Emne
Lese- og skrivevansker 2 (MSP335)
Lese- og skriveferdigheter har betydning for deltakelse skole, arbeids- og samfunnsliv. Mange elever opplever vansker med lesing og skriving, noe som kan ha konsekvenser for motivasjon og tiltro til egne ferdigheter, innsats og læring i skolen. I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og forskningsbasert kunnskap om hvordan å avdekke og utrede vansker og iverksette forskningsbaserte tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning, samt tverretatlig samarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSP335
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Ha inngående kunnskap om lese- og skrivevanskeproblematikk.
- Ha forskningsbasert kunnskap om tidlig identifisering og tidlige tiltak, jf. Opplæringsloven § 1-4 om tidlig innsats.
- Ha forståelse for sammenhengen mellom motivasjon, tiltro til egne ferdigheter og utvikling av ferdigheter.
- Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og tester brukt i utredning av lese- og skrivevansker og kunne tolke og kritisk vurdere resultater fra disse.
- Ha inngående kunnskap om kunnskap om tiltak og hjelpemidler for elever med lese- og skrivevansker.
Ferdigheter:
- Kunne arbeide selvstendig med faglig utviklingsarbeid innen lese- og skrivevansker.
- Kunne lede arbeid med å lage individuelle opplæringsplaner knyttet til spesialundervisning i lesing og skriving.
- Kunne utrede lese- og skrivevansker og skrive en sakkyndig vurdering.
- Kunne igangsette evidensbaserte pedagogiske og organisatoriske tiltak for elever med lese- og skrivevansker på bakgrunn av en grundig utredning.
- Kunne formidle kunnskap om forebygging, utredning og tiltak knyttet til lese- og skrivevansker til kolleger og foresatte.
Generell kompetanse:
- Kunne lede faglig utviklingsarbeid knyttet til forebygging, kartlegging og tiltak lese- og skrivevansker ferdigheter og blir skriftkyndige deltakere i skolen og på sosiale arenaer.
- Kunne kommunisere- og samarbeide med PPT og BUPA om elever med lese- og skrivevansker.
- Kunne bidra til nytenking og innovasjon knyttet til forebygging av lese- og skrivevansker, samt utredning og tiltak for elever med lese- og skrivevansker
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utredningsrapport | 1/2 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | 24.11.2021 | — | |
Fagtekst på valgt tema | 1/2 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | 05.11.2021 | — |
Utredningsrapport - kartlegging av en elev med lese- og skrivevansker Omfang: 5000 ord (+/- 10%).
Fagtekst på valgt tema innenfor læringsutbytteformuleringene på 3000 ord (+/- 10%)
Det kan arbeides med fagteksten gjennom hele semesteret. Utredningsrapporten leveres 6 uker etter Logos-kurset.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%)
2 individuelle refleksjonsnotat og skriftlig respons på notatene til minst en medstudent, godkjent Logos-sertifisering.
Fagperson(er)
Faglærer:
Hilde Lowell GunnerudFaglærer:
Margunn MossigeEmneansvarlig:
Maya Dybvig JonerFaglærer:
Åse Kathrine GjestsenStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av kartleggingsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Håndbok til LOGOS : teoribasert diagnostisering av lesevansker Høien, Torleiv, Bryne, Logometrica, 216 s., [2012], isbn:978-82-92632-25-3,
Book
Essentials of Assessing, Preventing, and Overcoming Reading Difficulties Kilpatrick, David A., John Wiley & Sons Inc, 2015-08-10, isbn:1118845242, Les kapittel 3, 4, 5, 10 og 11. https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T09:32:49IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-dawson&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=book&rft.atitle=&rft.jtitle=&rft.btitle=Essentials%20of%20Assessing,%20Preventing,%20and%20Overcoming%20Reading%20Difficulties&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Kilpatrick,%20David%20A&rft.aucorp=&rft.date=2015-08-10&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=97811188&rft.isbn=1118845242&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=9781118845400&rft.edition=&rft.pub=John%20Wiley%20&%20Sons%20Inc&rft.place=&rft.series=Essentials%20of%20Psychological%20Assessment&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cdawson%3e9781118845400%3c/dawson%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=EBC2146544&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book
Dysleksi : fra teori til praksis Høien, Torleiv, Lundberg, Ingvar, Oslo, Gyldendal akademisk, 367 s., 2012, isbn:9788205422667,
Book
Developmental disorders of language learning and cognition Hulme, Charles, Snowling, Margaret,, Chichester, Wiley-Blackwell, X, 434 s., [2] pl., 2009, isbn:9780631206125, Les kapittel 1-3
Article
A Synthesis of Reading Interventions and Effects on Reading Comprehension Outcomes for Older Struggling Readers Edmonds, Meaghan S ; Vaughn, Sharon ; Wexler, Jade ; Reutebuch, Colleen ; Cable, Amory ; Tackett, Kathryn Klingler ; Schnakenberg, Jennifer Wick, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 262-300, Review of Educational Research, 1, 79, 2009-03, 262-300, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T08:59:25IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Synthesis%20of%20Reading%20Interventions%20and%20Effects%20on%20Reading%20Comprehension%20Outcomes%20for%20Older%20Struggling%20Readers&rft.jtitle=Review%20of%20Educational%20Research&rft.btitle=&rft.aulast=Edmonds&rft.auinit=M&rft.auinit1=M&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Edmonds,%20Meaghan%20S&rft.aucorp=&rft.date=2009-03&rft.volume=79&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=262&rft.epage=300&rft.pages=262-300&rft.artnum=&rft.issn=0034-6543&rft.eissn=1935-1046&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.3102/0034654308325998&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3csage_s%3e10_3102_0034654308325998%3c/sage_s%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=742861073&rft_galeid=195266080&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
Issues in the assessment of reading disabilities in L2 children—beliefs and research evidence† Geva, Esther, Chichester, UK, John Wiley & Sons, Ltd., 13-28, Dyslexia, 1, 6, 2000-01, 13-28, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T08:59:46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Issues%20in%20the%20assessment%20of%20reading%20disabilities%20in%20L2%20children%e2%80%94beliefs%20and%20research%20evidence%e2%80%a0&rft.jtitle=Dyslexia&rft.btitle=&rft.aulast=Geva&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Geva,%20Esther&rft.aucorp=&rft.date=2000-01&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=13&rft.epage=28&rft.pages=13-28&rft.artnum=&rft.issn=1076-9242&rft.eissn=1099-0909&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1002/(SICI)1099-0909(200001/03)6:1%3c13::AID-DYS155%3e3.0.CO;2-6&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=John%20Wiley%20&%20Sons,%20Ltd.&rft.place=Chichester,%20UK&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cwj%3eAID-DYS155%3e3.0.CO;2-6%3c/wj%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=109.247.136.194&req.skin=primo&rft_pqid=85519614&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
A Comparison of the Language Skills of ELLs and Monolinguals Who Are Poor Decoders, Poor Comprehenders, or Normal Readers Geva, Esther ; Massey-Garrison, Angela, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 387-401, Journal of Learning Disabilities, 5, 46, 2013-09, 387-401, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T09:00:37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Comparison%20of%20the%20Language%20Skills%20of%20ELLs%20and%20Monolinguals%20Who%20Are%20Poor%20Decoders,%20Poor%20Comprehenders,%20or%20Normal%20Readers&rft.jtitle=Journal%20of%20Learning%20Disabilities&rft.btitle=&rft.aulast=Geva&rft.auinit=E&rft.auinit1=E&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Geva,%20Esther&rft.aucorp=&rft.date=2013-09&rft.volume=46&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=387&rft.epage=401&rft.pages=387-401&rft.artnum=&rft.issn=0022-2194&rft.eissn=1538-4780&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/0022219412466651&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3csage_s%3e10_1177_0022219412466651%3c/sage_s%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1651841642&rft_galeid=367497545&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book Chapter
A new framework for understanding cognition and affect in writing Hayes, J.R., Indrisano, Roselmina; Squire, James R., A new framework for understanding cognition and affect in writing, Newark, Del., International Reading Association, VII, 368 s., 2000, s. 6-40, isbn:0872072681,
Document
IKT som lære- og hjelpemiddel Høigaard, B., Utgår, T., Lære- og hjelpemiddelteamet, Bredtvet kompetansesenter,
Article
Spelling deficits in dyslexia: evaluation of an orthographic spelling training Ise, Elena ; Schulte-Körne, Gerd, Boston, Springer US, 18-39, Annals of Dyslexia, 1, 60, 2010-06, 18-39, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T09:32:27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-springer_jour&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Spelling%20deficits%20in%20dyslexia:%20evaluation%20of%20an%20orthographic%20spelling%20training&rft.jtitle=Annals%20of%20Dyslexia&rft.btitle=&rft.aulast=Ise&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Ise,%20Elena&rft.aucorp=&rft.date=2010-06&rft.volume=60&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=18&rft.epage=39&rft.pages=18-39&rft.artnum=&rft.issn=0736-9387&rft.eissn=1934-7243&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1007/s11881-010-0035-8&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Springer%20US&rft.place=Boston&rft.series=&rft.stitle=Ann.%20of%20Dyslexia&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cspringer_jour%3e10.1007/s11881-010-0035-8%3c/springer_jour%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=733330694&rft_galeid=237841398&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
Getting Serious About Serious Games: Best Practices for Computer Games in Reading Classrooms.(Report)(Author abstract) Mctigue, Erin M. ; Uppstad, Per Henning, Wiley Subscription Services, Inc., 453-461, The Reading Teacher, 4, 72, 2019-01-01, 453 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10:04:52IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_ofa&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Getting%20Serious%20About%20Serious%20Games:%20Best%20Practices%20for%20Computer%20Games%20in%20Reading%20Classrooms.&rft.jtitle=The%20Reading%20Teacher&rft.btitle=&rft.aulast=Mctigue&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=McTigue,%20Erin%20M.&rft.aucorp=&rft.date=2019-01-01&rft.volume=72&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=453&rft.epage=&rft.pages=453-461&rft.artnum=&rft.issn=0034-0561&rft.eissn=19362714&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1002/trtr.1737&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Wiley%20Subscription%20Services,%20Inc.&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cgale_ofa%3e567377100%3c/gale_ofa%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=2160537618&rft_galeid=567377100&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
Veiledning i skriving av eldre elever og voksne med skrivevansker Mossige, M., Spesialpedagogikk, 6, 2009, s. 32-42, https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/21/Spesialpedagogikk%206%202009.pdfView online
Article
EvidenceāBased Strategies for Reading Instruction of Older Students with Learning Disabilities Roberts, Greg ; Torgesen, Joseph K. ; Boardman, Alison ; Scammacca, Nancy, Malden, USA, Blackwell Publishing Inc, 63-69, Learning Disabilities Research & Practice, 2, 23, 2008-05, 63-69, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10:09:37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Evidence%e2%80%90Based%20Strategies%20for%20Reading%20Instruction%20of%20Older%20Students%20with%20Learning%20Disabilities&rft.jtitle=Learning%20Disabilities%20Research%20&%20Practice&rft.btitle=&rft.aulast=Roberts&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Roberts,%20Greg&rft.aucorp=&rft.date=2008-05&rft.volume=23&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=63&rft.epage=69&rft.pages=63-69&rft.artnum=&rft.issn=0938-8982&rft.eissn=1540-5826&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1540-5826.2008.00264.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Blackwell%20Publishing%20Inc&rft.place=Malden,%20USA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cwj%3e10.1111/j.1540-5826.2008.00264.x%3c/wj%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=61963892&rft_galeid=177868693&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
Learning to spell: Variability, choice, and change in children's strategy use Rittle-Johnson, B ; Siegler, Rs, BLACKWELL PUBLISHERS, 332-348, Child Development, 2, 70, 1999, 332-348, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10:09:59IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wos&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Learning%20to%20spell:%20Variability,%20choice,%20and%20change%20in%20children's%20strategy%20use&rft.jtitle=Child%20Development&rft.btitle=&rft.aulast=Rittle-Johnson&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Rittle-Johnson,%20B&rft.aucorp=&rft.date=1999&rft.volume=70&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=332&rft.epage=348&rft.pages=332-348&rft.artnum=&rft.issn=0009-3920&rft.eissn=14678624&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=BLACKWELL%20PUBLISHERS&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cwos%3e000079798000006%3c/wos%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
Effective programs for struggling readers: A best-evidence synthesis Slavin, Robert E ; Lake, Cynthia ; Davis, Susan ; Madden, Nancy A, Elsevier Ltd, 1-26, Educational Research Review, 1, 6, 2011, 1-26, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10:10:51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-elsevier_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Effective%20programs%20for%20struggling%20readers:%20A%20best-evidence%20synthesis&rft.jtitle=Educational%20Research%20Review&rft.btitle=&rft.aulast=Slavin&rft.auinit=R&rft.auinit1=R&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Slavin,%20Robert%20E&rft.aucorp=&rft.date=2011&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1&rft.epage=26&rft.pages=1-26&rft.artnum=&rft.issn=1747-938X&rft.eissn=1878-0385&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1016/j.edurev.2010.07.002&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Elsevier%20Ltd&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3celsevier_s%3edoi_10_1016_j_edurev_2010_07_002%3c/elsevier_s%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=158.39.101.74&req.skin=primo&rft_pqid=860366732&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
The Development og Spelling Skill Treiman & Bourassa, Rockville, Md., Aspen Systems Corp, Topics in language disorders, 3, 20, 2000, s. 1-18,
Book Chapter
Writing instruction for students with learning disabilities Troia, G.A., Charles A. MacArthur (redaktør/forfatter (forord)/forfatter), MacArthur, Charles A.; Graham, Steven.; Fitzgerald, Jill., Writing instruction for students with learning disabilities, New York, Guilford Press, XI, 468 s., c2006, s. 324-336, isbn:9781593857509,
Book Chapter
Historical introduction - beginning and continuation of dyslexia research Tønnessen, F.E., Finn Egil Tønnessen, Historical introduction - beginning and continuation of dyslexia research, Sense Publishers, 2015, s. 1-17, isbn:9789462099562, http://hdl.handle.net/11250/275843View online
Text Resource
Veilederen Spesialundervisning Utdanningsdirektoratet, udir.no, 2014, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/Spesialundervisning/View online
Legislation
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) Kunnskapsdepartementet, Lovdata, 1998, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61View online
Article
A Synthesis of Quantitative Research on Reading Programs for Secondary Students Baye, A., Inns, A., Lake, C., & Slavin, R. E., Reading Research Quarterly, 2, 54, 2018, 133-166,
Article
Understanding Interest and Self-Efficacy in the Reading and Writing of Students with Persisting Specific Learning Disabilities during Middle Childhood and Early Adolescence Abbott, R., Mickail, T., Richards, T., Renninger, K. A., Hidi, S. E., Beers, S. & Berninger, V., Int J Educ Method. 2017, 1, 41-64,
Article
Dyslexia and specific language impairment: Same or different? Bishop, D. V. M. & Snowling, M. J, Psychological Bulletin, 6, 130, 2004, 858-886,
Article
Second language learning and reading with the additional load of dyslexia Lundberg, Ingvar, Annals of Dyslexia, 52, 2002, 165-187,