Emne
Fysisk aktivitet og helse (MID401)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MID401
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Innhold
Emnet fysisk aktivitet og helse gir kunnskaper om anbefalinger, målemetoder og status for fysisk aktivitet og fysisk form i befolkningen, samt om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og livsstilssykdommer. Fysisk aktivitet som forebyggende og helsefremmende tiltak for ulike aldersgrupper på ulike arenaer, står sentralt i emne. Teorier og modeller knyttet til fysisk aktivitet diskuteres også.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha
- avansert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse generelt, og om hvordan fysisk aktivitet påvirker barn og unges helse spesielt.
- kunnskap om ulike faktorer som har betydning for å oppnå positiv atferdsendring i helsefremmende tiltak.
- kunnskap om forhold som fremmer eller hemmer implementering av treningstiltak for ulike målgrupper.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne
- anvende eksisterende teorier, metoder innen fagområdet og for å kunne legge til rette for aktiviteter som kan fremme fysisk kapasitet og god helse.
- planlegge, gjennomføre og evaluere et selvstendig, avgrenset intervensjonsprosjekt med henblikk på å øke aktivitetsnivået og bedre livsstilen.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne
- analysere og reflektere over idrettsvitenskapelige problemstillinger.
- kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fysisk aktivitet med skolesektoren, helsesektoren og allmennheten.
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan stimulere til økt fysisk aktivitetsnivå hos ulike målgrupper.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 10 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | 30.10.2020 | — |
Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10 %) og ha med sammendrag, litteraturliste, Times New Roman font 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. APA 6 skal benyttes som referansesystem.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Individuell skriftlig oppgave, Planlegge, gjennomføre og evaluere egenintervensjon, Analyse av vitenskapelig artikkel, Obligatorisk oppmøte (80%), Gruppeoppgave innen utfordringsbasert læring
- Individuell skriftlig oppgave (2000 ord +/- 10). Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudents oppgave.
- Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en egenintervensjon hvor hovederfaringer skal presenteres.
- Analyser av en vitenskapelig artikkel. Det skal utarbeides en skriftlig grupperapport på 2500 ord +/- 10 %.
- Det er obligatorisk oppmøte (80 %).
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Faglærer:
Thomas BjørnsenFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadEmneansvarlig:
Sindre Mikal DyrstadStudieprogramleder:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
3x2-dagers + 1x3-dagers samlinger. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminarpresentasjoner, egenintervensjon og praktisk utprøving av aktivitetstilbud.
Åpent for
Emneevaluering
Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring.
Litteratur
PensumTorstveit, M. K. (Red.). (2018). Fysisk aktivitet og helse : fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap. Cappelen Damm akademisk.Westergård, E., & Roland, P. (Red.). (2015). Kapittel 1. I P. Roland, Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis (s. 19–39). Universitetsforl.Raphael Gonçalves de Oliveira, & Dartagnan Pinto Guedes. (2016). Physical Activity, Sedentary Behavior, Cardiorespiratory Fitness and Metabolic Syndrome in Adolescents: Systematic Review and Meta-Analysis of Observational Evidence. PLoS ONE, 11(12), e0168503. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0168503StøttelitteraturOmmundsen, Y. (2009). Fysisk inaktive voksne i Norge : hvem er inaktive - og hva motiverer til økt fysisk aktivitet [elektronisk ressurs] (A. A. Aadland, Red.). Norges bedriftsidrettsforbund; Kreftforeningen; Helsedirektoratet. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/721/Fysisk-inaktive-voksne-i-norge-hvem-er-inaktive-og-hva-motiverer-til-okt-fysisk-aktivitet-IS-1740.pdfAnderssen, S. (Red.). (2008). Fysisk aktivitet blant barn og unge i Norge : en kartlegging av aktivitetsnivå og fysisk form hos 9- og 15-åringer [elektronisk ressurs] (s. 94 s.). Helsedirektoratet i samarbeid med Norges idrettshøgskole. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/711/Fysisk-aktivitet-blant-barn-og-ungdom-resultater-fra-en-kartlegging-av-9-og-15-aringer-IS-1533.pdfLæreplan i valgfaget fysisk aktivitet og helse. (u.å.). Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/kl06/FAH1-01/Breivik, G. (2012). Fysisk aktivitet : omfang, tilrettelegging og sosial ulikhet : en oppdatering og revisjon [elektronisk ressurs] (K. Rafoss, Red.; s. 96 s.). Høgskolen i Finnmark; Norges idrettshøgskole. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/728/Fysisk-aktivitet-omfang-tilrettelegging-og-sosial-ulikhet-en-oppdatering-og-revisjon-IS-0366.pdfArtikkelsamlingAndersen, L. B., Riddoch, C., Kriemler, S., & Hills, A. (2011). Physical activity and cardiovascular risk factors in children. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 871–876. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090333Carson, V., Hunter, S., Kuzik, N., Wiebe, S. A., Spence, J. C., Friedman, A., Tremblay, M. S., Slater, L., & Hinkley, T. (2016). Systematic review of physical activity and cognitive development in early childhood. Journal of Science and Medicine in Sport, 19(7), 573–578. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2015.07.011Cassidy, S., Thoma, C., Houghton, D., & Trenell, M. (2017). High-intensity interval training: a review of its impact on glucose control and cardiometabolic health. Diabetologia, 60(1), 7–23. https://doi.org/10.1007/s00125-016-4106-1Condello, G., Puggina, A., Aleksovska, K., Buck, C., Burns, C., Cardon, G., Carlin, A., Simon, C., Ciarapica, D., Coppinger, T., Cortis, C., D’Haese, S., De Craemer, M., Di Blasio, A., Hansen, S., Iacoviello, L., Issartel, J., Izzicupo, P., Jaeschke, L., … Boccia, S. (2017). Behavioral determinants of physical activity across the life course : a «DEterminants of DIet and Physical ACtivity» (DEDIPAC) umbrella systematic literature review. INTERNATIONAL JOURNAL OF BEHAVIORAL NUTRITION AND PHYSICAL ACTIVITY, 14(1), 58. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0510-2Kwasnicka, D., Dombrowski, S. U., White, M., & Sniehotta, F. (2016). Theoretical explanations for maintenance of behaviour change: a systematic review of behaviour theories [Review of Theoretical explanations for maintenance of behaviour change: a systematic review of behaviour theories]. Health Psychology Review, 10(3), 277–296. Routledge. https://doi.org/10.1080/17437199.2016.1151372Biddle, S. J., O’Connell, S., & Braithwaite, R. E. (2011). Sedentary behaviour interventions in young people: a meta-analysis. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 937–93742. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090205Biddle, S. J. H., & Asare, M. (2011). Physical activity and mental health in children and adolescents: a review of reviews. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 886–88695. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090185Chillon, P., Evenson, K., Vaughn, A., & Ward, D. (2011). A systematic review of interventions for promoting active transportation to school. International Journal Of Behavioral Nutrition And Physical Activity, 8(1), 10. https://doi.org/10.1186/1479-5868-8-10Dyrstad, S. M., Berg, T., & Tjelta, L. I. (2012). Secular trends in aerobic fitness performance in a cohort of Norwegian adolescents. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 22(6), 822–827. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2011.01315.xHansen, B., Ommundsen, Y., Holme, I., Kolle, E., & Anderssen, S. (2014). Correlates of objectively measured physical activity in adults and older people: a cross-sectional study of population-based sample of adults and older people living in Norway. International Journal of Public Health, 59(2), 221–230. https://doi.org/10.1007/s00038-013-0472-3Hansen, H., Kolle, M., Dyrstad, A., Holme, A., & Anderssen, A. (2012). Accelerometer-Determined Physical Activity in Adults and Older People. Medicine & Science in Sports & Exercise, 44(2), 266–272. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e31822cb354Hills, A. P., Andersen, L. B., & Byrne, N. M. (2011). Physical activity and obesity in children. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 866–86670. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090199Kriemler, S., Meyer, U., Martin, E., van Sluijs, E. M. F., Andersen, L. B., & Martin, B. W. (2011). Effect of school-based interventions on physical activity and fitness in children and adolescents: a review of reviews and systematic update. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 923–92330. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090186Lubans, D. R., Boreham, C. A., Kelly, P., & Foster, C. E. (2011). The relationship between active travel to school and health-related fitness in children and adolescents: a systematic review. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 8(1), 5–5. https://doi.org/10.1186/1479-5868-8-5Owen, N., Healy, E., Matthews, W., & Dunstan, W. (2010). Too Much Sitting: The Population Health Science of Sedentary Behavior. Exercise and Sport Sciences Reviews, 38(3), 105–113. https://doi.org/10.1097/JES.0b013e3181e373a2Thompson Coon, J., Boddy, K., Stein, K., Whear, R., Barton, J., & Depledge, M. H. (2011). Does Participating in Physical Activity in Outdoor Natural Environments Have a Greater Effect on Physical and Mental Wellbeing than Physical Activity Indoors? A Systematic Review. Environmental Science & Technology, 45(5), 1761–1772. https://doi.org/10.1021/es102947tTomporowski, P. D., Lambourne, K., & Okumura, M. S. (2011). Physical activity interventions and children’s mental function: An introduction and overview. Preventive Medicine, 52(Supp), S3–S9. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2011.01.028Uijtdewilligen, L., Nauta, J., Singh, A. S., van Mechelen, W., Twisk, J. W. R., van Der Horst, K., & Chinapaw, M. J. M. (2011). Determinants of physical activity and sedentary behaviour in young people: a review and quality synthesis of prospective studies. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 896–905. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090197Baert, V., Gorus, E., Mets, T., Geerts, C., & Bautmans, I. (2011). Motivators and barriers for physical activity in the oldest old: A systematic review. Ageing Research Reviews, 10(4), 464–474. https://doi.org/10.1016/j.arr.2011.04.001Skage, I., & Dyrstad, S. M. (2016a). Fysisk aktivitet som pedagogisk læringsmetode i skolen. Fysioterapeuten, 83(5), 20–25.Skage, I., & Dyrstad, S. M. (2016b). The implementation of physically active academic lessons: A case study. Fysioterapeuten, 83(5), 20–25.Brown, H., Pearson, N., Braithwaite, R., Brown, W., & Biddle, S. (2013). Physical Activity Interventions and Depression in Children and Adolescents. Sports Medicine, 43(3), 195–206. https://doi.org/10.1007/s40279-012-0015-8Donnelly, E., Hillman, H., Castelli, L., Etnier, N., Lee, N., Tomporowski, N., Lambourne, N., & Szabo-Reed, N. (2016). Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement in Children: A Systematic Review. Medicine & Science in Sports & Exercise, 48(6), 1223–1224. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000000966Koene, J., Prizment, E., Blaes, H., & Konety, H. (2016). Shared Risk Factors in Cardiovascular Disease and Cancer. Circulation, 133(11), 1104–1114. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.115.020406Bauman, A., Merom, D., Bull, F., Buchner, D., & Singh, M. (2016). Updating the Evidence for Physical Activity: Summative Reviews of the Epidemiological Evidence, Prevalence, and Interventions to Promote «Active Aging». The Gerontologist, 56, S268–. https://academic.oup.com/gerontologist/article/56/Suppl_2/S268/2605323Zhang, N., Yang, X., Zhu, X., Zhao, B., Huang, T., & Ji, Q. (2017). Type 2 diabetes mellitus unawareness, prevalence, trends and risk factors: National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 1999–2010. The Journal of International Medical Research, 45(2), 594–609. https://doi.org/10.1177/0300060517693178Lubans, D., Richards, J., Hillman, C., Faulkner, G., Beauchamp, M., Nilsson, M., Kelly, P., Smith, J., Raine, L., & Biddle, S. (2016). Physical Activity for Cognitive and Mental Health in Youth: A Systematic Review of Mechanisms. Pediatrics, 138(3), e20161642–e20161642. https://doi.org/10.1542/peds.2016-1642Stodden, D. F., Goodway, J. D., Langendorfer, S. J., Roberton, M. A., Rudisill, M. E., Garcia, C., & Garcia, L. E. (2008). A Developmental Perspective on the Role of Motor Skill Competence in Physical Activity: An Emergent Relationship. Quest, 60(2), 290–306. https://doi.org/10.1080/00336297.2008.10483582Chaddock‐Heyman, L., Hillman, C. H., Cohen, N. J., & Kramer, A. F. (2014). III. THE IMPORTANCE OF PHYSICAL ACTIVITY AND AEROBIC FITNESS FOR COGNITIVE CONTROL AND MEMORY IN CHILDREN. Monographs of the Society for Research in Child Development, 79(4), 25–50. https://doi.org/10.1111/mono.12129White, R. L., Babic, M. J., Parker, P. D., Lubans, D. R., Astell-Burt, T., & Lonsdale, C. (2017). Domain-Specific Physical Activity and Mental Health: A Meta-analysis. American Journal of Preventive Medicine, 52(5), 653–666. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2016.12.008Carlson, J. A., Engelberg, J. K., Cain, K. L., Conway, T. L., Mignano, A. M., Bonilla, E. A., Geremia, C., & Sallis, J. F. (2015). Implementing classroom physical activity breaks: Associations with student physical activity and classroom behavior. Preventive Medicine, 81, 67–72. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2015.08.006Mullender-Wijnsma, M. J., Hartman, E., De Greeff, J. W., Doolaard, S., Bosker, R. J., & Visscher, C. (2016). Physically Active Math and Language Lessons Improve Academic Achievement: A Cluster Randomized Controlled Trial. Pediatrics, 137(3), e20152743. https://doi.org/10.1542/peds.2015-2743Macnamara, A., Collins, D., Bailey, R., Toms, M., Ford, P., & Pearce, G. (2011). Promoting lifelong physical activity and high level performance: realising an achievable aim for physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(3), 265–278. https://doi.org/10.1080/17408989.2010.535200Tomporowski, P., Davis, C., Miller, P., & Naglieri, J. (2008). Exercise and Children’s Intelligence, Cognition, and Academic Achievement. Educational Psychology Review, 20(2), 111–131. https://doi.org/10.1007/s10648-007-9057-0Smith, M. A., & Claxton, D. B. (2003). Using Active Homework in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 74(5), 28–32. https://doi.org/10.1080/07303084.2003.10608482
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1