Spesialpedagogikk - masterstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2019-2020

Semesters

Fakta

Emnekode

120

Studieprogramkode

M-SPESPED

Studienivå

Mastergrad iht §3, 2 år

Fører til grad

Master i spesialpedagogikk

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

4 Semestre

Grunnstudium

Nei

Undervisningsspråk

Norsk

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått studium vil ha følgende totale læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap:

• Ha inngående kunnskap innen de emnene som inngår i studentens fagprofil

• Ha inngående kunnskap om forskningsdesign, forskningsmetoder og forskningsetikk

Ferdigheter:

• Kunne analysere og forholde seg kritisk til faglitteratur og forskning.

• Kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning

• Kunne bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innen sitt fagområde

Generell kompetanse:

• Kunne vurdere behov for ny kunnskap og bidra til fagutvikling.

• Kunne formidle egen og andres forskning

• Kunne utvikle og anvende kunnskap med faglig og forskningsetisk bevissthet og integritet

Hva kan du bli?

En mastergrad i spesialpedagogikk vil styrke dine kvalifikasjoner for et bredt spekter av arbeidsoppgaver innen pedagogiske og spesialpedagogiske virksomheter, og studiet har relevans for arbeid i barnehage og skole, PPT og i andre institusjoner med ansvar for barn og unges utvikling og læring.

Fullført studium kan kvalifisere for å søke opptak til doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.

Dette studiet gir ikke undervisningskompetanse. Studenter som ikke allerede har undervisningskompetanse og som ønsker dette, må i tillegg ta ett eller flere undervisningsfag og PPU.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • Inkluderende pedagogikk; Introduksjon

      Første år, semester 1

      Inkluderende pedagogikk; Introduksjon (MSP103)

      Studiepoeng: 10

    • Lese- og skrivevansker; Introduksjon til temaområdet.

      Første år, semester 1

      Lese- og skrivevansker; Introduksjon til temaområdet. (MSP104)

      Studiepoeng: 10

    • Sosiale- og emosjonelle vansker; Introduksjon

      Første år, semester 1

      Sosiale- og emosjonelle vansker; Introduksjon (MSP105)

      Studiepoeng: 10

    • Vitenskapsteori og forskningsmetode

      Andre år, semester 3

      Vitenskapsteori og forskningsmetode (MSP110)

      Studiepoeng: 20

    • Forum

      Andre år, semester 3

      Forum (MSP111)

      Studiepoeng: 5

    • Masteroppgave

      Andre år, semester 4

      Masteroppgave (MSPMAS)

      Studiepoeng: 35

  • Velg emner - 30 studiepoeng (vår 2013)

    • Inkluderende pedagogikk: Profesjon, politikk og praksis

      Første år, semester 2

      Inkluderende pedagogikk: Profesjon, politikk og praksis (MSP106)

      Studiepoeng: 10

    • Inkluderende pedagogikk: Læring og deltakelse

      Første år, semester 2

      Inkluderende pedagogikk: Læring og deltakelse (MSP107)

      Studiepoeng: 10

    • Innovasjon

      Første år, semester 2

      Innovasjon (MSP108)

      Studiepoeng: 10

    • Helhetlige perspektiver på utvikling av skriftspråklige ferdigheter

      Første år, semester 2

      Helhetlige perspektiver på utvikling av skriftspråklige ferdigheter (MSP109)

      Studiepoeng: 10

    • Kartlegging og tiltak

      Første år, semester 2

      Kartlegging og tiltak (MSP112)

      Studiepoeng: 10

    • Diagnostisering av lese- og skrivevansker

      Første år, semester 2

      Diagnostisering av lese- og skrivevansker (MSP113)

      Studiepoeng: 10

    • Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole

      Første år, semester 2

      Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge i barnehage og skole (MSP114)

      Studiepoeng: 10

    • Utagerende vansker i barnehage og skole

      Første år, semester 2

      Utagerende vansker i barnehage og skole (MSP115)

      Studiepoeng: 10

Opptakskrav

For å bli tatt opp på studiet kreves det minst en av følgende kvalifikasjoner:

- Godkjent allmennlærer-/grunnskolelærer eller lektorutdanning.

- Treårig førskole-/barnehagelærerutdanning,

- Treårig faglærer- eller yrkesutdanning med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

- Bachelorutdanning i pedagogikk/spesialpedagogikk (må inneholde minimum 80 studiepoeng pedagogikk/spesialpedagogikk).

- Treårig utdanning i barnevern, sosialt arbeid (sosionom), vernepleie. Søkere må i tillegg ha minimum 60 studiepoeng med pedagogikk eller spesialpedagogikk.

- Annen relevant treårig høyere utdanning kan også vurderes.

 

Studentene søker seg inn på det fagområdet de ønsker å skrive masteroppgaven sin etter gjennomført introduksjonsemne og metodeemne i første semester (for heltidsstudenter). Deltidsstudenter velger fagområde etter fullført metodeemne og introduksjonsemne i andre semester. Studentene vil få mulighet til å velge innenfor følgende fagområder: inkluderende pedagogikk, lese- og skrivevansker, og læringsmiljø og atferd. Ved oversøkning til en fagprofil vil karaktersnittet fra metodeemnet og introduksjonsemnet være utslagsgivende.

På både heltids- og deltidsløp fordeles opptil halvparten av plassene på fagområdet læringsmiljø og atferd, rundt en fjerdedel av plasser på fagområdet inkluderende pedagogikk, og den andre fjerdedelen på fagområdet lese- og skrivevansker.