Lese- og skriveferdigheter har betydning for deltakelse skole, arbeids- og samfunnsliv. Mange elever opplever vansker med lesing og skriving, noe som kan ha konsekvenser for motivasjon, engasjement og læring i skolen. I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og forskningsbasert kunnskap om hvordan å avdekke og utrede vansker og iverksette forskningsbaserte tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Lese- og skriveferdigheter har betydning for deltakelse skole, arbeids- og samfunnsliv. Mange elever opplever vansker med lesing og skriving, noe som kan ha konsekvenser for motivasjon, engasjement og læring i skolen. I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og forskningsbasert kunnskap om hvordan å avdekke og utrede vansker og iverksette forskningsbaserte tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Ha inngående kunnskap om lese- og skrivevanskeproblematikk.
Ha forskningsbasert kunnskap om tidlig identifisering og tidlige tiltak, jf. Opplæringsloven § 1-4 om tidlig innsats.
Ha forståelse for sammenhengen mellom motivasjon, engasjement og utvikling av ferdigheter.
Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og tester brukt i utredning av lese- og skrivevansker og kunne tolke og kritisk vurdere resultater fra disse.
Ha inngående kunnskap om kunnskap om tiltak og hjelpemidler for elever med lese- og skrivevansker.
Ferdigheter:
Kunne arbeide selvstendig med faglig utviklingsarbeid innen lese- og skrivevansker.
Kunne lede arbeid med å lage individuelle opplæringsplaner knyttet til spesialundervisning i lesing og skriving.
Kunne utrede lese- og skrivevansker og skrive en utredningsrapport.
Kunne igangsette evidensbaserte pedagogiske og organisatoriske tiltak for elever med lese- og skrivevansker på bakgrunn av en grundig utredning.
Kunne formidle kunnskap om forebygging, utredning og tiltak knyttet til lese- og skrivevansker til kolleger og foresatte.
Generell kompetanse:
Kunne lede faglig utviklingsarbeid knyttet til forebygging, kartlegging og tiltak for elever med lese- og skrivevansker
Kunne kommunisere- og samarbeide med PPT og BUPA om elever med lese- og skrivevansker.
Kunne bidra til nytenking og innovasjon knyttet til forebygging av lese- og skrivevansker, samt utredning og tiltak for elever med lese- og skrivevansker
Forkunnskapskrav
Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)
Emnet bygger på Lese- og skrivevansker 1 eller tilsvarende videreutdanning som bygger på temaene lese- og skrivevansker og begynneropplæring i norskfaget i grunnskolelærerutdanningen.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Utredningsrapport
1/2
10 Uker
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
22.11.2023
—
Fagtekst på valgt tema
1/2
10 Uker
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
06.10.2023
—
Utredningsrapport: kartlegging av en elev med lese- og skrivevansker og forslag til tiltak. Omfang: 5000 ord (+/- 10%). Det gis veiledning underveis i arbeidet med rapporten.
Fagtekst på valgt tema innenfor læringsutbytteformuleringene på 3000 ord (+/- 10%). Det kan arbeides med fagteksten gjennom hele semesteret. Det gis veiledning underveis i arbeidet med fagteksten.
Til obligatoriske skriftlige oppgaver: Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%)
Et individuelt refleksjonsnotat. Det gis ikke veiledning men man får en skriftlig tilbakemelding på arbeidet.
Godkjent Logos-sertifisering. Det gis ikke veiledning.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Minoritetsspråk og flerspråklighet : en håndbok i utredning og vurdering Egeberg, Espen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 221 s., 2016, isbn:978-82-02-49614-2, Kapittel 7, 8, 11 og 13 Book Dysleksi : fra teori til praksis Høien, Torleiv, Ingvar Lundberg (1934-2012), Oslo, Gyldendal akademisk, 367 s., 2012, isbn:9788205422667, Kapittel 2, 3, 7 og 8 E-book Essentials of assessing, preventing, and overcoming reading difficulties Kilpatrick, David A., Hoboken, New Jersey :, Wiley, xxii, 425 pages ;, [2015], isbn:9781118845240, Kapittel 3, 4 , 5, 10 og 11 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A27%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_askew&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.btitle=Essentials%20of%20Assessing,%20Preventing,%20and%20Overcoming%20Reading%20Difficulties&rft.au=Kilpatrick,%20David%20A&rft.date=2015&rft.isbn=1118845242&rft.isbn_list=9781118845240&rft_id=info:doi/&rft.eisbn=1118845404&rft.eisbn_list=9781118845400&rft.eisbn_list=1118845285&rft.eisbn_list=9781118845288&rft.pub=Wiley&rft.place=Newark&rft.series=Essentials%20of%20psychological%20assessment&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/907811650&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_askew%3EEBC2146544%3C/proquest_askew%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=EBC2146544View online Book Logos håndbok Ingjerd Høien-Tengesdal, Logometrica, 2021, Article Issues in the assessment of reading disabilities in L2 children—beliefs and research evidence† Geva, Esther, Chichester, UK, John Wiley & Sons, Ltd., 13-28, Dyslexia, 1, 6, 2000-01, 13-28, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T08%3A59%3A46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Issues%20in%20the%20assessment%20of%20reading%20disabilities%20in%20L2%20children%E2%80%94beliefs%20and%20research%20evidence%E2%80%A0&rft.jtitle=Dyslexia&rft.btitle=&rft.aulast=Geva&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Geva,%20Esther&rft.aucorp=&rft.date=2000-01&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=13&rft.epage=28&rft.pages=13-28&rft.artnum=&rft.issn=1076-9242&rft.eissn=1099-0909&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1002/(SICI)1099-0909(200001/03)6:1%3C13::AID-DYS155%3E3.0.CO%3B2-6&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=John%20Wiley%20&%20Sons,%20Ltd.&rft.place=Chichester,%20UK&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwj%3EAID-DYS155%3E3.0.CO;2-6%3C/wj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=109.247.136.194&req.skin=primo&rft_pqid=85519614&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Document IKT som lære- og hjelpemiddel Høigaard, B., Utgår, T., Lære- og hjelpemiddelteamet, Bredtvet kompetansesenter, Article Veiledning i skriving av eldre elever og voksne med skrivevansker Mossige, M., Spesialpedagogikk, 6, 2009, s. 32-42, https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/21/Spesialpedagogikk%206%202009.pdfView online Article EvidenceāBased Strategies for Reading Instruction of Older Students with Learning Disabilities Roberts, Greg ; Torgesen, Joseph K. ; Boardman, Alison ; Scammacca, Nancy, Malden, USA, Blackwell Publishing Inc, 63-69, Learning Disabilities Research & Practice, 2, 23, 2008-05, 63-69, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10%3A09%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Evidence%E2%80%90Based%20Strategies%20for%20Reading%20Instruction%20of%20Older%20Students%20with%20Learning%20Disabilities&rft.jtitle=Learning%20Disabilities%20Research%20%26%20Practice&rft.btitle=&rft.aulast=Roberts&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Roberts,%20Greg&rft.aucorp=&rft.date=2008-05&rft.volume=23&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=63&rft.epage=69&rft.pages=63-69&rft.artnum=&rft.issn=0938-8982&rft.eissn=1540-5826&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1540-5826.2008.00264.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Blackwell%20Publishing%20Inc&rft.place=Malden,%20USA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwj%3E10.1111/j.1540-5826.2008.00264.x%3C/wj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=61963892&rft_galeid=177868693&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Effective programs for struggling readers: A best-evidence synthesis Slavin, Robert E ; Lake, Cynthia ; Davis, Susan ; Madden, Nancy A, Elsevier Ltd, 1-26, Educational Research Review, 1, 6, 2011, 1-26, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10%3A10%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-elsevier_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Effective%20programs%20for%20struggling%20readers:%20A%20best-evidence%20synthesis&rft.jtitle=Educational%20Research%20Review&rft.btitle=&rft.aulast=Slavin&rft.auinit=R&rft.auinit1=R&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Slavin,%20Robert%20E&rft.aucorp=&rft.date=2011&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1&rft.epage=26&rft.pages=1-26&rft.artnum=&rft.issn=1747-938X&rft.eissn=1878-0385&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1016/j.edurev.2010.07.002&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Elsevier%20Ltd&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Celsevier_s%3Edoi_10_1016_j_edurev_2010_07_002%3C/elsevier_s%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=158.39.101.74&req.skin=primo&rft_pqid=860366732&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Government Document Veilederen Spesialundervisning Utdanningsdirektoratet, udir.no, 2014, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/Spesialundervisning/View online Legislation Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) Kunnskapsdepartementet, Lovdata, 1998, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61View online Article A Synthesis of Quantitative Research on Reading Programs for Secondary Students Baye, A., Inns, A., Lake, C., & Slavin, R. E., Reading Research Quarterly, 2, 54, 2018, 133-166, Article Introduction to response to intervention: What, why, and how valid is it? FUCHS, DOUGLAS ; FUCHS, LYNN S, Oxford, UK, Blackwell Publishing Ltd, 93-99, Reading research quarterly, 1, 41, 2006-01-03, 93-99, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A11%3A01IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_istex&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Introduction%20to%20response%20to%20intervention:%20What,%20why,%20and%20how%20valid%20is%20it?&rft.jtitle=Reading%20research%20quarterly&rft.au=FUCHS,%20DOUGLAS&rft.date=2006-01-03&rft.volume=41&rft.issue=1&rft.spage=93&rft.epage=99&rft.pages=93-99&rft.issn=0034-0553&rft.eissn=1936-2722&rft.coden=RRQUA6&rft_id=info:doi/10.1598/RRQ.41.1.4&rft.pub=Blackwell%20Publishing%20Ltd&rft.place=Oxford,%20UK&rft.stitle=READ%20RES%20QUART&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_istex%3EA149881656%3C/gale_istex%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=212122539&rft_galeid=A149881656View online Article Response to Intervention: A Research-Based Summary Hughes, Charles A ; Dexter, Douglas D, COLUMBUS, Taylor & Francis Group, 4-11, Theory into practice, 1, 50, 2011-01-03, 4-11, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A12%3A04IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_proqu&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Response%20to%20Intervention:%20A%20Research-Based%20Summary&rft.jtitle=Theory%20into%20practice&rft.au=Hughes,%20Charles%20A&rft.date=2011-01-03&rft.volume=50&rft.issue=1&rft.spage=4&rft.epage=11&rft.pages=4-11&rft.issn=0040-5841&rft.eissn=1543-0421&rft.coden=THPRAC&rft_id=info:doi/10.1080/00405841.2011.534909&rft.pub=Taylor%20&%20Francis%20Group&rft.place=COLUMBUS&rft.stitle=THEOR%20PRACT&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_proqu%3EA258104046%3C/gale_proqu%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=853270983&rft_galeid=A258104046View online Article Succeed With a Response-to-Intervention Model Reutebuch, Colleen K, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 126-128, Intervention in school and clinic, 2, 44, 2008-11, 126-128, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A13%3A09IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_sage_&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Succeed%20With%20a%20Response-to-Intervention%20Model&rft.jtitle=Intervention%20in%20school%20and%20clinic&rft.au=Reutebuch,%20Colleen%20K&rft.date=2008-11&rft.volume=44&rft.issue=2&rft.spage=126&rft.epage=128&rft.pages=126-128&rft.issn=1053-4512&rft.eissn=1538-4810&rft.coden=ISCLEP&rft_id=info:doi/10.1177/1053451208321598&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.stitle=INTERV%20SCH%20CLIN&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_sage_%3EA188766100%3C/gale_sage_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=211715424&rft_galeid=A188766100View online Article Cognitive Processes in Writing. A Framework. JOHN R . HAYES AND VIRGINIA W. BERNINGER, 2014, Article The Science of Reading Progresses: Communicating Advances Beyond the Simple View of Reading Duke, Nell K ; Cartwright, Kelly B, HOBOKEN, WILEY, S25-S44, Reading research quarterly, S1, 56, 2021-05, S25-S44, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A15%3A32IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20Science%20of%20Reading%20Progresses:%20Communicating%20Advances%20Beyond%20the%20Simple%20View%20of%20Reading&rft.jtitle=Reading%20research%20quarterly&rft.au=Duke,%20Nell%20K&rft.date=2021-05&rft.volume=56&rft.issue=S1&rft.spage=S25&rft.epage=S44&rft.pages=S25-S44&rft.issn=0034-0553&rft.eissn=1936-2722&rft_id=info:doi/10.1002/rrq.411&rft.pub=WILEY&rft.place=HOBOKEN&rft.stitle=READ%20RES%20QUART&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_webof%3EA663644610%3C/gale_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=2534620705&rft_galeid=A663644610View online Article A Meta-Analysis of Writing Interventions for Students With Learning Disabilities Gillespie, Amy ; Graham, Steve, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 454-473, Exceptional children, 4, 80, 2014-07, 454-473, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A17%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Meta-Analysis%20of%20Writing%20Interventions%20for%20Students%20With%20Learning%20Disabilities&rft.jtitle=Exceptional%20children&rft.au=Gillespie,%20Amy&rft.date=2014-07&rft.volume=80&rft.issue=4&rft.spage=454&rft.epage=473&rft.pages=454-473&rft.issn=0014-4029&rft.eissn=2163-5560&rft.coden=EXCCAJ&rft_id=info:doi/10.1177/0014402914527238&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.stitle=EXCEPT%20CHILDREN&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_webof%3EA395165287%3C/gale_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=1737519016&rft_galeid=A395165287View online Book Chapter Diagnosing and Providing Interventions for Students With Learning Disabilities: The Case of Dyslexia Geva, & Kilpatrick, Lean, Debra, Diagnosing and Providing Interventions for Students With Learning Disabilities: The Case of Dyslexia, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 264-266, 39, 2021-04, 175-201, isbn:9780889375833, Article Spelereglar for digitale lesespel Erin McTigue & Per Henning Uppstad, https://static1.squarespace.com/static/5d00b418d9cad80001fc3882/t/5da06a7fe465cf0dc0c75d20/1570794140731/Spelereglar+for+digitale+lesespel.pdfView online Article A Meta-Analysis of Writing Interventions for Students With Learning Disabilities Gillespie, Amy ; Graham, Steve, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 454-473, Exceptional children, 4, 80, 2014-07, 454-473, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A17%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Meta-Analysis%20of%20Writing%20Interventions%20for%20Students%20With%20Learning%20Disabilities&rft.jtitle=Exceptional%20children&rft.au=Gillespie,%20Amy&rft.date=2014-07&rft.volume=80&rft.issue=4&rft.spage=454&rft.epage=473&rft.pages=454-473&rft.issn=0014-4029&rft.eissn=2163-5560&rft.coden=EXCCAJ&rft_id=info:doi/10.1177/0014402914527238&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.stitle=EXCEPT%20CHILDREN&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_webof%3EA395165287%3C/gale_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=1737519016&rft_galeid=A395165287View online Article Struggling Readers: Thinking Aloud: Struggling Readers Often Require More than a Model Barbara J. Walker, International Reading Association, 688-692, The Reading teacher, 7, 58, 2005-04-01, 688-692, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-25T17%3A52%3A59IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-jstor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Struggling%20Readers:%20Thinking%20Aloud:%20Struggling%20Readers%20Often%20Require%20More%20than%20a%20Model&rft.jtitle=The%20Reading%20teacher&rft.au=Barbara%20J.%20Walker&rft.date=2005-04-01&rft.volume=58&rft.issue=7&rft.spage=688&rft.epage=692&rft.pages=688-692&rft.issn=0034-0561&rft.eissn=1936-2714&rft_id=info:doi/10.1598/RT.58.7.10&rft.pub=International%20Reading%20Association&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cjstor%3E20204292%3C/jstor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primoView online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1