Spesialpedagogikk - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2019-2020
Semesters
Fakta
Emnekode
120
Studieprogramkode
M-SPESPED
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i spesialpedagogikk
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
4 Semestre
Grunnstudium
Nei
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått studium vil ha følgende totale læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
• Ha inngående kunnskap innen de emnene som inngår i studentens fagprofil
• Ha inngående kunnskap om forskningsdesign, forskningsmetoder og forskningsetikk
Ferdigheter:
• Kunne analysere og forholde seg kritisk til faglitteratur og forskning.
• Kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning
• Kunne bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innen sitt fagområde
Generell kompetanse:
• Kunne vurdere behov for ny kunnskap og bidra til fagutvikling.
• Kunne formidle egen og andres forskning
• Kunne utvikle og anvende kunnskap med faglig og forskningsetisk bevissthet og integritet
Hva kan du bli?
En mastergrad i spesialpedagogikk vil styrke dine kvalifikasjoner for et bredt spekter av arbeidsoppgaver innen pedagogiske og spesialpedagogiske virksomheter, og studiet har relevans for arbeid i barnehage og skole, PPT og i andre institusjoner med ansvar for barn og unges utvikling og læring.
Fullført studium kan kvalifisere for å søke opptak til doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.
Dette studiet gir ikke undervisningskompetanse. Studenter som ikke allerede har undervisningskompetanse og som ønsker dette, må i tillegg ta ett eller flere undervisningsfag og PPU.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2012
-
Obligatoriske emner
-
Inkluderende pedagogikk; Introduksjon
Første år, semester 1
-
Lese- og skrivevansker; Introduksjon til temaområdet.
Første år, semester 1
Lese- og skrivevansker; Introduksjon til temaområdet. (MSP104)
Studiepoeng: 10
-
Sosiale- og emosjonelle vansker; Introduksjon
Første år, semester 1
-
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Andre år, semester 3
-
Forum
Andre år, semester 3
-
Masteroppgave
Andre år, semester 4
-
-
Velg emner - 30 studiepoeng (vår 2013)
-
Inkluderende pedagogikk: Profesjon, politikk og praksis
Første år, semester 2
Inkluderende pedagogikk: Profesjon, politikk og praksis (MSP106)
Studiepoeng: 10
-
Inkluderende pedagogikk: Læring og deltakelse
Første år, semester 2
-
Innovasjon
Første år, semester 2
-
Helhetlige perspektiver på utvikling av skriftspråklige ferdigheter
Første år, semester 2
Helhetlige perspektiver på utvikling av skriftspråklige ferdigheter (MSP109)
Studiepoeng: 10
-
Kartlegging og tiltak
Første år, semester 2
-
Diagnostisering av lese- og skrivevansker
Første år, semester 2
-
Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole
Første år, semester 2
Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole (MSP114)
Studiepoeng: 10
-
Utagerende vansker i barnehage og skole
Første år, semester 2
-