Spesialpedagogikk - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2013-2014
Semesters
Fakta
Emnekode
120
Studieprogramkode
M-SPESPED
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i spesialpedagogikk
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
4 Semestre
Grunnstudium
Nei
Undervisningsspråk
Norsk
Dette er informasjon for studenter som startet i 2012. Studenter som starter høsten 2013, se informasjon under Utdanningsvitenskap, toårig master.
Studiet er organisert som et fulltidsstudium over to år. Forventet total arbeidsmengde er 40 timer pr uke, totalt 1500-1800 timer pr studieår (jf ECTS). Det legges opp til ulike læringsformer, der interaksjon med lærerne og andre studenter står sentralt. Fullført studium gir rett til tittelen Master i spesialpedagogikk.
Det faglige ansvaret for studiet er delt mellom Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk (IGIS), Lesesenteret og Senter for atferdsforskning (SAF).
De tre miljøene tilbyr emner innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker. Det første semesteret består av 3 obligatoriske introduksjonsemner a 10 sp. Andre semester består av valgfrie fordypningsemner a 10 sp. Det tas forbehold om begrensning av valgfriheten dersom det blir en skeivfordeling av studentenes valg. Det kreves minimum 2 fordypningsemner innenfor det emneområdet der studenten vil skrive masteroppgave. 2. studieår er tredelt og omfatter emnene Vitenskapsteori og forskningsmetode (20 sp), Forum (arbeid med prosjektbeskrivelse, 5 sp) og Masteroppgave (35 sp).
Læringsutbytte
Etter fullført program skal kandidaten kunne:
Kunnskaper:
· forstå, forklare og formidle sentralt spesialpedagogisk fagstoff innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker.
Ferdigheter:
· planlegge, gjennomføre og vurdere ulike spesialpedagogiske oppgaver innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker individuelt og i gruppe.
· gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt selvstendig under veiledning.
Generell kompetanse:
· analysere, anvende og formidle relevante spesialpedagogiske problemstillinger innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker.
Hva kan du bli?
Studiet kvalifiserer for ulike typer av spesialpedagogisk arbeid innen barnehage, skole og PP-tjeneste.Emneevaluering
Det foretas tidligdialog og sluttevaluering. Studentene er representerte i fagutvalget.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2012
-
Obligatoriske emner
-
Inkluderende pedagogikk; Introduksjon
Første år, semester 1
-
Lese- og skrivevansker; Introduksjon til temaområdet.
Første år, semester 1
Lese- og skrivevansker; Introduksjon til temaområdet. (MSP104)
Studiepoeng: 10
-
Sosiale- og emosjonelle vansker; Introduksjon
Første år, semester 1
-
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Andre år, semester 3
-
Forum
Andre år, semester 3
-
Masteroppgave
Andre år, semester 4
-
-
Velg emner - 30 studiepoeng (vår 2013)
-
Inkluderende pedagogikk: Profesjon, politikk og praksis
Første år, semester 2
Inkluderende pedagogikk: Profesjon, politikk og praksis (MSP106)
Studiepoeng: 10
-
Inkluderende pedagogikk: Læring og deltakelse
Første år, semester 2
-
Innovasjon
Første år, semester 2
-
Helhetlige perspektiver på utvikling av skriftspråklige ferdigheter
Første år, semester 2
Helhetlige perspektiver på utvikling av skriftspråklige ferdigheter (MSP109)
Studiepoeng: 10
-
Kartlegging og tiltak
Første år, semester 2
-
Diagnostisering av lese- og skrivevansker
Første år, semester 2
-
Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole
Første år, semester 2
Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole (MSP114)
Studiepoeng: 10
-
Utagerende vansker i barnehage og skole
Første år, semester 2
-