeid i tilknytning til skriveseminarene
- Presentasjon av arbeidet med eksamensprosjekt på hvert skriveseminar for faglærer og medstudenter
Fagperson(er)
Faglærer:
Øystein NybøeEmneansvarlig:
Marieke Gerdien BruinFaglærer:
Marieke Gerdien BruinFaglærer:
Hans Erik BuggeStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Studiet legges opp med 2 samlinger på UiS på inntil 3 dager hver. Mellom samlingene skal studentene arbeide med konkrete oppgaver som er tilknyttet ulike former for nettstøtte. Det forventes aktiv deltakelse på og mellom samlingene. Canvas vil bli benyttet som digital læringsplattform.
Eksamensprosjekt: I studiet skal studentene utvikle og arbeide med et individuelt eksamensprosjekt som er en faglig, analytisk fordypning i pensumlitteratur og selvvalgt litteratur. Eksamensprosjektet tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling.
Seminararbeid: Arbeidet med eksamensprosjektet knyttes til 4 skriveseminarer: 2 på campus (i tilknytning til samlingene) og 2 med nettstøtte. Skriveseminarene har fokus på eksamensprosjektene som studentene jobber med og dermed sammenhengende prosessorientert skriving.