Spesialpedagogikk - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2020-2021
Semesters
Fakta
Emnekode
120
Studieprogramkode
M-SPESPED
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i spesialpedagogikk
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
4 Semestre
Grunnstudium
Nei
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått 2-årig mastergrad i spesialpedagogikk skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
· forstå, forklare og formidle sentralt spesialpedagogisk fagstoff innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker.
Ferdigheter:
· planlegge, gjennomføre og vurdere ulike spesialpedagogiske oppgaver innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker individuelt og i gruppe.
· gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt selvstendig under veiledning.
Generell kompetanse:
· analysere, anvende og formidle relevante spesialpedagogiske problemstillinger innenfor områdene inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker og sosiale og emosjonelle vansker.
Hva kan du bli?
En mastergrad i spesialpedagogikk vil styrke dine kvalifikasjoner for et bredt spekter av arbeidsoppgaver innen pedagogiske og spesialpedagogiske virksomheter, og studiet har relevans for arbeid i barnehage og skole, PPT og i andre institusjoner med ansvar for barn og unges utvikling og læring.
Fullført studium kan kvalifisere for å søke opptak til doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.
Dette studiet gir ikke undervisningskompetanse. Studenter som ikke allerede har undervisningskompetanse og som ønsker dette, må i tillegg ta ett eller flere undervisningsfag og PPU.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2020
-
Valg av fagprofil
-
Fagprofil inkluderende pedagogikk
-
Inkluderende pedagogikk -obligatoriske emner
-
Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap
Første år, semester 2
Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)
Studiepoeng: 15
-
Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold
Andre år, semester 3
Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold (MSP315)
Studiepoeng: 15
-
-
Inkluderende pedagogikk - valgemner 2. og 3. semester
-
Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole
Første år, semester 2
Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole (MSP320)
Studiepoeng: 15
-
Introduksjon til lese- og skrivevansker
Første år, semester 2
-
Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom
Andre år, semester 3
-
Lese- og skrivevansker 2
Andre år, semester 3
-
-
-
Fagprofil læringsmiljø og adferd
-
Læringsmiljø og adferd -obligatoriske emner
-
Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole
Første år, semester 2
Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole (MSP320)
Studiepoeng: 15
-
Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom
Andre år, semester 3
-
-
Læringsmiljø og adferd - valgemner 2. og 3. semester
-
Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap
Første år, semester 2
Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)
Studiepoeng: 15
-
Introduksjon til lese- og skrivevansker
Første år, semester 2
-
Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold
Andre år, semester 3
Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold (MSP315)
Studiepoeng: 15
-
Lese- og skrivevansker 2
Andre år, semester 3
-
-
-
Fagprofil lese- og skrivevansker
-
Lese- og skrivevansker- obligatoriske emner
-
Introduksjon til lese- og skrivevansker
Første år, semester 2
-
Lese- og skrivevansker 2
Andre år, semester 3
-
-
Lese- og skrivevansker- valgemner 2. og 3. semester
-
Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap
Første år, semester 2
Deltakelse og læring i mangfoldige læringsfellesskap (MSP310)
Studiepoeng: 15
-
Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole
Første år, semester 2
Utagerende og sosiale utfordringer i barnehage og skole (MSP320)
Studiepoeng: 15
-
Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold
Andre år, semester 3
Å studere praksis, profesjonsutvikling i møte med mangfold (MSP315)
Studiepoeng: 15
-
Emosjonelt og sosialt sårbare barn og ungdom
Andre år, semester 3
-
-
-
-
Obligatoriske fellesemner
-
Forskningsmetode og vitenskapsteori
Første år, semester 1
-
Spesialpedagogikk, en introduksjon
Første år, semester 1
-
Masteroppgave - Spesialpedagogikk
Andre år, semester 4
-