Emne

Fysisk aktivitet og helse (MID401)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MID401

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Sammenheng mellom fysisk aktivitet og helse. Utvikling av fysisk form og anbefalinger om fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet for barn og unge generelt og i skolen spesielt. Strategier og metoder for å fremme deltakelse i og bevissthet rundt mulige plager av fysisk aktivitet. Prosjektutvikling av helsefremmende tiltak - metodikk, gjennomføring og prosjektledelse. Bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten skal ha

  • avansert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse generelt, og om hvordan fysisk aktivitet påvirker barn og unges helse spesielt. 
  • kunnskap om ulike faktorer som har betydning for å oppnå positiv atferdsendring i helsefremmende tiltak. 
  • kunnskap om forhold som fremmer eller hemmer implementering av treningstiltak for ulike målgrupper. 

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne

  • anvende eksisterende teorier, metoder innen fagområdet og for å kunne legge til rette for aktiviteter som kan fremme fysisk kapasitet og god helse. 
  • planlegge, gjennomføre og evaluere et selvstendig, avgrenset intervensjonsprosjekt med henblikk på å øke aktivitetsnivået og bedre livsstilen.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne

  • analysere og reflektere over idrettsvitenskapelige problemstillinger.
  • kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fysisk aktivitet med skolesektoren, helsesektoren og allmennheten. 
  • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan stimulere til økt fysisk aktivitetsnivå hos ulike målgrupper.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

  • Individuell skriftlig oppgave (2000 ord +/- 10). Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudents oppgave.
  • Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en egenintervensjon hvor hovederfaringer skal presenteres.
  • Analyser av en vitenskapelig artikkel. Det skal utarbeides en skriftlig grupperapport på 2500 ord +/- 10 %.
  • Det er obligatorisk oppmøte (80 %).

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Sindre Mikal Dyrstad

Studieprogramleder:

Sindre Mikal Dyrstad

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

3x2-dagers + 1x3-dagers samlinger. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminarpresentasjoner, egenintervensjon og praktisk utprøving av aktivitetstilbud.

Åpent for

Idrettsvitenskap - masterstudium

Emneevaluering

Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1