Barnehagepedagogikk - videreutdanning
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2011-2012
Semesters
Fakta
Emnekode
30
Studieprogramkode
V-BAHAPNET
Studienivå
Videreutdanning lavere grad
Fører til grad
Heltid/deltid
Deltid
Varighet
2 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Nettbasert deltidsstudium i barnehagepedagogikk er for pedagoger uten førskolelærerutdanning som ønsker å arbeide som pedagogisk leder eller styrer i barnehagen.
Studiet skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene knyttet til arbeidet i barnehagen. Gjennom dette studiet får studentene oppdatert kunnskap om lek og læring og innhold i de ulike fagområder i barnehagen. Studiet vil også vektlegge ledelse og organisasjonsutvikling.
Studiet består av tre hovedområder:
- Lek, læring og omsorg i barnehagen, 10 studiepoeng
- Didaktiske perspektiv i barnehagen, 10 studiepoeng
- Barnehagen - en lærende organisasjon, 10 studiepoeng
Semester
Studiet er samlings- og nettbasert og går over to semester, med eksamen i siste semester.
Læringsutbytte
Studenten skal etter endt studium:
- ha kunnskap om rollen som pedagogisk leder og innsikt i egen yrkesutøvelse
- ha forståelse for lekens plass i barns liv og innsikt i danning, omsorg, lek og læring i barnehagen
- kunne reflektere over og utføre oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeid i barnehagen, med bakgrunn i barnehagens rammeplan
- ha innsikt i rammeplanens fagområder og utvikle kunnskap om hvordan disse kan komme til uttrykk i barnehagen
- ha innsikt i hva det vil si å være leder i en barnehage
- ha innsikt i lovverket og rammeplanen for barnehagen
- kunne analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv
Felles bakgrunnslitteratur for alle tre delene er: Lov om barnehager, Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver og temaheftene knyttet til rammeplanen.
Hva kan du bli?
Studiet i Barnehagepedagogikk er en profesjonsbasert videreutdanning på 30 studiepoeng. Barnehagepedagogikk, sammen med Småbarnspedagogikk, 30 studiepoeng, gir den definerte målgruppen kompetanse som er likeverdig med førskolelærerutdanning for arbeid som pedagogisk leder i barnehagen.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2011