Emne

Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100)

Studieemnet "Profesjonsveiledning i utdanning og yrke" er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på barnehagefeltet. Emnet er basert på prinsipper og forpliktelser fra UDIR for veilederutdanninger i skole og barnehage, både når det gjelder praksisveiledning og veiledning av nyutdanna lærere i barnehage og skole. Utdanningen tar også utgangspunkt i de retningslinjene som den nasjonale rammeplan for barnehagelærerutdanning og UiS sin programplan for barnehagelærerutdanning setter for studentene.

Forkunnskapskrav: Emnet er åpent for barnehagelærere som har gjennomført og bestått utdanning, samt minimum tre års erfaring som barnehagelærer.

Emnet har et omfang på 30 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium over to semester; høst og vår. Emnet organiseres i form av 3 samlinger á to dager hvert semester, til sammen 12 dager. I tillegg kommer arbeidskrav mellom samlingene.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

PVE100

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Innholdet i  studieemnet har fire gjennomgående hovedtema:

  • Læring, profesjon og etikk
  • Organisasjons- og læringskultur
  • Barnehagelærerarbeidet
  • Veiledning, tradisjoner og metoder

I all veiledning uavhengig av tradisjon eller sammenheng, inngår en rekke viktige faktorer som vi vil arbeide med både teoretisk og praktisk. Dette gjelder profesjonsperspektiver, kommunikasjon, spørsmål og struktur i veiledning, samt koreografi av veiledning.

Studieemnet gir kompetanse til å gi veiledet, vurdert og variert praksisopplæring. Utdanningen kvalifiserer også for å gi veiledning og støtte til nyutdannede barnehagelærere i barnehagen.

Innholdet i første del (høstsemesteret) er profesjonsrettet og sikter mot å utvikle praksislærernes profesjonsidentitet- og kunnskap om rollen som praksislærer for studenter og som profesjonsveileder for nyutdannede kollegaer. Parallelt arbeides det med barnehagelærerstudenters profesjonslæring og nyutdannedes profesjonskvalifisering i utdanning og yrke. Veiledning og observasjon betraktes som et medierende redskaper for studenters læring i praksis. Denne delen drøfter oppdatert profesjonskunnskap, både når det gjelder barnehagelærerarbeidet og det å støtte opp om læring.

Emnets andre del (vårsemesteret) bygger videre på og utvider perspektiver på profesjonskunnskap der pedagogisk ledelse inngår. Det blir arbeidet med relasjonelle perspektiver i utviklingen av barnehagen som en lærende organisasjon. Etiske dilemma i alt pedagogisk arbeid blir aktualisert. Den enkeltes og fellesskapets læring blir drøftet med utgangspunkt i praksisfellesskap som begrep.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Emnet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell bevissthet om verdier i utøvelsen av veilederrollen i barnehagen.

Kandidatene skal ha kunnskap om:

  • profesjonskvalifisering, -utøvelse og -etikk
  • kvalitetsutvikling og ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
  • det komplekse barnehagelærerarbeidet
  • veiledning som redskap i læringsarbeid

Kandidatene skal vise ferdigheter i å:

  • kritisk vurdere ulike kunnskapsformer og kunne diskutere etiske dilemma i profesjonsutøvelsen
  • analysere behov for kvalitetsutvikling og lede didaktiske prosesser på individ- og gruppenivå
  • kritisk vurdere ulike aspekt ved barnehagelærerprofesjonen 
  • anvende og diskutere profesjonell veiledning som et strukturert redskap for læring, og utvikle egen veiledningspraksis

Kandidatene skal ha utviklet generell kompetanse i å:

  • reflektere over egen profesjonsutøvelse som tilrettelegger for læringsprosesser og forstå verdien av etiske overveielser i det relasjonelle møtet
  • være analytisk til barnehagens grunnlagsdokumenter og det pedagogiske oppdraget i relasjon til utvikling av praksis
  • tenke over og vise selvinnsikt i egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • ha en åpen og konstruktiv holdning i møte med et bredt spekter av kunnskapsgrunnlag og mangfoldige kompetanser

Forkunnskapskrav

Emnet er åpent for barnehagelærere som har gjennomført og bestått utdanning, samt minimum tre års erfaring som barnehagelærer.

Anbefalte forkunnskaper

Minimum tre års arbeidserfaring fra barnehage.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig individuell hjemmeoppgave 3/5 10 Uker Bokstavkarakterer Alle, Alle 1) Inspera assessment
Individuell muntlig eksamen 2/5 30 Minutter Bokstavkarakterer - 2), Hjelpemidler godkjent av faglærerne tillatt 3) 21.11.2022

1) bruk av KI se: Eksamen | Universitetet i Stavanger (uis.no)
2) Individuell skriftlig tekst
3) Egen tekst

Individuell muntlig eksamen på bakgrunn av arbeidskrav (individuell skriftlig tekst). Omfang: Inntil 30 min.

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Begge eksamensdelene må være bestått for å kunne få endelig karakter i emnet.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav, Felles gruppereferat og refleksjonslogg fra obligatoriske møter i basisgrupper. Sendes inn elektronisk, Foreta en observasjon og delta i observasjons-basert veiledning på en samling, Individuell skriftlig tekst, Gjennomføre en presentasjon om felles læring på arbeidsplassen, Gjennomføre fagsamtaler (veiledningssamtaler) med referat, Presentasjon med refleksjonslogg innleveres elektronisk, Obligatorisk tilstedeværelse 80%

Spesifisering av arbeidskrav:

Krav for å gå opp til eksamen:

1: Felles gruppereferat og refleksjonslogg fra to obligatoriske møter i basisgrupper sendes inn elektronisk på Canvas. To referat (minimum 500 ord pr. referat), (totalt minimum 1000 ord).

2: Foreta én observasjon og delta i observasjons-basert veiledning på samlingene. Omfang: 1 - 2 siders observasjonstekst.

3: Individuell skriftlig tekst. Omfang: 1500 ord (+/- 10%).

4. Som praksis i emnet, skal det gjennomføres minst to (2) fagsamtaler, hvorav en (1) er med faglærer  To referat (minimum 350 ord pr. referat), (totalt minimum 700 ord).

5. Gjennomføre en presentasjon på arbeidsplassen. Tema felles læring. Power Point presentasjon. Omfang: Minimum 30 min.

6. Refleksjonslogg fra presentasjonen. (ca. 350 ord). Leveres sammen med Power Point presentasjonen.

Alle oppgavene leveres på Canvas og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Madli Dagestad

Arbeidsformer

Studiet bygger på sosiokulturelle perspektiv på læring og kunnskapsutvikling. I slike perspektiv ser en kunnskap som konstruert i sosiale og kulturelle sammenhenger, og at læring skjer gjennom handling av både praktisk og kognitiv karakter, altså både aktør- og kommentatorkompetanse. Dette læringssynet tilsier høy grad av aktiv deltakelse og refleksjon og det er krav om obligatorisk deltakelse (80 %). Studiet består av både selvstudium, basisgruppemøter, faglige samlinger og egne øvinger/praksis mellom samlingene. Omfang og innhold i samlingene presiseres i semesterplanen. Det vil bli gitt ulike oppgaver individuelt og i grupper mellom samlingene. Disse er obligatoriske og inngår i arbeidskravene. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles for eksamen.

Praksis

I arbeidskrav 4 inngår en praksisdel bestående av gjennomføring av minst to fagsamtaler med en student eller en nyutdannet kollega. Faglærer i studieemnet deltar i en av samtalene. Praksis må godkjennes i tråd med arbeidskrav 4.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100_1) , Pedagogisk veiledning emne 1 (PVE101_1) 15
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100_1) , Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE110_1) 15
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100_1) , Barnehagebasert praksislærerutdanning (VBU100_1) 15

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Barnehagevitenskap - masterstudium -deltid Barnehagevitenskap - masterstudium Profesjonsveiledning i utdanning og yrke - kompetanse for fremtidens barnehage

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer av emner etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.

Litteratur

Article Partnerbarnehagens praksisfellesskap – læringskultur og barnehagelærerstudenters profesjonelle utvikling Heidi Østland Vala ; Ingunn Sælid Sell, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 118-133, Nordisk Tidsskrift for Utdanning og Praksis, 1, 14, 2020-01-01, 118-133, https://doaj.org/article/ff1f2b3a9b994b0c86d630d050e96106View online Book Chapter Fortellinger om levende øyeblikk - forsvar for en profesjonskunnskap under utvikling Østern, A.-L., Fortellinger om levende øyeblikk - forsvar for en profesjonskunnskap under utvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 396 s., c2007, s. 355-369, isbn:9788245006124, (14 sider). Book Tilknytningsbaserte barnehager Abrahamsen, G., Oslo, Universitetsforlaget, 187 s., cop. 2015, isbn:9788215023427, Book The school and society ; & The child and the curriculum Dewey, J., Mineola, N.Y., Dover Publications, 123 s., 2001, isbn:0486419541; 9780486419541, Side 3-31 (29 sider). Article Early childhood education and care policy in Norway Alvestad, M, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 416-424, European Early Childhood Education Research Journal, 3, 17, 2009, 416-424, (8 sider). https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-05-16T00%3A17%3A40IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wos&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Early%20childhood%20education%20and%20care%20policy%20in%20Norway&rft.jtitle=European%20Early%20Childhood%20Education%20Research%20Journal&rft.btitle=&rft.aulast=Alvestad&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Alvestad,%20M&rft.aucorp=&rft.date=2009&rft.volume=17&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=416&rft.epage=424&rft.pages=416-424&rft.artnum=&rft.issn=1350-293X&rft.eissn=1752-1807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/13502930903101610&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=ROUTLEDGE%20JOURNALS,%20TAYLOR%20&%20FRANCIS%20LTD&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwos%3E000270137600013%3C/wos%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=61850816&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Jakten på det kompetenta barnet Emilsson, A., Samuelsson, I.P., Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk Barnehageforskning, 1, 5, 2012, https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/476View online Book Europeisk didaktikk : tenkning og viten Gundem, B.B., Oslo, Universitetsforlaget, 112 s., cop. 2011, isbn:9788215017709, Side 11-101 (90 ssider). Book Kvalifisering for profesjonsutøving : sjukepleiar - lærar - sosialarbeidar Heggen, Kåre, Damsgaard, Hilde Larsen, Oslo, Abstrakt forl, 195 s., 2010, isbn:9788279352907, Kapittel 8, side 145-160 (15 sider). Book Chapter Kategorial danning og kritisk-konstruktiv didaktikk - den didaktiske tilnærmingen hos Wolfgang Klafki Kategorial danning og kritisk-konstruktiv didaktikk - den didaktiske tilnærmingen hos Wolfgang Klafki, Trondheim, Tapir akademisk forlag, 405 s., cop. 2011, s. 163-175, isbn:9788251925549, (12 sider). Article Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk Larsen, A.K., Slåtten, M.V., Høgskolen i Oslo og Akershus, Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning, 14, 2017, s. 1-18, (18 sider). https://doaj.org/article/2f58a7ed3caf42d187cbf94f502ab6a6View online Article Consequences of staff composition in Norwegian kindergarten Steinnes, G.S., Haug, P., 13-13, Nordisk barnehageforskning, 6, 2013, s. 1-13, (12 sider). https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-12-16T08%3A43%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Consequences%20of%20staff%20composition%20in%20Norwegian%20kindergarten&rft.jtitle=Nordisk%20barnehageforskning%20%5Belektronisk%20ressurs%5D&rft.btitle=&rft.aulast=Steinnes&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Steinnes,%20Gerd%20Sylvi&rft.aucorp=&rft.date=2013&rft.volume=6&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=13&rft.epage=13&rft.pages=13-13&rft.artnum=&rft.issn=1890-9167&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cnoart%3E1300540766%3C/noart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Profesjonskunnskapens elementære former Gilje, N., Sølvi Mausethagen (1976-) (redaktør/forfatter), Smeby, Jens-Christian; Mausethagen, Sølvi, Profesjonskunnskapens elementære former, Oslo, Universitetsforl, 261 s., cop. 2017, 21-32, isbn:978-82-1502645-9, (9 sider). Book Chapter Børnehavens formål: Et kritisk blikk Broström, S., Børnehavens formål: Et kritisk blikk, Oslo, Universitetsforlaget, 304 s., cop. 2011, s. 37-48, isbn:9788215017846, Kapittel 2 (11 sider). Book Chapter Barns behov: Forstått og definert av hvem? Glaser, V., Vibeke Glaser, Barns behov: Forstått og definert av hvem?, Oslo, Universitetsforlaget, 304 s., cop. 2011, s. 49-58, isbn:9788215017846, Kapittel 3 (9 sider). Book Chapter Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon Tholin, K.R., Kristin Rydjord Tholin, Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon, Oslo, Universitetsforlaget, 304 s., cop. 2011, s. 59-70, isbn:9788215017846, Kapittel 4 (11 sider). Book Chapter Didaktisk analyse og didaktiske modeller Gundem, B.B., Gundem, B.B., Didaktisk analyse og didaktiske modeller, Oslo, Universitetsforlaget, 112 s., cop. 2011, s. 41-58, isbn:9788215017709, (17 sider). Boken brukes også i Del 2. Book Chapter Barnesyn Johansson, E., Johansson, E., Barnesyn, Oslo, Gyldendal akademisk, 231 s., 2013, s. 56-78, isbn:978-82-05-43115-7, (23 sider). Book Chapter «Nei! Jeg vil ikke». Hvordan forstå barns motstand i barnehagen som en del av deres danning til demokrati? Seland, M., «Nei! Jeg vil ikke». Hvordan forstå barns motstand i barnehagen som en del av deres danning til demokrati?, Bergen, Fagbokforlaget, 277 s., cop. 2013, s. 163-174, isbn:9788245012811, (9 sider). Book Chapter Barn og konflikter i barnehagen - sett i lys av Gert Biestas perspektiv på demokrati og pedagogisk virksomhet Skoglund, R. I., Sæverot, Herner; Reindal, Solveig Magnus; Brunstad, Paul Otto, Barn og konflikter i barnehagen - sett i lys av Gert Biestas perspektiv på demokrati og pedagogisk virksomhet, Oslo, Universitetsforl, 231 s., cop. 2015, 40-57, isbn:9788215023144, (17 sider). Book Barn i senmoderniteten : barndomspsykologiske perspektiver Sommer, D., Bergen, Fagbokforlaget, 318 s., cop. 2012, isbn:9788245012026, Kapittel 1-5 (89 sider). Book Chapter På den andre siden av ingensteds: Improvisasjon, kreativitet og ansvar for den Andre Steinsholt, K., Steinsholt, K., Sommerro, H., På den andre siden av ingensteds: Improvisasjon, kreativitet og ansvar for den Andre, Oslo, Damm, 331 s., c2006, s. 23-43, isbn:9788204128645; 8204128649, (20 sider). Book Chapter Fortellinger om levende øyeblikk : forsvar for en profesjonskunnskap under utvikling Anna-Lena Østern (1946-), Kroksmark, T; Åberg, K. (red.), Hemmer, Kirsten Jannike; Bjørndal, Cato R.P.; Mathisen, Petter; Åberg, Karin; Kroksmark, Tomas, Fortellinger om levende øyeblikk : forsvar for en profesjonskunnskap under utvikling, Bergen, Fagbokforl, 396 s., c2007, 355-369, isbn:9788245006124, Book Chapter introduksjon Alvestad & Gjems, Marit Alvestad (1957-) (redaktør), introduksjon, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 13-23, isbn:9788215050294, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Pedagogiske prosesser: Kommunikasjon og samtaler i barnehagen Gjems Liv, Marit Alvestad (1957-) (redaktør), Pedagogiske prosesser: Kommunikasjon og samtaler i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 58-73, isbn:9788215050294, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Pedagogisk innhold og tilrettelegging i barnehagen Gjems & Alvestad, Marit Alvestad (1957-) (redaktør), Pedagogisk innhold og tilrettelegging i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 74-90, isbn:9788215050294, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter barns tilhørighet, trivsel, medvirkning og mangfold i barnehagen Alvestad & Gjems, Marit Alvestad (1957-) (redaktør), barns tilhørighet, trivsel, medvirkning og mangfold i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 92-105, isbn:9788215050294, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Atmosfære i barnehagen Berger Storli, June og Myrvang Ellinor, Marit Alvestad (1957-) (redaktør), Atmosfære i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 107-122, isbn:9788215050294, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Planarbeid i barnehagen Alvestad, Marit, Planarbeid i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 17, 2022, 55-68, isbn:9788215050300, Book Chapter Sivilt mot: perspektiver på utvikling i barnehagen Jernes, Margrethe, Sivilt mot: perspektiver på utvikling i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 17, 2022, 101-110, isbn:9788215050300, Book Democracy and education : an introduction to the philosophy of education Dewey, J., Champaign, Ill., Book Jungle, XII, 434 s., 2008, isbn:9781438503691; 1438503695, Kapittel 11 og 12 (24 sider). Book Chapter Meningsskaping i veiledning Gjems, L., Liv Gjemø, Meningsskaping i veiledning, Bergen, Fagbokforlaget, 396 s., c2007, s. 153-169, isbn:9788245006124, (13 sider). Book Chapter Veilederen - guru eller kritisk venn? Handal, G., ELI.ER, KRITIST YTNN? Gunnar Hanàal, Veilederen - guru eller kritisk venn?, Bergen, Fagbokforlaget, 396 s., c2007, s. 23-33, isbn:9788245006124, (9 sider). Book Mellom ordene : kommunikasjon i profesjonell praksis Jensen, P., Ulleberg, I., Oslo, Gyldendal, 438 s., 2019, isbn:978-82-05-51353-2, Kap. 1 og 14 (46 sider) Book Den etiske fordring Løgstrup, K.E., Århus, Klim, 330 s., 2010, isbn:9788779557147, side 17-76, 164-169 (64 sider) Book Samtalen, skjønnet og evidensen Martinsen, K., Oslo, Akribe, 166 s., cop. 2005, isbn:9788279500872; 8279500871, Side 115-133 (18 sider). Book Chapter Veiledningssamtalen i et didaktisk perspektiv Brekke, M., Brekke, M., Søndenå, K., Veiledningssamtalen i et didaktisk perspektiv, Oslo, Universitetsforlaget, 212 s., cop. 2009, s, 197-207, isbn:978-82-15-01374-9, (10 sider). Book Chapter Det første en blir blind på er øynene : den langsomme prosessen mot en observasjonsbasert veiledning Abrahamsen, G., Det første en blir blind på er øynene : den langsomme prosessen mot en observasjonsbasert veiledning, Oslo, Universitetsforlaget, s. [60]-75, 2009, s. 60-75, (15 sider). Book Chapter Veiledning som didaktiske møter Hanssen, B., Østrem, S., Veiledning som didaktiske møter, Oslo, Pedlex norsk skoleinformasjon, cop. 2010, s. 56-59, 2010, s. 56-59, (4 sider). Book Chapter Hvordan er rollefordelingen mellom utdanning, praksissted? Jonsmoen, K.M., Greek, M., Jonsmoen, K.M., Greek, M., Hvordan er rollefordelingen mellom utdanning, praksissted?, Oslo, Gyldendal akademisk, 157 s., 2016, s. 41-60, isbn:978-82-05-49087-1, Book Chapter Målsettinger for veiledning Killén, K., Killén, K., Målsettinger for veiledning, Oslo, Gyldendal akademisk, 283 s., 2017, s. 36-58, isbn:978820550073-0, Kapittel 2 (22 sider). Article Veiledning som møte Næss, G., Veiledernettverket i Agder, Kristiansand, Nettverket, Årbok 1999, 1999, s. 59-64, (5 sider). http://www.veiledernett.net/index.php?pageID=83&page=Tidligere+%E5rb%F8kerView online Book Chapter Gode relasjoner og personlig kompetanse i veiledning Roaldset, D., Gode relasjoner og personlig kompetanse i veiledning, Oslo, Pedlex norsk skoleinformasjon, 141 s., cop. 2010, s. 64-67, isbn:9788278416372, (3 sider). Book Læring : en introduksjon til perspektiver og metaforer Säljö, R., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 193 s., 2016, isbn:978-82-02-51017-6, Kapittel 1, 6, 7 og 8 (75 sider). Book Kommunikasjon og veiledning : en innføring i Gregory Batesons kommunikasjonsteori - med historier fra veiledningspraksis Ulleberg, I., Oslo, Universitetsforlaget, 193 s., cop. 2014, isbn:9788215023342, Side 15-182 (167 sider). Book Chapter Et uryddig landskap kap1-4 Bjerkholt, Eva, Et uryddig landskap kap1-4, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 250 s., 2017, 17-119, isbn:978-82-02-48288-6, Book Chapter Ledelse i barnehagen - utfordringer og muligheter Alvestad Marit, Marit Alvestad (1957-) (redaktør), Ledelse i barnehagen - utfordringer og muligheter, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 27-43, isbn:9788215050294, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Utvikling av barnehagen som lærende organisasjon: Teoretiske perspektiver Wadel, Carl Cato & Knaben, Åse Dagmar, Utvikling av barnehagen som lærende organisasjon: Teoretiske perspektiver, Oslo, Universitetsforlaget, 17, 2022, 11-28, isbn:9788215050300, Book Chapter Forskende fellesskap i barnehagen - utfordringer og muligheter Jernes, M., Alvestad, M., Forskende fellesskap i barnehagen - utfordringer og muligheter, Oslo, Universitetsforlaget, 258 s., cop. 2017, s. 71-84, isbn:978-82-15-02680-0, Kapittel 5 (12 sider). Book Chapter Jeg savner et sted å lese for barna: Materialitetenes betydning for læringsfellesskap i barnehagen Berge, Anita, Jeg savner et sted å lese for barna: Materialitetenes betydning for læringsfellesskap i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 17, 2022, 69-81, isbn:9788215050300, Book Chapter Barnehagelærerstudenters begynnende profesjonelle identitetsutvikling Knaben, Å.D., Barnehagelærerstudenters begynnende profesjonelle identitetsutvikling, Oslo, Universitetsforlaget, 258 s., cop. 2017, s. 171-183, isbn:978-82-15-02680-0, Kapittel 11 (12 sider). Book Chapter Nykommeren – fra teoretisk innvielse til faglig utøvelse i lys av praktisk visdom Brunstad, P.O., Paul Otto Brunstad, Nykommeren – fra teoretisk innvielse til faglig utøvelse i lys av praktisk visdom, Oslo, Universitetsforlaget, 231 s., cop. 2015, s. 109-124, isbn:9788215023144, (15 sider). Book Profesjon og organisasjon : å arbeide som profesjonsutdannet Irgens, Eirik J., Bergen, Fagbokforl, 237 s., cop. 2007, isbn:8245005282; 9788245005288, Side 20-145 (125 sider). Book Ledelse av en lærende barnehage Mørreaunet, S., Gottvassli, K.-Å., Moen, K.H., Skogen, E. (red.), Bergen, Fagbokforlaget, 302 sider, 2019, isbn:9788245032758, Kap. 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11. (178 sider) Book Den femte disiplin : kunsten å utvikle den lærende organisasjon Senge, P.M., Oslo, Egmont Hjemmets bokforlag, 386 s., 1999, isbn:8213022440; 8259021196, Kapittel 1-4 (65 sider). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017112348566View online Book Chapter Pedagogisk ledelse og utvikling av læringskultur Carl Cato Wadel (1960-), Carl Cato Wadel, Pedagogisk ledelse og utvikling av læringskultur, Bergen-Sandviken, Fagbokforl, 205 s., cop. 1997, s. 39-56, isbn:8276742807, (15 sider). Article Ledelse i et interaksjonsperspektiv Wadel, C.C., 9-28, Sosiologi i dag, 2, 42, 2012, s. 9-28, (19 sider). https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-12-16T08%3A49%3A22IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Ledelse%20i%20et%20interaksjonsperspektiv&rft.jtitle=Sosiologi%20i%20dag&rft.btitle=&rft.aulast=Wadel&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Wadel,%20Carl%20Cato&rft.aucorp=&rft.date=2012&rft.volume=42&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=9&rft.epage=28&rft.pages=9-28&rft.artnum=&rft.issn=0332-6330&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cnoart%3E1200517806%3C/noart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Ny i barnehagelærerprofesjonen - vilkår for profesjonell identitetsutvikling i møte med et arbeidsfellesskap Tungland, I.B.E., Ny i barnehagelærerprofesjonen - vilkår for profesjonell identitetsutvikling i møte med et arbeidsfellesskap, Oslo, Universitetsforl, 258 s., cop. 2017, s. 185-200, isbn:978-82-15-02680-0, (12 sider). Book Chapter Et anslag: Å se muligheter i det fremmede Jakhelln, R. E., Rachel Jakhelln, Hoel, Torlaug Løkensgard; Østrem, Sissel; Hanssen, Brit; Jakhelln, Rachel, Et anslag: Å se muligheter i det fremmede, Trondheim, Tapir akademisk forl, 182 s., 2008, 23-33, isbn:9788251922821, (10 sider). Book Chapter Utvikling av barnehagen som lærende organisasjon: Anvendelse av Senges perspektiver i utviklingsarbeid i barnehagen Wadel, Carl Cato & Knaben, Åse Dagmar, Utvikling av barnehagen som lærende organisasjon: Anvendelse av Senges perspektiver i utviklingsarbeid i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 17, 2022, 29-42, isbn:9788215050300, Book Chapter Barnehageutvikling: Partnerskap mellom utdanningssted og barnehage i ordningen universitetsbarnehage Tungland, Inger Benny Espedal, Barnehageutvikling: Partnerskap mellom utdanningssted og barnehage i ordningen universitetsbarnehage, Oslo, Universitetsforlaget, 17, 2022, 83-100, isbn:9788215050300, Book Steps to an ecology of mind Bateson, G., Chicago, University of Chicago Press, XXXII, 533 s., cop. 2000, isbn:9780226039053; 0226039056; 0226039064, Side 177-193, 271-308, 502-513 (64 sider). Book Chapter Barnehagens læringskulturer - underveis mot vekslende læringshorisonter Berge, A., Anita Berge, Barnehagens læringskulturer - underveis mot vekslende læringshorisonter, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 290 s., 2012, s. 44-65, isbn:9788202350161, (21 sider). Book Chapter Regelverk Kildahl, K., Kari Kildahl (1959-) (redaktør/forfatter/forfatter (forord)), Kildahl, Kari, Regelverk, Oslo, Universitetsforlaget, 238 sider, [2020], 21-45, isbn:978-82-15-03243-6, (24 sider). Book Chapter Løpende skikkethetsvurdering Kildahl, K., Kari Kildahl (1959-) (redaktør/forfatter/forfatter (forord)), Kildahl, Kari, Løpende skikkethetsvurdering, Oslo, Universitetsforlaget, 238 sider, [2020], 47-61, isbn:978-82-15-03243-6, (14 sider). Book Profesjonell utvikling og faglig veiledning : et fellesfaglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner : helhetsperspektiv, relasjonskompetanse, refleksjon, mentalisering, traumebevissthet. s. 70-115 Killén, K., Oslo, Gyldendal akademisk, 45, 2017, isbn:978820550073-0, (45 sider). Book Chapter Kan vi stole på fagfolks skjønn? Kirkebøen, G., Kan vi stole på fagfolks skjønn?, Oslo, Universitetsforlaget, 183 s., 2, cop. 2013, s. 27-43, isbn:9788215019314, (16 sider). Book SpraĚŠk, individuell psyke, og kulturelt kollektiv Rommetveit, R., Oslo, Gyldendal akademisk, 181 s., 2008, isbn:9788205379992, Kapittel 5 (30 s.) Book Læring : en introduksjon til perspektiver og metaforer Säljö, Roger, Goveia, Ingvill Christina; Gilje, Øystein, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 193 s., 2016, isbn:978-82-02-51017-6, Kapittel 1 – 5, side 17 – 104 (87 sider) (boken er også i del 1). Book De undertryktes pedagogikk Freire, P., Oslo, Ad notam Gyldendal, 174 s., 1999, isbn:8241710135; 9788241710131, Kapittel 4 (63 sider). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008090104041View online Book Chapter Å beskrive det ubeskrivelige - om metaforer og patisk kunnskap i barnehagens verdipedagogiske arbeid Tofteland, B., Å beskrive det ubeskrivelige - om metaforer og patisk kunnskap i barnehagens verdipedagogiske arbeid, Oslo, Universitetsforl, 258 s., cop. 2017, s. 201-213, isbn:978-82-15-02680-0, (11 sider). Website Førskolelæreres profesjonsspråk Eik, L.T., Utdanningsforskning, 2014, https://utdanningsforskning.no/artikler/forskolelareres-profesjonssprak/View online Article Skikkethetsvurderingens roller – et eksistensialistisk perspektiv Carson, N., Brun, E., Oslo, Bedre skole, Bedre skole : tidsskrift for lærere og skoleledere, 3, 2010, s. 52-57, (5 sider). https://www.utdanningsnytt.no/diverse/utdanning-som-eblad/bedre-skole---arkiv/View online Book Til den andres beste : en bok om veiledningens etikk Eide, Solveig Botnen, Grelland, Hans Herlof; Kristiansen, Aslaug; Sævareid, Hans Inge; Aasland, Dag G., Oslo, Gyldendal, 183 sider, [2020], isbn:9788205533950, Kap. 1, 2, 3, 4 (63 sider) Book Pedagogikk og hjernen : en introduksjon til fagfeltet pedagogisk nevrovitenskap Flobakk-Sitter, Fride, Bergen, Fagbokforl, 204 s., 2018, isbn:978-82-450-2146-2, Kapittel 3, s. 65-84 (19 sider). Book Chapter Profesjon og kunnskap Grimen, H., Profesjon og kunnskap, Oslo, Universitetsforl, 444 s., cop. 2008, s. 71-86, isbn:9788215008592, (15 sider). Book Barnehagelæreren som profesjonsutøver Hennum, B.A., Østrem, S., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 138 s., 2016, isbn:978-82-0248244-2, Kapittel 1 – 7 (111 sider). Book Chapter Profesjonsstudier - en introduksjon Molander, A., Terum, L.I., Profesjonsstudier - en introduksjon, Oslo, Universitetsforlaget, 444 s., cop. 2008, s. 13-27, isbn:9788215008592, (14 sider). Book Chapter Profesjonskvalifisering Smedby, J.- C. & Mausethagen, S., Sølvi Mausethagen (1976-) (redaktør/forfatter), Smeby, Jens-Christian; Mausethagen, Sølvi, Profesjonskvalifisering, Oslo, Universitetsforl, 261 s., cop. 2017, 11-19, isbn:978-82-1502645-9, (8 sider). Book Chapter Utdanningsbegrepet - i dag, i går og i morgen Wivestad, S.M., Stein M. Wivestad, Utdanningsbegrepet - i dag, i går og i morgen, Oslo, Universitetsforlaget, S. [156]-174, 2015, s. 156-174, (18 sider). Book Chapter Personalets hjertesaker for barna - personlige og pedagogiske intensjoner Tungland Inger Benny Espedal, Marit Alvestad (1957-) (redaktør), Personalets hjertesaker for barna - personlige og pedagogiske intensjoner, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 44-56, isbn:9788215050294, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Ledelseskompetanse: Hvordan lede utviklingsprosesser i barnehagen Roland, Pål, Ledelseskompetanse: Hvordan lede utviklingsprosesser i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 17, 2022, 43-54, isbn:9788215050300, Article Perspektiver på kvalitet i barnehagen Abrahamsen, G., Alvestad, M., Vassenden, A., Thygesen, J., Trondheim, Norsk senter for barneforskning, Barn, 2, 2012, s. 2-22, (20 sider). Article Status og utfordringer i norsk barnehageforskning Alvestad, M., Johansson, J.-E., Moser, T., Søbstad, F., Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk Barnehageforskning, 1, 2, 2009, s. 39-55, (14 sider). https://doaj.org/article/cc4d804c515c4a198e01590bc36c0f6bView online Government Document Rapport: Hva betyr livet i barnehagen for barn under tre år - en forskningsoversikt Bjørnestad, E., Samuelsson, I.P. (red.), Kunnskapsdepartementet, 2012, https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rapport-hva-betyr-livet-i-barnehagen-for/id681150/View online Website Kvalitet og innhold i norske barnehager: En kunnskapsoversikt Borg, E., Backe-Hansen, E., Kristiansen, I.-H., Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), 2008, https://evalueringsportalen.no/evaluering/kvalitet-og-innhold-i-norske-barnehager-en-kunnskapsoversiktView online Book Metode og oppgaveskriving Dalland, Olav, Oslo, Gyldendal, 272 sider, 2020, isbn:9788205543089, Legislation Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning Kunnskapsdepartementet, 2012, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-06-04-475?q=forskrift%20om%20rammeplan%20for%20barnehagel%C3%A6rerutdanningView online Other Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning UHR-Lærerutdanning, 2018, https://www.uhr.no/_f/p1/i8dd41933-bff1-433c-a82c-2110165de29d/blu-nasjonale-retningslinjer-ferdig-godkjent.pdfView online Other Til barnas beste : ny lovgivning for barnehagene Øie, K.E., Oslo, Departementenes servicesenter Informasjonsforvaltning, NOU 2012:1, 2012, http://www.regjeringen.no/id669113View online Other Meld. St. 19 (2015–2016) Tid for lek og læring - Bedre innhold i barnehagen Kunnskapsdepartementet, 2016, https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20152016/id2479078/View online Website Starting Strong III: A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care OECD, 2012, http://www.oecd.org/education/school/startingstrongiiiaqualitytoolboxforecec.htmView online Article Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation Lindgren, A.-L., Sparrman, A., Pedagogisk Forskning i Sverige, 1-2, 8, 2003, s. 59-70, (10 sider). http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:249512/FULLTEXT01.pdfView online Book De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag Roth, A.-C.V., Lund, Studentlitteratur, 216 s., 2002, isbn:9789144040592; 9144040598, Kap. 1-4 (65 s.)
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1