Emne

Markedsføringsledelse (BØK250)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2008-2009. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK250

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

I øk/adm. studiets første år har en gjennomgått ulike fag som tar opp ulike oppgaver eller funksjoner i en virksomhet. Med kjennskap til markedsføring vil en kunne anvende disse fagene i sammenheng med andre deler av virksomheten og i forhold til de omgivelsene den opererer i.

Innledningsvis gis det en oversikt over sentrale begrep, modeller og arbeidsmetoder som brukes i markedsstrategiarbeid, så som visjon, forretningsidé, målsetninger, strategivalg, samt virkemidler og problemstillinger forbundet med strategigjennomføring. Videre gjennomgås begrep, modeller og arbeidsmetoder som brukes i markedsføring, så som produkter og produktutvikling, kjøpsadferd, prising, markedssegmentering, distribusjon, markedskommunikasjon og -informasjon.

Metodiske tilnæringer til stoffet og sentrale tema som innovasjon og etikk vil vektlegges gjennom hele kurset.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Kurset bygger på de obligatoriske emnene i det første året på det treårige bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

To obligatoriske skriftlige/elektroniske innleveringer.

Skriftlig/elektronisk innlevering av prøve i pensumstoff via it:s learning. Karakter bestått/ikke bestått. Oppgavene utdeles minimum fire uker før innleveringsfrist. Tidsfrist for innlevering kunngjøres av faglærer i begynnelsen av semesteret.Begge oppgavene må være bestått for å få adgang til eksamen.

Arbeidsformer

Fem timer hver uke i høstsemesteret, fordelt på forelesninger og oppgavearbeid. Oppgavearbeidet er en del av evalueringen. I tillegg bør studentene beregne 5-10 timer ukentlig med egen lesing og oppgavearbeid for å følge undervisningen

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Markedsføring (BRL250_2) , Markedsføringsledelse (BØK250_2) 10

Åpent for

Hotelledelse - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Restaurantledelse - Bachelorstudium Revisor - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Økonomi-informatikk - bachelorstudium

Litteratur

R Framnes og H M Tjømøe : "Markedsføringsledelse", 7. utgave, UniversitetsforlagetRunar Framnes, Arne Stokke Jensen:Oppgavesamling med svar og løsningsmomenter til :Framnes/Thjømøe - MarkedsføringsledelseDet tas forbehold om enkelte justeringer av pensumlisten, slik at endelig pensum vil foreligge ved emnets oppstart.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2