Barnehagepedagogikk - videreutdanning
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2018-2019
Semesters
Fakta
Emnekode
30
Studieprogramkode
V-BAHAPNET
Studienivå
Videreutdanning lavere grad
Fører til grad
Heltid/deltid
Deltid
Varighet
2 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Barnehagepedagogikk er et påbyggingsstudium på 30 studiepoeng lagt over to semestre. Studiet er ment for pedagoger som ikke er barnehagelærere/førskolelærere, og som ønsker kompetanse for å få tilsetting som pedagogisk leder i barnehagen.
Studiet er organisert som en kombinasjon av undervisning, samlinger ved UiS og praktisk arbeid individuelt og i grupper. Studiet er for pedagoger som ikke er barnehagelærere og består av innhold fra barnehagelærerutdanningen. Lek og læring, didaktikk, organisasjon og ledelse og kunnskap om rammeplanen er noen av temaene i utdanningen.
Studiet barnehagepedagogikk består av to emner: Barnehagepedagogikk og Småbarnspedagogikk,hvert på 30 studiepoeng. Emnene går annethvert år. Emnet barnehagepedagogikk har opptak høsten 2017.Det er to uker obligatorisk praksis i hvert emne.
Innsikt i arbeidet
Studiene barnehagepedagogikk og småbarnspedagogikk gir deg sammen kompetansen som barnehagelærer. Barnehagepedagogikk går over ett studieår, og gir deg innsikt i sentrale sider ved barnehagelærerens arbeidsområder.
Gjennom studiet vil du få innsikt i rollen som pedagogisk leder. Dette inkluderer blant annet kunnskap om lovverket og rammeplanen for barnehagen. Du vil også kunne analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv.
Studiet består av innholdselement fra barnehagelærerutdanningen med utgangspunkt i et helhetlig læringssyn.
Undervisning og praksis
Studiet er organisert med en kombinasjon av nettbasert arbeid, undervisning, samlinger ved Universitetet i Stavanger og praktisk arbeid individuelt og i grupper. Det er to uker obligatorisk praksis i studiet. Det er ikke anledning til å gjennomføre praksis på eget arbeidssted.
Søkere ned utenlandsk studiebakgrunn må dokumentere norskkunnskaper tilsvarende kravene som stilles i nasjonal forskrift om opptak til høyere utdanning § 2-2.
Læringsutbytte
Studenten skal etter endt studium:
- ha kunnskap om rollen som pedagogisk leder og innsikt i egen yrkesutøvelse
- ha forståelse for lekens plass i barns liv og innsikt i danning, omsorg, lek og læring i barnehagen
- kunne reflektere over og utføre oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeid i barnehagen, med bakgrunn i barnehagens rammeplan
- ha innsikt i rammeplanens fagområder og utvikle kunnskap om hvordan disse kan komme til uttrykk i barnehagen
- ha innsikt i hva det vil si å være leder i en barnehage
- ha innsikt i lovverket og rammeplanen for barnehagen
- kunne analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv
Felles bakgrunnslitteratur for alle tre delene er: Lov om barnehager, Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver og temaheftene knyttet til rammeplanen.
Hva kan du bli?
Emnene barnehagepedagogikk og småbarnspedagogikk gir til sammen en kompetanse som er likestilt med barnehagelærer ved tilsetting i barnehager.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2017