Spesialpedagogikk - masterstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2020-2021

Semesters

Fakta

Emnekode

120

Studieprogramkode

M-SPESPED

Studienivå

Mastergrad iht §3, 2 år

Fører til grad

Master i spesialpedagogikk

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

4 Semestre

Grunnstudium

Nei

Undervisningsspråk

Norsk

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått 2-årig mastergrad i spesialpedagogikk skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

· forstå, forklare og formidle sentralt spesialpedagogisk fagstoff innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker.

Ferdigheter:

· planlegge, gjennomføre og vurdere ulike spesialpedagogiske oppgaver innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker individuelt og i gruppe.

· gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt selvstendig under veiledning.

Generell kompetanse:

· analysere, anvende og formidle relevante spesialpedagogiske problemstillinger innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker.

Hva kan du bli?

En mastergrad i spesialpedagogikk vil styrke dine kvalifikasjoner for et bredt spekter av arbeidsoppgaver innen pedagogiske og spesialpedagogiske virksomheter, og studiet har relevans for arbeid i barnehage og skole, PPT og i andre institusjoner med ansvar for barn og unges utvikling og læring.

Fullført studium kan kvalifisere for å søke opptak til doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.

Dette studiet gir ikke undervisningskompetanse. Studenter som ikke allerede har undervisningskompetanse og som ønsker dette, må i tillegg ta ett eller flere undervisningsfag og PPU.

Studieplan og emner

  • Valg av fagprofil

    • Fagprofil inkluderende pedagogikk

      • Inkluderende pedagogikk -obligatoriske emner

        • Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap

          Første år, semester 2

          Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)

          Studiepoeng: 15

        • Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold

          Andre år, semester 3

          Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold (MSP315)

          Studiepoeng: 15

      • Inkluderende pedagogikk - valgemner 2. og 3. semester

        • Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole

          Første år, semester 2

          Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole (MSP320)

          Studiepoeng: 15

        • Introduksjon til lese- og skrivevansker

          Første år, semester 2

          Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)

          Studiepoeng: 15

        • Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom

          Andre år, semester 3

          Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom (MSP325)

          Studiepoeng: 15

        • Lese- og skrivevansker 2

          Andre år, semester 3

          Lese- og skrivevansker 2 (MSP335)

          Studiepoeng: 15

    • Fagprofil læringsmiljø og adferd

      • Læringsmiljø og adferd -obligatoriske emner

        • Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole

          Første år, semester 2

          Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole (MSP320)

          Studiepoeng: 15

        • Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom

          Andre år, semester 3

          Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom (MSP325)

          Studiepoeng: 15

      • Læringsmiljø og adferd - valgemner 2. og 3. semester

        • Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap

          Første år, semester 2

          Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)

          Studiepoeng: 15

        • Introduksjon til lese- og skrivevansker

          Første år, semester 2

          Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)

          Studiepoeng: 15

        • Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold

          Andre år, semester 3

          Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold (MSP315)

          Studiepoeng: 15

        • Lese- og skrivevansker 2

          Andre år, semester 3

          Lese- og skrivevansker 2 (MSP335)

          Studiepoeng: 15

    • Fagprofil lese- og skrivevansker

      • Lese- og skrivevansker- obligatoriske emner

        • Introduksjon til lese- og skrivevansker

          Første år, semester 2

          Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)

          Studiepoeng: 15

        • Lese- og skrivevansker 2

          Andre år, semester 3

          Lese- og skrivevansker 2 (MSP335)

          Studiepoeng: 15

      • Lese- og skrivevansker- valgemner 2. og 3. semester

        • Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap

          Første år, semester 2

          Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)

          Studiepoeng: 15

        • Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole

          Første år, semester 2

          Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole (MSP320)

          Studiepoeng: 15

        • Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold

          Andre år, semester 3

          Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold (MSP315)

          Studiepoeng: 15

        • Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom

          Andre år, semester 3

          Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom (MSP325)

          Studiepoeng: 15

  • Obligatoriske fellesemner

    • Forskningsmetode og vitenskapsteori

      Første år, semester 1

      Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300)

      Studiepoeng: 15

    • Spesialpedagogikk, en introduksjon

      Første år, semester 1

      Spesialpedagogikk, en introduksjon (MSP303)

      Studiepoeng: 15

    • Masteroppgave - Spesialpedagogikk

      Andre år, semester 4

      Masteroppgave - Spesialpedagogikk (MSPMAS)

      Studiepoeng: 30

Utveksling

Utvekslingssemester

Vi anbefaler utveksling i 2. eller 3. semester for heltidsstudenter, og 3., 4., 5. eller 6. semester for deltidsstudenter. Vær obs på at søknadsfristen for utveksling i 2. semester er allerede 1. september.

 

Hvorfor et utenlandsopphold?

Et utenlandsopphold vil gi deg interkulturell kompetanse, mulighet for faglig spesialisering og personlig vekst.

Dette er en unik mulighet til å få et utvidet perspektiv på fagfeltet spesialpedagogikk og arbeidet som spesialpedagog.

Opplegg for utvekslingen

Opplegget for utveksling er å finne et emnetilbud ved en av UiS sine samarbeidspartnere i utlandet som du kan få godkjent som en del av graden du tar ved UiS. Du søker om å få emnene forhåndsgodkjent før du reiser.Vi vil invitere til et digitalt informasjonsmøte for interesserte studenter hver høst.

 

Aktuelle utvekslingsavtaler

Nedenfor finner du en rekke avtaler for hvor man kan reise for å studere emner relatert til master i spesialpedagogikk.

 

Kontaktperson

Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:

Studiekoordinator https://www.uis.no/article.php?articleID=115740&categoryID=11198Solveig Röwekamp, Hulda Garborgs hus

 

Generelle spørsmål om utveksling:

Internasjonalt kontor, Kitty Kiellands hus

utveksling@uis.no

Opptakskrav

For å bli tatt opp på studiet kreves det minst en av følgende kvalifikasjoner:

 

  • Godkjent allmennlærer-/grunnskolelærer eller lektorutdanning.
  • Treårig førskole-/barnehagelærerutdanning,
  • Treårig faglærer- eller yrkesutdanning med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
  • Bachelorutdanning i pedagogikk/spesialpedagogikk (må inneholde minimum 80 studiepoeng pedagogikk/spesialpedagogikk).
  • Treårig utdanning i barnevern, sosialt arbeid (sosionom), vernepleie. Søkere må i tillegg ha minimum 60 studiepoeng med pedagogikk eller spesialpedagogikk.
  • Annen relevant treårig høyere utdanning kan også vurderes.

 

Det er satt en nedre karaktergrense for opptak på 3,0.

 

Hvis du er en søker til Kompetanse for kvalitet, anbefaler vi deg å søke om tidlig opptak til dette studiet ved å krysse av for det i Søknadsweb og laste opp dokumentasjon som viser behov for tidlig svar.

Søknad: via lokalt opptak.Søknadsfrist: 15. april.Søknadsfrist for søkere med utenlandsk utdanning utenom nordiske land: 1 mars