Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)
Målsettingen for emnet er å bidra til kunnskap om barnehagens og skolens forståelse av ulikhet og hvordan dette nedfelles i den pedagogiske virksomheten. Sentrale tematikker i emnet er: deltakelse og læring, likeverd og sosial rettferdighet. Gjennom analyse av faglitteratur i emnet skal studentene belyse og diskutere hvordan perspektiver på mangfold og deltakelse i ordinære læringsfellesskap gir innhold og mening til begrepet inkludering.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Målsettingen for emnet er å bidra til kunnskap om barnehagens og skolens forståelse av ulikhet og hvordan dette nedfelles i den pedagogiske virksomheten. Sentrale tematikker i emnet er: deltakelse og læring, likeverd og sosial rettferdighet. Gjennom analyse av faglitteratur i emnet skal studentene belyse og diskutere hvordan perspektiver på mangfold og deltakelse i ordinære læringsfellesskap gir innhold og mening til begrepet inkludering.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Ha inngående kunnskap om de sentrale tematikkene i inkluderende pedagogikk: læring og deltakelse, likeverd og sosial rettferdighet
Ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom kommunikasjon og deltakelse i læringsfelleskapet
Ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom forståelser av ulikhet, og tilrettelegging for deltakelse i læringsfellesskapet
Ferdigheter
Kunne analysere og kritisk vurdere faglitteratur med sikte på å utvikle inkluderende praksiser
Kunne bruke relevant kunnskap om læring og deltakelse, likeverd og sosial rettferdighet til å identifisere og redusere ekskluderende prosesser
Generell kompetanse
Kunne reflektere over etiske problemstillinger knyttet til barnehagens og skolens forståelse av ulikhet mellom barn og unge
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Skriftlig oppgave
1/1
10 Uker
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
—
—
Eksamensprosjektets tema og problemstilling godkjennes av faglærer, og det jobbes med eksamensprosjektet gjennom hele emnet. Omfang på oppgaven: 5000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10 %). Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav, Obligatorisk tilstedeværelse (80%), Deltakelse i 4 skriveseminarer, Innlevering av 4 skriftlige arbeid, Presentasjon av arbeidet med eksamensprosjekt
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan fremstilles for eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%)
Deltakelse i 4 skriveseminarer (25% fravær godkjennes)
Innlevering av 4 skriftlige arbeid i tilknytning til skriveseminarene
Presentasjon av arbeidet med eksamensprosjekt på hvert skriveseminar for faglærer og medstudenter
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Studiet legges opp med 2 samlinger på UiS på inntil 3 dager hver. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv nettforelesninger og nettmøter.
Eksamensprosjekt: I studiet skal studentene utvikle og arbeide med et individuelt eksamensprosjekt som er en faglig, analytisk fordypning i pensumlitteratur, samt noe selvvalgt litteratur. Eksamensprosjektet tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling.
Seminararbeid: Arbeidet med eksamensprosjektet knyttes til 4 skriveseminarer: 2 på campus (i tilknytning til samlingene) og 2 med nettstøtte. Skriveseminarene har fokus på eksamensprosjektene som studentene jobber med og dermed sammenhengende prosessorientert skriving. Faglig veiledning og tilbakemelding inngår i seminararbeid.
Litteratur: I litteraturlisten er kjernelitteraturen oppgitt. Den selvvalgte litteraturen velger studentene i tilknytning til det tema som det arbeides med i eksamensprosjektet. Ut over dette forventes at prosjektene forholder seg til nasjonale styringsdokumenter (Opplæringslov, Læreplanverk og Veiledere m.m.) i den grad det er relevant for oppgaven.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Article Promoting inclusion and equity in education: lessons from international experiences Ainscow, M., Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1, 6, 2020, 7-16, Article What Is Learning Anyway? A Topographical Perspective Considered Alexander, Patricia A. ; Schallert, Diane L. ; Reynolds, Ralph E., ABINGDON, Informa UK Limited, 176-192, Educational psychologist, 3, 44, 2009-07-24, 176-192, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T11%3A40%3A56IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=What%20Is%20Learning%20Anyway?%20A%20Topographical%20Perspective%20Considered&rft.jtitle=Educational%20psychologist&rft.btitle=&rft.aulast=ALEXANDER,%20SCHALLERT,%20REYNOLDS&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=A,%20L,%20E&rft.ausuffix=&rft.au=ALEXANDER,%20PATRICIA%20A&rft.aucorp=&rft.date=2009-07-24&rft.volume=44&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=176&rft.epage=192&rft.pages=176-192&rft.artnum=&rft.issn=1532-6985&rft.eissn=1532-6985&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=EDPSDT&rft_id=info:doi/10.1080/00461520903029006&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Informa%20UK%20Limited&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=EDUC%20PSYCHOL-US&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E403073%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=204133798&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Social capital and trust for inclusion in school and society Allan, Julie ; Persson, Elisabeth, London, England, SAGE Publications, 151-161, Education, citizenship and social justice, 2, 15, 2020-07, 151-161, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T11%3A40%3A02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Social%20capital%20and%20trust%20for%20inclusion%20in%20school%20and%20society&rft.jtitle=Education,%20citizenship%20and%20social%20justice&rft.btitle=&rft.aulast=Allan,%20Persson&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Allan,%20Julie&rft.aucorp=&rft.date=2020-07&rft.volume=15&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=151&rft.epage=161&rft.pages=151-161&rft.artnum=&rft.issn=1746-1979&rft.eissn=1746-1987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/1746197918801001&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=London,%20England&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Csage_cross%3E10.1177_1746197918801001%3C/sage_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Mangfold uten grenser Borchgrevink, Tordis, Brochmann, Grete, Oslo, Aschehoug, S. 22-31, Samtiden, Nr 3 (2008), 2008, 22-31, Book Chapter Inkluderende skole–hjem-samarbeid – lærerprofesjonens utfordringer i møtet med foreldre Bruin, M., Inkluderende skole–hjem-samarbeid – lærerprofesjonens utfordringer i møtet med foreldre, Oslo, Gyldendal, 200 sider, 2019, 153-175, isbn:978-82-05-52259-6, Article Participation and Learning in Vocational Education and Training - A Cross-national Analysis of the Perspectives of Youth at Risk for Social Exclusion Bruin, M., Tutlys, V., Ümarik, M., Loogma, K., Kaminskiené, L., Bentsalo, I., Väljataga, T., Sloka, B., & Buligina, I., Wallingford, U.K. :, Triangle Journals, Journal of Vocational Education and Training, 2023, 1-22, https://doi.org/10.1080/13636820.2023.2283745View online Article Just education Connell, Raewyn, ABINGDON, Informa UK Limited, 681-683, Journal of education policy, 5, 27, 2012-09, 681-683, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T11%3A45%3A46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Just%20education&rft.jtitle=Journal%20of%20education%20policy&rft.btitle=&rft.aulast=Connell&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Connell,%20Raewyn&rft.aucorp=&rft.date=2012-09&rft.volume=27&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=681&rft.epage=683&rft.pages=681-683&rft.artnum=&rft.issn=1464-5106&rft.eissn=1464-5106&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/02680939.2012.710022&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Informa%20UK%20Limited&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=J%20EDUC%20POLICY&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccross%3E10_1080_02680939_2012_710022%3C/cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=193.157.170.158&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Samarbeid i barnehagen - «Like barn leker best»? Danielsen Wolf, K., Oslo, Universitetsforlaget, 172-183, Norsk pedagogisk tidsskrift, 2-03, 2019-10-28, 172-183, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T16%3A37%3A31IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Samarbeid%20i%20barnehagen%20-%20%C2%ABLike%C2%A0barn%20leker%20best%C2%BB?&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Wolf&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=Danielsen&rft.ausuffix=&rft.au=Kristin%20Danielsen%20Wolf&rft.aucorp=&rft.date=2019-10-28&rft.volume=&rft.issue=2-03&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=172&rft.epage=183&rft.pages=172-183&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-04&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cidunn%3E67151914%3C/idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Dette er Sevgi, hun er tyrkisk eller ... ? Fandrem, H., Haus, S. & Johannessen, Ø. L., Kipperberg, Elise,, Dette er Sevgi, hun er tyrkisk eller ... ?, Bergen, Fagbokforl, 303 s., cop. 2015, s. 135-156, isbn:9788245017403, Article Supporting the inclusion of low-income families in early childhood education: an exploration of appraches through a social justice lens Fenech, M. & Skattebol, J., International Journal of Inclusive Education, 9, 25, 2021, 1042-1060, Article Enacting inclusion: a framework for interrogating inclusive practice Florian, Lani ; Spratt, Jennifer, ABINGDON, Routledge, 119-135, European journal of special needs education, 2, 28, 2013-05-01, 119-135, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T12%3A48%3A17IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Enacting%20inclusion:%20a%20framework%20for%20interrogating%20inclusive%20practice&rft.jtitle=European%20journal%20of%20special%20needs%20education&rft.btitle=&rft.aulast=Florian,%20Spratt&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Florian,%20Lani&rft.aucorp=&rft.date=2013-05-01&rft.volume=28&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=119&rft.epage=135&rft.pages=119-135&rft.artnum=&rft.issn=0885-6257&rft.eissn=1469-591X&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/08856257.2013.778111&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=EUR%20J%20SPEC%20NEEDS%20EDU&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccross%3E778111%3C/cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Towards a Contextualized Analysis of Social Justice in Education Gewirtz, Sharon, Oxford :, Informa UK Limited, 69-81, Educational philosophy and theory, 1, 38, 2006, 69-81, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T12%3A52%3A26IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Towards%20a%20Contextualized%20Analysis%20of%20Social%20Justice%20in%20Education&rft.jtitle=Educational%20philosophy%20and%20theory&rft.btitle=&rft.aulast=Gewirtz&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Gewirtz,%20Sharon&rft.aucorp=&rft.date=2013-01-09&rft.volume=38&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=69&rft.epage=81&rft.pages=69-81&rft.artnum=&rft.issn=1469-5812&rft.eissn=1469-5812&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1469-5812.2006.00175.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Informa%20UK%20Limited&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccross%3E10_1111_j_1469_5812_2006_00175_x%3C/cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Reference Entry Learning Without Limits: Constructing a Pedagogy Free From Determinist Beliefs about Ability Hart, S. ; Drummond, M. J., 439-458, 2, 2014, 439-458, isbn:9781446210536, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T13%3A01%3A59IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-credo_gale_&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=chapter&rft.atitle=Learning%20Without%20Limits:%20Constructing%20a%20Pedagogy%20Free%20From%20Determinist%20Beliefs%20about%20Ability&rft.jtitle=&rft.btitle=&rft.aulast=Hart,%20Dtummond&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Hart,%20Susan&rft.aucorp=&rft.date=2014&rft.volume=2&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=439&rft.epage=458&rft.pages=439-458&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=&rft.isbn=9781446210536&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=1446296997&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccredo_gale_%3E14211640%3C/credo_gale_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=CX3612500046&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Teaching as creating space for participation - establishing a learning community in diverse classrooms Helgevold, N., ABINGDON, Routledge, 315-328, Teachers and teaching, theory and practice, 3, 22, 2016-04-02, 315-328, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T13%3A05%3A19IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Teaching%20as%20creating%20space%20for%20participation%20-%20establishing%20a%20learning%20community%20in%20diverse%20classrooms&rft.jtitle=Teachers%20and%20teaching,%20theory%20and%20practice&rft.btitle=&rft.aulast=Helgevold&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Helgevold,%20Nina&rft.aucorp=&rft.date=2016-04-02&rft.volume=22&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=315&rft.epage=328&rft.pages=315-328&rft.artnum=&rft.issn=1354-0602&rft.eissn=1470-1278&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=TTTPFD&rft_id=info:doi/10.1080/13540602.2015.1058590&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=TEACH%20TEACH&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E1058590%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=1772139875&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Att platsa i en skola för alla Hjörne, E. & Säljö, R., Hjörne, Eva, Säljö, Roger,, Att platsa i en skola för alla, [Stockholm], Norstedts Akademiska Förlag, 182 s., cop. 2008, 184-214, isbn:9789172276291, Article Utdanning og ulikhet i Norge Iversen, R., Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 2, 2014, 105-114, Article Rettferdighet, anerkjennelseskrav og legitimitet i utdanning Kristiansen, A., Oslo, Universitetsforlaget, 63-75, Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 97, 2013-02-21, 63-75, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T16%3A19%3A14IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Rettferdighet,%20anerkjennelseskrav%20og%20legitimitet%20i%20utdanning&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Kristiansen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Andrew%20Kristiansen&rft.aucorp=&rft.date=2013-02-21&rft.volume=97&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=63&rft.epage=75&rft.pages=63-75&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cidunn%3E59207161%3C/idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Preservice teachers' reflections on diversity and on teaching diverse pupils in norwegian compusory school Kumar KC, B. & Ohna, S. E., Acta Didactica Norden, 1, 15, 2021, 1-21, Article Delaktighedens pædagogikk Marinosson, G., Ohna, S. E., & Tetler, S., København, Dansk Psykologisk Forlag, Psykologisk Pædagogisk Rådgivning, 3, 44, 2007, 236-263, https://www.skolepsykologi.dk/44-3-2007-Indhold---Free-downloadView online Article Hvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie Martinsen, F., Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 2, 105, 2021, 185-198, Book Chapter En skole for alle - og en pedagogikk for inkludering Nevøy, A., En skole for alle - og en pedagogikk for inkludering, 20-42, Book Chapter Revisiting Just Education for Students Last in Line - A Norwegian Perspective Nevøy, A. & Bruin, M., Revisiting Just Education for Students Last in Line - A Norwegian Perspective, 115-133, isbn:9783031080494, https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=BIBSYS_ILS71660623900002201&context=L&vid=UBIS&lang=no_NO&search_scope=default_scope&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=default_tab&query=any,contains,Governance%20and%20choice&offset=0View online Book Inkludering och måluppfyllelse, att nå framgång med alla elever Persson, B., & Persson, E., Book Chapter Mediering, institusjon og individ Säljö, R., Säljö, R., Moen, Sigrid, Mediering, institusjon og individ, Oslo, Cappelen akademisk forl, 259 s., cop. 2006, 42-69, isbn:8202258057; 9788202258054, Book Læring : en introduksjon til perspektiver og metaforer Säljö, R., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 193 s., 2016, isbn:978-82-02-51017-6, Article The irresistible rise of the SEN industry Tomlinson, S., 38, 2012-06, 267-286, Book Elevers deltakelse og medvirkning - i samtaler med lærer og foresatte om individuell opplæring Tveit, A. D., Article The Punctual Fallacy of Participation Von Wright, M., Oxford, UK, Taylor & Francis Group, 159-170, Educational philosophy and theory, 2, 38, 2006-01-01, 159-170, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T14%3A43%3A03IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20Punctual%20Fallacy%20of%20Participation&rft.jtitle=Educational%20philosophy%20and%20theory&rft.btitle=&rft.aulast=Von%20Wright&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Von%20Wright,%20Moira&rft.aucorp=&rft.date=2006-01-01&rft.volume=38&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=159&rft.epage=170&rft.pages=159-170&rft.artnum=&rft.issn=0013-1857&rft.eissn=1469-5812&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1469-5812.2006.00185.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Taylor%20&%20Francis%20Group&rft.place=Oxford,%20UK&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccross%3E10_1111_j_1469_5812_2006_00185_x%3C/cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter A social theory of learning Wenger, E., Wenger, Etienne, A social theory of learning, Cambridge, Cambridge University Press, XV, 318 s., 1998, 3-15, isbn:9780521430173; 978-0-521-66363-2; 0521663636; 0521430178, Article Hva betyr «kompetanse for mangfold» i utdanningssystemet? - Et kritisk perspektiv på mangfolddiskursen Westrheim, K.; Hagatun, K. ;, Oslo, Universitetsforlaget, 168-180, Norsk pedagogisk tidsskrift, 3-04, 2015-08-12, 168-180, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-29T16%3A39%3A47IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Hva%20betyr%20%C2%ABkompetanse%20for%20mangfold%C2%BB%20i%20utdanningssystemet?%20-%20Et%20kritisk%20perspektiv%20p%C3%A5%20mangfolddiskursen&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Hagatun,%20Westrheim&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Kari%20Hagatun&rft.aucorp=&rft.date=2015-08-12&rft.volume=&rft.issue=3-04&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=168&rft.epage=180&rft.pages=168-180&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cidunn%3E66788729%3C/idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1