Emne

Adferdsøkonomi (E-MBA200)

I kontrast til standard økonomisk teori viser nyere forskning at vi ofte går i mentale feller når vi gjør økonomiske beslutninger. Vi kan være forutinntatte og kortsiktige. Vi kan bomme på tilsynelatende enkel sannsynlighetsregning, og vi kan tilegne oss ny informasjon på feil måte.

Nyere forskning viser også at vi ofte drives av andre forhold enn de rent økonomiske. Vi motiveres av anerkjennelse og oppmerksomhet, vi misliker ulikhet, og vi lar noen ganger økonomiske incentiver stå i veien for gode løsninger.

Emnet i atferdsøkonomi anvender ny innsikt til å belyse viktige problemstillinger innen finans og HR. Hvordan tar vi økonomiske beslutninger? Hva motiverer oss? Disse to spørsmålene danner utgangspunkt for emnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

E-MBA200

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Først gis en innføring i sentrale atferdsøkonomiske begrep og emner. Deltakerne vil bli introdusert for økonomiske eksperimenter som viser på hvilken måte vi avviker fra rasjonell atferd og snever økonomisk egeninteresse. Deretter vises anvendelser innen HR, strategisk interaksjon og finans. Problemstillinger knyttet til ledelse, insentiver, motivasjon og prestasjonsevaluering vil bli belyst ved hjelp av nyere atferdsøkonomisk forskning. Deltakerne får også innsikt i hvordan psykologiske mekanismer påvirker strategiske beslutninger, investeringsbeslutninger, risikoavveninger og adferd i finansmarkedene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne i atferdsøkonomi skal deltakerne:
  • Ha et bedre grunnlag for å ta økonomiske beslutninger.
  • Forstå samspillet mellom økonomiske incentiver og andre motivasjonsfaktorer.
  • Forstå hvordan samspillet mellom psykologiske og økonomiske faktorer kan forklare atferd på arbeidsplassen og i markedene.

Forkunnskapskrav

Emnet er på mastergradsnivå og er åpent for studenter med bachelorutdanning eller tilsvarende treårig høyskole/-universitetsutdanning, og minimum to års relevant yrkeserfaring. Realkompetanse kan kompensere for manglende studiekompetanse. Dette vurderes av Opptaksnemnda.

Utenlandske søkere må dokumentere norskkunnskaper i henhold til NOKUT sitt regelverk.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 14 Dager Bokstavkarakterer Inspera assessment 10.11.2016


Eksamen deles ut siste undervisningsdag. Dato oppgis senere.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ola Kvaløy

Faglærer:

Mari Rege

Arbeidsformer

Samlingsbaserte forelesninger med 3 samlinger á 2 dager. I emnet vil det veksles mellom forelesninger og diskusjoner av case i plenum.

Åpent for

Executive Master of Business Administration

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS EVU.

Litteratur

Artikler:

Fehr, E. and A. Falk, 2002, "Psychological foundations of incentives", European Economic Review 46.

Cappelen, Alexander W., Astri Drange Hole, Erik Ø Sørensen, and Bertil Tungodden. 2007. "The Pluralism of Fairness Ideals: An Experimental Approach." American Economic Review, 97(3): 818-827.

Eriksen KW, O Kvaløy. Myopic Investment Management. Review of Finance 14 (3), 521-542

Lazear and Shaw, 2007, "Personnel Economics: The Economist's View of Human Resources", Journal of Economic Perspectives, 21(4).

Gneezy, Meier and Rey-Biel, 2011, "When and Why Incentives (Don't) Work to Modify behavior", Journal of Economic Perspectives 25(4).

Ariely and Wertenbroch, 2002, "Procrastination, deadlines and performance: Self-control by precommitment", Psychological Science 13(3).

Cadena, Schoar, Cristea and Delgado-Medrano, 2011, "Fighting Procrastination in the Workplace: An Experiment", NBER Working Paper 16944.

Lazear, 2000, "Performance Pay and Productivity", American Economic Review 90(5).

Card, Mas, Moretti, and Saez, 2010, "Inequality at Work: The Effect of Peer Salaries on Job Satisfaction", Working Paper Series, Institute for Research on Labor and Employment, UC Berkeley.

Cohn, Fehr, Herrmann and Schneider, 2012, "Social Comparison and Effort Provision: Evidence from a Field Experiment"

Rege and Solli, 2013, "Lagging Behind the Joneses: The Impact of Relative Earnings on Job Separations", working paper UiS.

Gneezy, Niederle and Rustichini, 2003, "Performance in Competitive Environments: Gender Differences", The Quarterly Journal of Economics, 118(3).

Niederle and Vesterlund, 2007, "Do women shy away from competition? Do men compete too much?" The Quarterly Journal of Economics, 122(3).

Gneezy, Leonard, and List, 2009, "Gender differences in competition: Evidence from a matrilineal and a patriarchal society". Econometrica, 77(5).

Bandiera, O., Barankay, I., & Rasul, I. (2012). Team Incentives: Evidence from a Firm Level Experiment. Forthcoming in Journal of the European Economic Association.

Azmat, G., & Iriberri, N. (2010). The importance of relative performance feedback information: Evidence from a natural experiment using high school students. Journal of Public Economics.

Charness, G., Masclet, D., & Villeval, M. C. (2013). The dark side of competition for status. Working Paper.

Blanes I Vidal, J., & Nossol, M. (2011). Tournaments Without Prizes: Evidence from Personnel Records. Management Science.

Mas, Alexandre, and Enrico Moretti, 2009, "Peers at Work." American Economic Review, 99(1): 112-45.

Falk, A., & Ichino, A., 2006, "Clean Evidence on Peer Effects". Journal of Labor Economics, 24(1), 39-57.

Kvaløy, O., P. Nieken and A. Schöttner, 2013, "Hidden Benefits of Reward: A Field Experiment on Motivation and Monetary Incentives", CesIfo working paper 4393.

Niederle, Muriel, Carmit Segal, and Lise Vesterlund, "How Costly is Diversity - Affirmative Action in Light of Gender Differences in Competitiveness" Management Science, 2013, Vol 59, No. 1, 1-16

Camerer, Colin, 2003, Ch 4-5, 155-199 "Bargaining", Behavioral Game Theory, Experiments in Strategic Interaction, Princeton University Press 2003

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1