Barnehagepedagogikk - videreutdanning
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2016-2017
Semesters
Fakta
Emnekode
30
Studieprogramkode
V-BAHAPNET
Studienivå
Videreutdanning lavere grad
Fører til grad
Heltid/deltid
Deltid
Varighet
2 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Nettbasert deltidsstudium i barnehagepedagogikk er for pedagoger uten førskolelærerutdanning som ønsker å arbeide som pedagogisk leder eller styrer i barnehagen.
Studiet skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene knyttet til arbeidet i barnehagen. Gjennom dette studiet får studentene oppdatert kunnskap om lek og læring og innhold i de ulike fagområder i barnehagen. Studiet vil også vektlegge ledelse og organisasjonsutvikling.
Studiet består av tre hovedområder:
- Lek, læring og omsorg i barnehagen, 10 studiepoeng
- Didaktiske perspektiv i barnehagen, 10 studiepoeng
- Barnehagen - en lærende organisasjon, 10 studiepoeng
Semester
Studiet er samlings- og nettbasert og går over to semester, med eksamen i siste semester.
Læringsutbytte
Studenten skal etter endt studium:
- ha kunnskap om rollen som pedagogisk leder og innsikt i egen yrkesutøvelse
- ha forståelse for lekens plass i barns liv og innsikt i danning, omsorg, lek og læring i barnehagen
- kunne reflektere over og utføre oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeid i barnehagen, med bakgrunn i barnehagens rammeplan
- ha innsikt i rammeplanens fagområder og utvikle kunnskap om hvordan disse kan komme til uttrykk i barnehagen
- ha innsikt i hva det vil si å være leder i en barnehage
- ha innsikt i lovverket og rammeplanen for barnehagen
- kunne analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv
Felles bakgrunnslitteratur for alle tre delene er: Lov om barnehager, Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver og temaheftene knyttet til rammeplanen.
Hva kan du bli?
Emnene barnehagepedagogikk og småbarnspedagogikk gir til sammen en kompetanse som er likestilt med barnehagelærer ved tilsetting i barnehager.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2015