Spesialpedagogikk - masterstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2013-2014

Semesters

Fakta

Emnekode

120

Studieprogramkode

M-SPESPED

Studienivå

Mastergrad iht §3, 2 år

Fører til grad

Master i spesialpedagogikk

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

4 Semestre

Grunnstudium

Nei

Undervisningsspråk

Norsk

Dette er informasjon for studenter som startet i 2012. Studenter som starter høsten 2013, se informasjon under Utdanningsvitenskap, toårig master.

Studiet er organisert som et fulltidsstudium over to år. Forventet total arbeidsmengde er 40 timer pr uke, totalt 1500-1800 timer pr studieår (jf ECTS). Det legges opp til ulike læringsformer, der interaksjon med lærerne og andre studenter står sentralt. Fullført studium gir rett til tittelen Master i spesialpedagogikk.

Det faglige ansvaret for studiet er delt mellom Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk (IGIS), Lesesenteret og Senter for atferdsforskning (SAF).

De tre miljøene tilbyr emner innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker. Det første semesteret består av 3 obligatoriske introduksjonsemner a 10 sp. Andre semester består av valgfrie fordypningsemner a 10 sp. Det tas forbehold om begrensning av valgfriheten dersom det blir en skeivfordeling av studentenes valg. Det kreves minimum 2 fordypningsemner innenfor det emneområdet der studenten vil skrive masteroppgave. 2. studieår er tredelt og omfatter emnene Vitenskapsteori og forskningsmetode (20 sp), Forum (arbeid med prosjektbeskrivelse, 5 sp) og Masteroppgave (35 sp).

 

Læringsutbytte

Etter fullført program skal kandidaten kunne:

Kunnskaper:

· forstå, forklare og formidle sentralt spesialpedagogisk fagstoff innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker.

 

 

Ferdigheter:

· planlegge, gjennomføre og vurdere ulike spesialpedagogiske oppgaver innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker individuelt og i gruppe.

· gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt selvstendig under veiledning.

 

 

Generell kompetanse:

· analysere, anvende og formidle relevante spesialpedagogiske problemstillinger innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker.

 

Hva kan du bli?

Studiet kvalifiserer for ulike typer av spesialpedagogisk arbeid innen barnehage, skole og PP-tjeneste.
Fullført studium kvalifi serer for opptak til doktorgradsprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger.

Emneevaluering

Det foretas tidligdialog og sluttevaluering. Studentene er representerte i fagutvalget.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • Inkluderende pedagogikk; Introduksjon

      Første år, semester 1

      Inkluderende pedagogikk; Introduksjon (MSP103)

      Studiepoeng: 10

    • Lese- og skrivevansker; Introduksjon til temaområdet.

      Første år, semester 1

      Lese- og skrivevansker; Introduksjon til temaområdet. (MSP104)

      Studiepoeng: 10

    • Sosiale- og emosjonelle vansker; Introduksjon

      Første år, semester 1

      Sosiale- og emosjonelle vansker; Introduksjon (MSP105)

      Studiepoeng: 10

    • Vitenskapsteori og forskningsmetode

      Andre år, semester 3

      Vitenskapsteori og forskningsmetode (MSP110)

      Studiepoeng: 20

    • Forum

      Andre år, semester 3

      Forum (MSP111)

      Studiepoeng: 5

    • Masteroppgave

      Andre år, semester 4

      Masteroppgave (MSPMAS)

      Studiepoeng: 35

  • Velg emner - 30 studiepoeng (vår 2013)

    • Inkluderende pedagogikk: Profesjon, politikk og praksis

      Første år, semester 2

      Inkluderende pedagogikk: Profesjon, politikk og praksis (MSP106)

      Studiepoeng: 10

    • Inkluderende pedagogikk: Læring og deltakelse

      Første år, semester 2

      Inkluderende pedagogikk: Læring og deltakelse (MSP107)

      Studiepoeng: 10

    • Innovasjon

      Første år, semester 2

      Innovasjon (MSP108)

      Studiepoeng: 10

    • Helhetlige perspektiver på utvikling av skriftspråklige ferdigheter

      Første år, semester 2

      Helhetlige perspektiver på utvikling av skriftspråklige ferdigheter (MSP109)

      Studiepoeng: 10

    • Kartlegging og tiltak

      Første år, semester 2

      Kartlegging og tiltak (MSP112)

      Studiepoeng: 10

    • Diagnostisering av lese- og skrivevansker

      Første år, semester 2

      Diagnostisering av lese- og skrivevansker (MSP113)

      Studiepoeng: 10

    • Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole

      Første år, semester 2

      Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole (MSP114)

      Studiepoeng: 10

    • Utagerende vansker i barnehage og skole

      Første år, semester 2

      Utagerende vansker i barnehage og skole (MSP115)

      Studiepoeng: 10

Utveksling

Internasjonalisering er et satsningsområde ved UiS. UiS har samarbeider med flere høgskoler og universiteter i andre land. For fakultetet er det et mål å kunne tilby studentene opphold av ulik varighet ved utenlandske institusjoner.

 

Opptakskrav

Ett av følgende: Godkjent allmennlærer-/grunnskolelærerutdanning eller fullført de tre første årene av en fireårig grunnskolelærerutdanning.Treårig førskole- /barnehagelærerutdanning, ettårig praktisk-pedagogisk utdanning og to års høyere utdanning, treårig faglærerutdanning, treårig utdanning i barnevern, sosialt arbeid (sosionom), vernepleier. Annen relevant treårig høyere utdanning kan også vurderes.

Det er satt en nedre karaktergrense for opptak på 3,0. (A=5, B= 4, C=3, D=2, E=1). Instituttleder kan godkjenne lavere karaktergrense dersom særlige forhold tilsier det.

Det gjøres oppmerksom på at enkelte valgemner kan ha egne faglige forkunnskapskrav som fremkommer i emnebeskrivelsen.

Søknad: Via lokal SøknadsWeb. Søknadsfristen 1. mars.

Kontakt: Faglige spørsmål: hege.n.barker@uis.no

Opptak: tone.knudsen@uis.no

Mer informasjon: www.uis.no

Kontaktinformasjon

Universitetet i Stavanger

Det humanistiske fakultet

4036 Stavanger

Tlf. 51833400

Tlf: 51 83 10 00 (sentralbord UiS)

post@uis.no

 

 

Studiekoordinator Hege N. Barker (hege.n.barker@uis.no / tlf. 51833531).