Emne

Markedsføring (BØK250)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2010-2011. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK250

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset består av to delkurs hvor det ene er Markedsføring og det andre er Forbrukeratferd. Konkret vil kurset fokusere på følgende tematiske områder:

Markedsføring:

- Segmentering og målgruppetenkning

- Posisjonering og differensiering

- Produkt og merkevarestrategier

- Markedsføring av tjenester

- Prisstrategier

- Markedskommunikasjon

- Distribusjon, kanaler og logistikk

Forbrukeratferd:

- Om behov og motiv

- Personlighet og persepsjon

- Beslutninger og produktvalg

- Læringsteorier

- Holdninger og holdningsendringer

- Adopsjon og diffusjon

- Kulturelle og sosiale forhold ved forbrukeren

Læringsutbytte

Målet med kurset er å gi en grunnleggende innføring i faget markedsføring og strategiske utfordringer som markedsførere står ovenfor. Videre skal kurset gi en solid innføring i de mest sentrale områdene innen forbrukeratferd. Kurset skal fokusere på forståelsen av sentrale begreper i markedsføring og forbrukeratferd:

Læringsutbytte: Etter gjennomført eksamen i kurset forventes det at studenten skal

- kjenne til de mest sentrale modeller og teorier i markedsføring og forbrukeratferd

- kunne benytte modelltilfanget som et rammeverk for analyse

- kunne demonstrere evnen til å se ulike deler av pensum i en sammenheng

- kunne anvende fagterminologi i beskrivelsen av en bedrifts markedsføringsinnsats og analyse av forbrukeratferdsmessige forhold.

Kandidatene skal etter gjennomføring av kurset ha fått grunnleggende kunnskaper om, og forståelse av, markedsføringsmessige utfordringer. Denne kompetansen skal kunne anvendes på konkrete eksempler, og kandidatene skal være i stand til å planlegge og vurdere ulike markedstiltak blant annet basert på solid forståelse for forbrukeratferd.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
En skriftlig prøve 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment 10.02.2010 17.02.2010


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Multiple choice

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Emneansvarlig:

Elham Ghazimatin

Arbeidsformer

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger og oppgavearbeid.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Servicemarkedsføring (BRL250_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Markedsføring (BRL250_2) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Markedsføring (BRL240_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Markedsføring (BRL110_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Innføring i strategi og markedsføring (BØK150_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10
Markedsføringsledelse (BHO270_1) , Markedsføring (BØK250_3) 10

Åpent for

Regnskap og revisjon - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Utveksling ved Handelhøgskolen UIS
Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Evaluering i tråd med fakultetets praksis.

Litteratur

Philip Kotler og Kevin Keller (2008) Marketing Management, 13. utgave, Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.

Schiffman, Leon G., Leslie Lazar Kanuk and Håvard Hansen. 2008. Consumer behaviour: A European Outlook. London, UK.: Prentice-Hall

Det tas forbehold om enkelte justeringer av pensumlisten, slik at endelig pensum vil foreligge ved emnets oppstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 3