Emne

Markedsføring (BØK250)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK250

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset vil fokusere på følgende tematiske områder:

- Utvikling av markedsstrategier og planer

- Segmentering og målgruppetenkning

- Posisjonering og differensiering

- Forbrukeratferd

- Produkt og merkevarestrategier

- Markedsføring av tjenester

- Prisstrategier

- Distribusjon, kanaler og logistikk

- Markedskommunikasjon

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter endt kurs skal studentene

  • ha en grunnleggende kunnskaper om, og forståelse av markedsføring
  • kjenne til viktige strategiske utfordringer som markedsførere står ovenfor
  • kjenne til sentrale begreper, modeller og teorier i markedsføring

 

Ferdigheter

  • Etter endt kurs skal studentene
  • kunne benytte modelltilfanget som et rammeverk for analyse
  • være i stand til å planlegge og vurdere ulike markedstiltak kunne demonstrere evnen til å se ulike deler av pensum i en sammenheng
  • kunne anvende fagterminologi i beskrivelsen av en bedrifts markedsføringsinnsats.

 

Generell kompetanse

Etter endt kurs skal studentene

  • Kunne stille kritiske spørsmål til, og reflektere over, sentrale fortsetninger og antakelser innen markedsføring som fagområde.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
En skriftlig prøve 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment 01.11.2013 26.11.2013


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Multiple choice

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Emneansvarlig:

Elham Ghazimatin

Arbeidsformer

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, oppgavearbeid og selvstudier. Det er en forutsetning at studentene møter forberedt til de forelesninger som settes opp, og det forventes at studentene forut for forelesningene har satt seg godt inn i den del av pensum det skal foreleses over. Det forventes og aktiv deltakelse i forelesningene. Faglærer vil vurdere ulike pedagogiske kombinasjoner av forelesninger og selvstyrt studentarbeid blant annet med utgangspunkt i den faglige progresjonen og aktivitetsnivået i forelesningene. Forelesningsplanen som settes opp kan endres på kort varsel.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Servicemarkedsføring (BRL250_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Markedsføring (BRL250_2) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Markedsføring (BRL240_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Markedsføring (BRL110_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Innføring i strategi og markedsføring (BØK150_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Markedsføringsledelse (BHO270_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10

Åpent for

Emnet er kun tilgjengelig for 3. semesters studenter på bachelorprogrammene i økonomisk-administrative fag og regnskap og revisjon.

Emneevaluering

Studentevaluering av emnet vil bli gjennomført i henhold til SV-fakultetets evalueringssystem.

Litteratur

Philip Kotler og Gary Armstrong (2012) Principles of Marketing, 14. international utgave. Boston: Pearson Education.

Det tas forbehold om enkelte justeringer av pensumlisten, slik at endelig pensum vil foreligge ved emnets oppstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 3