Emne

Lese- og skrivevansker 2 (MSP335)

Lese- og skriveferdigheter har betydning for deltakelse skole, arbeids- og samfunnsliv. Mange elever opplever vansker med lesing og skriving, noe som kan ha konsekvenser for motivasjon, engasjement og læring i skolen. I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og forskningsbasert kunnskap om hvordan å avdekke og utrede vansker og iverksette forskningsbaserte tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSP335

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Lese- og skriveferdigheter har betydning for deltakelse skole, arbeids- og samfunnsliv. Mange elever opplever vansker med lesing og skriving, noe som kan ha konsekvenser for motivasjon, engasjement og læring i skolen. I dette emnet vil studentene få økt spesialpedagogisk kompetanse og forskningsbasert kunnskap om hvordan å avdekke og utrede vansker og iverksette forskningsbaserte tiltak med sikte på å fremme mestring, læring og faglig og sosial inkludering. Emnet gir også innsikt i lovverk og forskrifter knyttet til spesialundervisning.

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • Ha inngående kunnskap om lese- og skrivevanskeproblematikk.
  • Ha forskningsbasert kunnskap om tidlig identifisering og tidlige tiltak, jf. Opplæringsloven § 1-4 om tidlig innsats.
  • Ha forståelse for sammenhengen mellom motivasjon, engasjement og utvikling av ferdigheter.
  • Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og tester brukt i utredning av lese- og skrivevansker og kunne tolke og kritisk vurdere resultater fra disse.
  • Ha inngående kunnskap om kunnskap om tiltak og hjelpemidler for elever med lese- og skrivevansker.

Ferdigheter:

  • Kunne arbeide selvstendig med faglig utviklingsarbeid innen lese- og skrivevansker.
  • Kunne lede arbeid med å lage individuelle opplæringsplaner knyttet til spesialundervisning i lesing og skriving.
  • Kunne utrede lese- og skrivevansker og skrive en utredningsrapport.
  • Kunne igangsette evidensbaserte pedagogiske og organisatoriske tiltak for elever med lese- og skrivevansker på bakgrunn av en grundig utredning.
  • Kunne formidle kunnskap om forebygging, utredning og tiltak knyttet til lese- og skrivevansker til kolleger og foresatte.

Generell kompetanse:

  • Kunne lede faglig utviklingsarbeid knyttet til forebygging, kartlegging og tiltak for elever med lese- og skrivevansker
  • Kunne kommunisere- og samarbeide med PPT og BUPA om elever med lese- og skrivevansker.
  • Kunne bidra til nytenking og innovasjon knyttet til forebygging av lese- og skrivevansker, samt utredning og tiltak for elever med lese- og skrivevansker

Forkunnskapskrav

Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)
Emnet bygger på Lese- og skrivevansker 1 eller tilsvarende videreutdanning som bygger på temaene lese- og skrivevansker og begynneropplæring i norskfaget i grunnskolelærerutdanningen.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Utredningsrapport 1/2 10 Uker Bokstavkarakterer Inspera assessment 22.11.2024
Fagtekst på valgt tema 1/2 10 Uker Bokstavkarakterer Inspera assessment 18.10.2024


Utredningsrapport: kartlegging av en elev med lese- og skrivevansker og forslag til tiltak. Omfang: 5000 ord (+/- 10%). Det gis veiledning underveis i arbeidet med rapporten.

Fagtekst på valgt tema innenfor læringsutbytteformuleringene på 3000 ord (+/- 10%). Det kan arbeides med fagteksten gjennom hele semesteret. Det gis veiledning underveis i arbeidet med fagteksten.

Til obligatoriske skriftlige oppgaver: Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav

Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%)

Et individuelt refleksjonsnotat. Det gis ikke veiledning men man får en skriftlig tilbakemelding på arbeidet.

Godkjent Logos-sertifisering. Det gis ikke veiledning.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Maya Dybvig Joner

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.

Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av kartleggingsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.

Åpent for

Spesialpedagogikk - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Minoritetsspråk og flerspråklighet : en håndbok i utredning og vurdering Egeberg, Espen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 221 s., 2016, isbn:978-82-02-49614-2, Kapittel 7, 8, 11 og 13 Book Dysleksi : fra teori til praksis Høien, Torleiv, Ingvar Lundberg (1934-2012), Oslo, Gyldendal akademisk, 367 s., 2012, isbn:9788205422667, Kapittel 2, 3, 7 og 8 E-book Essentials of assessing, preventing, and overcoming reading difficulties Kilpatrick, David A., Hoboken, New Jersey :, Wiley, xxii, 425 pages ;, [2015], isbn:9781118845240, Kapittel 3, 4 , 5, 10 og 11 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A27%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_askew&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.btitle=Essentials%20of%20Assessing,%20Preventing,%20and%20Overcoming%20Reading%20Difficulties&rft.au=Kilpatrick,%20David%20A&rft.date=2015&rft.isbn=1118845242&rft.isbn_list=9781118845240&rft_id=info:doi/&rft.eisbn=1118845404&rft.eisbn_list=9781118845400&rft.eisbn_list=1118845285&rft.eisbn_list=9781118845288&rft.pub=Wiley&rft.place=Newark&rft.series=Essentials%20of%20psychological%20assessment&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/907811650&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_askew%3EEBC2146544%3C/proquest_askew%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=EBC2146544View online Book Logos håndbok Ingjerd Høien-Tengesdal, Logometrica, 2021, Article Issues in the assessment of reading disabilities in L2 children—beliefs and research evidence† Geva, Esther, Chichester, UK, John Wiley & Sons, Ltd., 13-28, Dyslexia, 1, 6, 2000-01, 13-28, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T08%3A59%3A46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Issues%20in%20the%20assessment%20of%20reading%20disabilities%20in%20L2%20children%E2%80%94beliefs%20and%20research%20evidence%E2%80%A0&rft.jtitle=Dyslexia&rft.btitle=&rft.aulast=Geva&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Geva,%20Esther&rft.aucorp=&rft.date=2000-01&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=13&rft.epage=28&rft.pages=13-28&rft.artnum=&rft.issn=1076-9242&rft.eissn=1099-0909&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1002/(SICI)1099-0909(200001/03)6:1%3C13::AID-DYS155%3E3.0.CO%3B2-6&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=John%20Wiley%20&%20Sons,%20Ltd.&rft.place=Chichester,%20UK&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwj%3EAID-DYS155%3E3.0.CO;2-6%3C/wj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=109.247.136.194&req.skin=primo&rft_pqid=85519614&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Veiledning i skriving av eldre elever og voksne med skrivevansker Mossige, M., Spesialpedagogikk, 6, 2009, s. 32-42, https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/21/Spesialpedagogikk%206%202009.pdfView online Article Evidence‐Based Strategies for Reading Instruction of Older Students with Learning Disabilities Roberts, Greg ; Torgesen, Joseph K. ; Boardman, Alison ; Scammacca, Nancy, Malden, USA, Blackwell Publishing Inc, 63-69, Learning Disabilities Research & Practice, 2, 23, 2008-05, 63-69, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10%3A09%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Evidence%E2%80%90Based%20Strategies%20for%20Reading%20Instruction%20of%20Older%20Students%20with%20Learning%20Disabilities&rft.jtitle=Learning%20Disabilities%20Research%20%26%20Practice&rft.btitle=&rft.aulast=Roberts&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Roberts,%20Greg&rft.aucorp=&rft.date=2008-05&rft.volume=23&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=63&rft.epage=69&rft.pages=63-69&rft.artnum=&rft.issn=0938-8982&rft.eissn=1540-5826&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/j.1540-5826.2008.00264.x&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Blackwell%20Publishing%20Inc&rft.place=Malden,%20USA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwj%3E10.1111/j.1540-5826.2008.00264.x%3C/wj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=61963892&rft_galeid=177868693&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Effective programs for struggling readers: A best-evidence synthesis Slavin, Robert E ; Lake, Cynthia ; Davis, Susan ; Madden, Nancy A, Elsevier Ltd, 1-26, Educational Research Review, 1, 6, 2011, 1-26, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-09T10%3A10%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-elsevier_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Effective%20programs%20for%20struggling%20readers:%20A%20best-evidence%20synthesis&rft.jtitle=Educational%20Research%20Review&rft.btitle=&rft.aulast=Slavin&rft.auinit=R&rft.auinit1=R&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Slavin,%20Robert%20E&rft.aucorp=&rft.date=2011&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1&rft.epage=26&rft.pages=1-26&rft.artnum=&rft.issn=1747-938X&rft.eissn=1878-0385&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1016/j.edurev.2010.07.002&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Elsevier%20Ltd&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Celsevier_s%3Edoi_10_1016_j_edurev_2010_07_002%3C/elsevier_s%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=158.39.101.74&req.skin=primo&rft_pqid=860366732&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Legislation Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) Kunnskapsdepartementet, Lovdata, 1998, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61View online Article A Synthesis of Quantitative Research on Reading Programs for Secondary Students Baye, A., Inns, A., Lake, C., & Slavin, R. E., Reading Research Quarterly, 2, 54, 2018, 133-166, Article Introduction to response to intervention: What, why, and how valid is it? FUCHS, DOUGLAS ; FUCHS, LYNN S, Oxford, UK, Blackwell Publishing Ltd, 93-99, Reading research quarterly, 1, 41, 2006-01-03, 93-99, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A11%3A01IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_istex&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Introduction%20to%20response%20to%20intervention:%20What,%20why,%20and%20how%20valid%20is%20it?&rft.jtitle=Reading%20research%20quarterly&rft.au=FUCHS,%20DOUGLAS&rft.date=2006-01-03&rft.volume=41&rft.issue=1&rft.spage=93&rft.epage=99&rft.pages=93-99&rft.issn=0034-0553&rft.eissn=1936-2722&rft.coden=RRQUA6&rft_id=info:doi/10.1598/RRQ.41.1.4&rft.pub=Blackwell%20Publishing%20Ltd&rft.place=Oxford,%20UK&rft.stitle=READ%20RES%20QUART&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_istex%3EA149881656%3C/gale_istex%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=212122539&rft_galeid=A149881656View online Article Response to Intervention: A Research-Based Summary Hughes, Charles A ; Dexter, Douglas D, COLUMBUS, Taylor & Francis Group, 4-11, Theory into practice, 1, 50, 2011-01-03, 4-11, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A12%3A04IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_proqu&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Response%20to%20Intervention:%20A%20Research-Based%20Summary&rft.jtitle=Theory%20into%20practice&rft.au=Hughes,%20Charles%20A&rft.date=2011-01-03&rft.volume=50&rft.issue=1&rft.spage=4&rft.epage=11&rft.pages=4-11&rft.issn=0040-5841&rft.eissn=1543-0421&rft.coden=THPRAC&rft_id=info:doi/10.1080/00405841.2011.534909&rft.pub=Taylor%20&%20Francis%20Group&rft.place=COLUMBUS&rft.stitle=THEOR%20PRACT&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_proqu%3EA258104046%3C/gale_proqu%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=853270983&rft_galeid=A258104046View online Article Succeed With a Response-to-Intervention Model Reutebuch, Colleen K, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 126-128, Intervention in school and clinic, 2, 44, 2008-11, 126-128, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A13%3A09IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_sage_&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Succeed%20With%20a%20Response-to-Intervention%20Model&rft.jtitle=Intervention%20in%20school%20and%20clinic&rft.au=Reutebuch,%20Colleen%20K&rft.date=2008-11&rft.volume=44&rft.issue=2&rft.spage=126&rft.epage=128&rft.pages=126-128&rft.issn=1053-4512&rft.eissn=1538-4810&rft.coden=ISCLEP&rft_id=info:doi/10.1177/1053451208321598&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.stitle=INTERV%20SCH%20CLIN&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_sage_%3EA188766100%3C/gale_sage_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=211715424&rft_galeid=A188766100View online Article Cognitive Processes in Writing. A Framework. JOHN R . HAYES AND VIRGINIA W. BERNINGER, 2014, Article The Science of Reading Progresses: Communicating Advances Beyond the Simple View of Reading Duke, Nell K ; Cartwright, Kelly B, HOBOKEN, WILEY, S25-S44, Reading research quarterly, S1, 56, 2021-05, S25-S44, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A15%3A32IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20Science%20of%20Reading%20Progresses:%20Communicating%20Advances%20Beyond%20the%20Simple%20View%20of%20Reading&rft.jtitle=Reading%20research%20quarterly&rft.au=Duke,%20Nell%20K&rft.date=2021-05&rft.volume=56&rft.issue=S1&rft.spage=S25&rft.epage=S44&rft.pages=S25-S44&rft.issn=0034-0553&rft.eissn=1936-2722&rft_id=info:doi/10.1002/rrq.411&rft.pub=WILEY&rft.place=HOBOKEN&rft.stitle=READ%20RES%20QUART&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_webof%3EA663644610%3C/gale_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=2534620705&rft_galeid=A663644610View online Article A Meta-Analysis of Writing Interventions for Students With Learning Disabilities Gillespie, Amy ; Graham, Steve, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 454-473, Exceptional children, 4, 80, 2014-07, 454-473, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A17%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Meta-Analysis%20of%20Writing%20Interventions%20for%20Students%20With%20Learning%20Disabilities&rft.jtitle=Exceptional%20children&rft.au=Gillespie,%20Amy&rft.date=2014-07&rft.volume=80&rft.issue=4&rft.spage=454&rft.epage=473&rft.pages=454-473&rft.issn=0014-4029&rft.eissn=2163-5560&rft.coden=EXCCAJ&rft_id=info:doi/10.1177/0014402914527238&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.stitle=EXCEPT%20CHILDREN&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_webof%3EA395165287%3C/gale_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=1737519016&rft_galeid=A395165287View online Book Chapter Diagnosing and Providing Interventions for Students With Learning Disabilities: The Case of Dyslexia Geva, & Kilpatrick, Lean, Debra, Diagnosing and Providing Interventions for Students With Learning Disabilities: The Case of Dyslexia, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 264-266, 39, 2021-04, 175-201, isbn:9780889375833, Article Spelereglar for digitale lesespel Erin McTigue & Per Henning Uppstad, https://static1.squarespace.com/static/5d00b418d9cad80001fc3882/t/5da06a7fe465cf0dc0c75d20/1570794140731/Spelereglar+for+digitale+lesespel.pdfView online Article A Meta-Analysis of Writing Interventions for Students With Learning Disabilities Gillespie, Amy ; Graham, Steve, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 454-473, Exceptional children, 4, 80, 2014-07, 454-473, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-24T11%3A17%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Meta-Analysis%20of%20Writing%20Interventions%20for%20Students%20With%20Learning%20Disabilities&rft.jtitle=Exceptional%20children&rft.au=Gillespie,%20Amy&rft.date=2014-07&rft.volume=80&rft.issue=4&rft.spage=454&rft.epage=473&rft.pages=454-473&rft.issn=0014-4029&rft.eissn=2163-5560&rft.coden=EXCCAJ&rft_id=info:doi/10.1177/0014402914527238&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.stitle=EXCEPT%20CHILDREN&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_webof%3EA395165287%3C/gale_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=1737519016&rft_galeid=A395165287View online Article Struggling Readers: Thinking Aloud: Struggling Readers Often Require More than a Model Barbara J. Walker, International Reading Association, 688-692, The Reading teacher, 7, 58, 2005-04-01, 688-692, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-25T17%3A52%3A59IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-jstor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Struggling%20Readers:%20Thinking%20Aloud:%20Struggling%20Readers%20Often%20Require%20More%20than%20a%20Model&rft.jtitle=The%20Reading%20teacher&rft.au=Barbara%20J.%20Walker&rft.date=2005-04-01&rft.volume=58&rft.issue=7&rft.spage=688&rft.epage=692&rft.pages=688-692&rft.issn=0034-0561&rft.eissn=1936-2714&rft_id=info:doi/10.1598/RT.58.7.10&rft.pub=International%20Reading%20Association&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cjstor%3E20204292%3C/jstor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primoView online Article En integrert skoleomfattende tiltaksmodell for å fremme god leseutvikling og sosiale ferdigheter Anne Arnesen og Wilhelm Meek-Hansen, Spesialpedagogikk, 08, 2011, 4-14, https://www.nubu.no/getfile.php/135763-1326294100/Filer/nubu.no/Internett/Programmer_Metoder/PALS/Artikkel%20Arnesen%20og%20Meek%20Hansen.pdfView online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1