Emne

Lese- og skrivevansker 2 (MSP335)

Lese- og skriveferdigheter har betydning for deltakelse skole, arbeids- og samfunnsliv. Mange elever opplever vansker med lesing og skriving, noe som kan ha konsekvenser for motivasjon og tiltro til egne ferdigheter, innsats og læring i skolen. I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og forskningsbasert kunnskap om hvordan å avdekke og utrede vansker og iverksette forskningsbaserte tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning, samt tverretatlig samarbeid.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSP335

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Lese- og skriveferdigheter har betydning for deltakelse skole, arbeids- og samfunnsliv. Mange elever opplever vansker med lesing og skriving, noe som kan ha konsekvenser for motivasjon og tiltro til egne ferdigheter, innsats og læring i skolen. I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og forskningsbasert kunnskap om hvordan å avdekke og utrede vansker og iverksette forskningsbaserte tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning, samt tverretatlig samarbeid.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • Ha inngående kunnskap om lese- og skrivevanskeproblematikk.
  • Ha forskningsbasert kunnskap om tidlig identifisering og tidlige tiltak, jf. Opplæringsloven § 1-4 om tidlig innsats.
  • Ha forståelse for sammenhengen mellom motivasjon, tiltro til egne ferdigheter og utvikling av ferdigheter.
  • Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og tester brukt i utredning av lese- og skrivevansker og kunne tolke og kritisk vurdere resultater fra disse.
  • Ha inngående kunnskap om kunnskap om tiltak og hjelpemidler for elever med lese- og skrivevansker.

Ferdigheter:

  • Kunne arbeide selvstendig med faglig utviklingsarbeid innen lese- og skrivevansker.
  • Kunne lede arbeid med å lage individuelle opplæringsplaner knyttet til spesialundervisning i lesing og skriving.
  • Kunne utrede lese- og skrivevansker og skrive en sakkyndig vurdering.
  • Kunne igangsette evidensbaserte pedagogiske og organisatoriske tiltak for elever med lese- og skrivevansker på bakgrunn av en grundig utredning.
  • Kunne formidle kunnskap om forebygging, utredning og tiltak knyttet til lese- og skrivevansker til kolleger og foresatte.

Generell kompetanse:

  • Kunne lede faglig utviklingsarbeid knyttet til forebygging, kartlegging og tiltak lese- og skrivevansker ferdigheter og blir skriftkyndige deltakere i skolen og på sosiale arenaer.
  • Kunne kommunisere- og samarbeide med PPT og BUPA om elever med lese- og skrivevansker.
  • Kunne bidra til nytenking og innovasjon knyttet til forebygging av lese- og skrivevansker, samt utredning og tiltak for elever med lese- og skrivevansker

Forkunnskapskrav

Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)
Emnet bygger på Lese- og skrivevansker 1 eller tilsvarende videreutdanning som bygger på temaene lese- og skrivevansker og begynneropplæring i norskfaget i grunnskolelærerutdanningen.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Utredningsrapport 1/2 10 Uker Bokstavkarakterer Inspera assessment 24.11.2021
Fagtekst på valgt tema 1/2 10 Uker Bokstavkarakterer Inspera assessment 05.11.2021


Utredningsrapport - kartlegging av en elev med lese- og skrivevansker Omfang: 5000 ord (+/- 10%).

Fagtekst på valgt tema innenfor læringsutbytteformuleringene på 3000 ord (+/- 10%)

Det kan arbeides med fagteksten gjennom hele semesteret. Utredningsrapporten leveres 6 uker etter Logos-kurset.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav

Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%) 

2 individuelle refleksjonsnotat og skriftlig respons på notatene til minst en medstudent, godkjent Logos-sertifisering.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Maya Dybvig Joner

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.  

Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av kartleggingsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.

Åpent for

Spesialpedagogikk - masterstudium

Emneevaluering

Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring.

Litteratur

Book

Håndbok til LOGOS : teoribasert diagnostisering av lesevansker Høien, Torleiv, Bryne, Logometrica, 216 s., [2012], isbn:978-82-92632-25-3,

Book

Essentials of Assessing, Preventing, and Overcoming Reading Difficulties Kilpatrick, David A., John Wiley & Sons Inc, 2015-08-10, isbn:1118845242, Les kapittel 3, 4, 5, 10 og 11. https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T09:32:49IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-dawson&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=book&rft.atitle=&rft.jtitle=&rft.btitle=Essentials%20of%20Assessing,%20Preventing,%20and%20Overcoming%20Reading%20Difficulties&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Kilpatrick,%20David%20A&rft.aucorp=&rft.date=2015-08-10&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=97811188&rft.isbn=1118845242&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=9781118845400&rft.edition=&rft.pub=John%20Wiley%20&%20Sons%20Inc&rft.place=&rft.series=Essentials%20of%20Psychological%20Assessment&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cdawson%3e9781118845400%3c/dawson%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=EBC2146544&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book

Dysleksi : fra teori til praksis Høien, Torleiv, Lundberg, Ingvar, Oslo, Gyldendal akademisk, 367 s., 2012, isbn:9788205422667,

Book

Developmental disorders of language learning and cognition Hulme, Charles, Snowling, Margaret,, Chichester, Wiley-Blackwell, X, 434 s., [2] pl., 2009, isbn:9780631206125, Les kapittel 1-3

Article

A Synthesis of Reading Interventions and Effects on Reading Comprehension Outcomes for Older Struggling Readers Edmonds, Meaghan S ; Vaughn, Sharon ; Wexler, Jade ; Reutebuch, Colleen ; Cable, Amory ; Tackett, Kathryn Klingler ; Schnakenberg, Jennifer Wick, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 262-300, Review of Educational Research, 1, 79, 2009-03, 262-300, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T08:59:25IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Synthesis%20of%20Reading%20Interventions%20and%20Effects%20on%20Reading%20Comprehension%20Outcomes%20for%20Older%20Struggling%20Readers&rft.jtitle=Review%20of%20Educational%20Research&rft.btitle=&rft.aulast=Edmonds&rft.auinit=M&rft.auinit1=M&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Edmonds,%20Meaghan%20S&rft.aucorp=&rft.date=2009-03&rft.volume=79&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=262&rft.epage=300&rft.pages=262-300&rft.artnum=&rft.issn=0034-6543&rft.eissn=1935-1046&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.3102/0034654308325998&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3csage_s%3e10_3102_0034654308325998%3c/sage_s%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=742861073&rft_galeid=195266080&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

Issues in the assessment of reading disabilities in L2 children—beliefs and research evidence† Geva, Esther, Chichester, UK, John Wiley & Sons, Ltd., 13-28, Dyslexia, 1, 6, 2000-01, 13-28, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T08:59:46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Issues%20in%20the%20assessment%20of%20reading%20disabilities%20in%20L2%20children%e2%80%94beliefs%20and%20research%20evidence%e2%80%a0&rft.jtitle=Dyslexia&rft.btitle=&rft.aulast=Geva&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Geva,%20Esther&rft.aucorp=&rft.date=2000-01&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=13&rft.epage=28&rft.pages=13-28&rft.artnum=&rft.issn=1076-9242&rft.eissn=1099-0909&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1002/(SICI)1099-0909(200001/03)6:1%3c13::AID-DYS155%3e3.0.CO;2-6&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=John%20Wiley%20&%20Sons,%20Ltd.&rft.place=Chichester,%20UK&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cwj%3eAID-DYS155%3e3.0.CO;2-6%3c/wj%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=109.247.136.194&req.skin=primo&rft_pqid=85519614&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

A Comparison of the Language Skills of ELLs and Monolinguals Who Are Poor Decoders, Poor Comprehenders, or Normal Readers Geva, Esther ; Massey-Garrison, Angela, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 387-401, Journal of Learning Disabilities, 5, 46, 2013-09, 387-401, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T09:00:37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Comparison%20of%20the%20Language%20Skills%20of%20ELLs%20and%20Monolinguals%20Who%20Are%20Poor%20Decoders,%20Poor%20Comprehenders,%20or%20Normal%20Readers&rft.jtitle=Journal%20of%20Learning%20Disabilities&rft.btitle=&rft.aulast=Geva&rft.auinit=E&rft.auinit1=E&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Geva,%20Esther&rft.aucorp=&rft.date=2013-09&rft.volume=46&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=387&rft.epage=401&rft.pages=387-401&rft.artnum=&rft.issn=0022-2194&rft.eissn=1538-4780&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/0022219412466651&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3csage_s%3e10_1177_0022219412466651%3c/sage_s%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1651841642&rft_galeid=367497545&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book Chapter

A new framework for understanding cognition and affect in writing Hayes, J.R., Indrisano, Roselmina; Squire, James R., A new framework for understanding cognition and affect in writing, Newark, Del., International Reading Association, VII, 368 s., 2000, s. 6-40, isbn:0872072681,

Document

IKT som lære- og hjelpemiddel Høigaard, B., Utgår, T., Lære- og hjelpemiddelteamet, Bredtvet kompetansesenter,

Article

Spelling deficits in dyslexia: evaluation of an orthographic spelling training Ise, Elena ; Schulte-Körne, Gerd, Boston, Springer US, 18-39, Annals of Dyslexia, 1, 60, 2010-06, 18-39, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T09:32:27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-springer_jour&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Spelling%20deficits%20in%20dyslexia:%20evaluation%20of%20an%20orthographic%20spelling%20training&rft.jtitle=Annals%20of%20Dyslexia&rft.btitle=&rft.aulast=Ise&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Ise,%20Elena&rft.aucorp=&rft.date=2010-06&rft.volume=60&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=18&rft.epage=39&rft.pages=18-39&rft.artnum=&rft.issn=0736-9387&rft.eissn=1934-7243&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1007/s11881-010-0035-8&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Springer%20US&rft.place=Boston&rft.series=&rft.stitle=Ann.%20of%20Dyslexia&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cspringer_jour%3e10.1007/s11881-010-0035-8%3c/springer_jour%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=733330694&rft_galeid=237841398&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

Getting Serious About Serious Games: Best Practices for Computer Games in Reading Classrooms.(Report)(Author abstract) Mctigue, Erin M. ; Uppstad, Per Henning, Wiley Subscription Services, Inc., 453-461, The Reading Teacher, 4, 72, 2019-01-01, 453 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10:04:52IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_ofa&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Getting%20Serious%20About%20Serious%20Games:%20Best%20Practices%20for%20Computer%20Games%20in%20Reading%20Classrooms.&rft.jtitle=The%20Reading%20Teacher&rft.btitle=&rft.aulast=Mctigue&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=McTigue,%20Erin%20M.&rft.aucorp=&rft.date=2019-01-01&rft.volume=72&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=453&rft.epage=&rft.pages=453-461&rft.artnum=&rft.issn=0034-0561&rft.eissn=19362714&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1002/trtr.1737&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Wiley%20Subscription%20Services,%20Inc.&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cgale_ofa%3e567377100%3c/gale_ofa%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=2160537618&rft_galeid=567377100&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

Veiledning i skriving av eldre elever og voksne med skrivevansker Mossige, M., Spesialpedagogikk, 6, 2009, s. 32-42, https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/21/Spesialpedagogikk%206%202009.pdfView online

Article

Evidence‐Based Strategies for Reading Instruction of Older Students with Learning Disabilities Roberts, Greg ; Torgesen, Joseph K. ; Boardman, Alison ; Scammacca, Nancy, Malden, USA, Blackwell Publishing Inc, 63-69, Learning Disabilities Research & Practice, 2, 23, 2008-05, 63-69, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10:09:37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Evidence%e2%80%90Based%20Strategies%20for%20Reading%20Instruction%20of%20Older%20Students%20with%20Learning%20Disabilities&rft.jtitle=Learning%20Disabilities%20Research%20&%20Practice&rft.btitle=&rft.aulast=Roberts&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Roberts,%20Greg&rft.aucorp=&rft.date=2008-05&rft.volume=23&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=63&rft.epage=69&rft.pages=63-69&rft.artnum=&rft.issn=0938-8982&rft.eissn=1540-5826&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1540-5826.2008.00264.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Blackwell%20Publishing%20Inc&rft.place=Malden,%20USA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cwj%3e10.1111/j.1540-5826.2008.00264.x%3c/wj%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=61963892&rft_galeid=177868693&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

Learning to spell: Variability, choice, and change in children's strategy use Rittle-Johnson, B ; Siegler, Rs, BLACKWELL PUBLISHERS, 332-348, Child Development, 2, 70, 1999, 332-348, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10:09:59IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wos&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Learning%20to%20spell:%20Variability,%20choice,%20and%20change%20in%20children's%20strategy%20use&rft.jtitle=Child%20Development&rft.btitle=&rft.aulast=Rittle-Johnson&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Rittle-Johnson,%20B&rft.aucorp=&rft.date=1999&rft.volume=70&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=332&rft.epage=348&rft.pages=332-348&rft.artnum=&rft.issn=0009-3920&rft.eissn=14678624&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=BLACKWELL%20PUBLISHERS&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cwos%3e000079798000006%3c/wos%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

Effective programs for struggling readers: A best-evidence synthesis Slavin, Robert E ; Lake, Cynthia ; Davis, Susan ; Madden, Nancy A, Elsevier Ltd, 1-26, Educational Research Review, 1, 6, 2011, 1-26, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10:10:51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-elsevier_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Effective%20programs%20for%20struggling%20readers:%20A%20best-evidence%20synthesis&rft.jtitle=Educational%20Research%20Review&rft.btitle=&rft.aulast=Slavin&rft.auinit=R&rft.auinit1=R&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Slavin,%20Robert%20E&rft.aucorp=&rft.date=2011&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1&rft.epage=26&rft.pages=1-26&rft.artnum=&rft.issn=1747-938X&rft.eissn=1878-0385&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1016/j.edurev.2010.07.002&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Elsevier%20Ltd&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3celsevier_s%3edoi_10_1016_j_edurev_2010_07_002%3c/elsevier_s%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=158.39.101.74&req.skin=primo&rft_pqid=860366732&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

The Development og Spelling Skill Treiman & Bourassa, Rockville, Md., Aspen Systems Corp, Topics in language disorders, 3, 20, 2000, s. 1-18,

Book Chapter

Writing instruction for students with learning disabilities Troia, G.A., Charles A. MacArthur (redaktør/forfatter (forord)/forfatter), MacArthur, Charles A.; Graham, Steven.; Fitzgerald, Jill., Writing instruction for students with learning disabilities, New York, Guilford Press, XI, 468 s., c2006, s. 324-336, isbn:9781593857509,

Book Chapter

Historical introduction - beginning and continuation of dyslexia research Tønnessen, F.E., Finn Egil Tønnessen, Historical introduction - beginning and continuation of dyslexia research, Sense Publishers, 2015, s. 1-17, isbn:9789462099562, http://hdl.handle.net/11250/275843View online

Text Resource

Veilederen Spesialundervisning Utdanningsdirektoratet, udir.no, 2014, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/Spesialundervisning/View online

Legislation

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) Kunnskapsdepartementet, Lovdata, 1998, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61View online

Article

A Synthesis of Quantitative Research on Reading Programs for Secondary Students Baye, A., Inns, A., Lake, C., & Slavin, R. E., Reading Research Quarterly, 2, 54, 2018, 133-166,

Article

Understanding Interest and Self-Efficacy in the Reading and Writing of Students with Persisting Specific Learning Disabilities during Middle Childhood and Early Adolescence Abbott, R., Mickail, T., Richards, T., Renninger, K. A., Hidi, S. E., Beers, S. & Berninger, V., Int J Educ Method. 2017, 1, 41-64,

Article

Dyslexia and specific language impairment: Same or different? Bishop, D. V. M. & Snowling, M. J, Psychological Bulletin, 6, 130, 2004, 858-886,

Article

Second language learning and reading with the additional load of dyslexia Lundberg, Ingvar, Annals of Dyslexia, 52, 2002, 165-187,

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1