Emne
Fysisk aktivitet og helse (MID401)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MID401
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Sammenheng mellom fysisk aktivitet og helse. Utvikling av fysisk form og anbefalinger om fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet for barn og unge generelt og i skolen spesielt. Strategier og metoder for å fremme deltakelse i og bevissthet rundt mulige plager av fysisk aktivitet. Prosjektutvikling av helsefremmende tiltak - metodikk, gjennomføring og prosjektledelse. Bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha
- avansert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse generelt, og om hvordan fysisk aktivitet påvirker barn og unges helse spesielt.
- kunnskap om ulike faktorer som har betydning for å oppnå positiv atferdsendring i helsefremmende tiltak.
- kunnskap om forhold som fremmer eller hemmer implementering av treningstiltak for ulike målgrupper.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne
- anvende eksisterende teorier, metoder innen fagområdet og for å kunne legge til rette for aktiviteter som kan fremme fysisk kapasitet og god helse.
- planlegge, gjennomføre og evaluere et selvstendig, avgrenset intervensjonsprosjekt med henblikk på å øke aktivitetsnivået og bedre livsstilen.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne
- analysere og reflektere over idrettsvitenskapelige problemstillinger.
- kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fysisk aktivitet med skolesektoren, helsesektoren og allmennheten.
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan stimulere til økt fysisk aktivitetsnivå hos ulike målgrupper.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Individuell skriftlig oppgave (2000 ord +/- 10). Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudents oppgave.
- Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en egenintervensjon hvor hovederfaringer skal presenteres.
- Analyser av en vitenskapelig artikkel. Det skal utarbeides en skriftlig grupperapport på 2500 ord +/- 10 %.
- Det er obligatorisk oppmøte (80 %).
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Faglærer:
Thomas BjørnsenFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadEmneansvarlig:
Sindre Mikal DyrstadStudieprogramleder:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
3x2-dagers + 1x3-dagers samlinger. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminarpresentasjoner, egenintervensjon og praktisk utprøving av aktivitetstilbud.
Åpent for
Emneevaluering
Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1