Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Læring og læringsprosesser; motivasjon for læring, læringsmiljø, pedagogisk psykologisk utredning, lærevansker, da særlig knyttet til sosiale og emosjonelle problemer, samt lese- og skrivevansker.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Introduksjon til psykologi (BPS110), Psykologiens historie og metode (BPS120), Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode (BPS130), Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi (BPS140)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Skriftlig hjemmeeksamen
1/1
4 Dager
Bokstavkarakterer
Alle
Inspera assessment
11.11.2024
—
Omfang: Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste. Referansestil: APA 7th.
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull (BPS300). Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Seminarer
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.