Emne
Markedsføring (BØK250)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2010-2011. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BØK250
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Kurset består av to delkurs hvor det ene er Markedsføring og det andre er Forbrukeratferd. Konkret vil kurset fokusere på følgende tematiske områder:
Markedsføring:
- Segmentering og målgruppetenkning
- Posisjonering og differensiering
- Produkt og merkevarestrategier
- Markedsføring av tjenester
- Prisstrategier
- Markedskommunikasjon
- Distribusjon, kanaler og logistikk
Forbrukeratferd:
- Om behov og motiv
- Personlighet og persepsjon
- Beslutninger og produktvalg
- Læringsteorier
- Holdninger og holdningsendringer
- Adopsjon og diffusjon
- Kulturelle og sosiale forhold ved forbrukeren
Læringsutbytte
Målet med kurset er å gi en grunnleggende innføring i faget markedsføring og strategiske utfordringer som markedsførere står ovenfor. Videre skal kurset gi en solid innføring i de mest sentrale områdene innen forbrukeratferd. Kurset skal fokusere på forståelsen av sentrale begreper i markedsføring og forbrukeratferd:
Læringsutbytte: Etter gjennomført eksamen i kurset forventes det at studenten skal
- kjenne til de mest sentrale modeller og teorier i markedsføring og forbrukeratferd
- kunne benytte modelltilfanget som et rammeverk for analyse
- kunne demonstrere evnen til å se ulike deler av pensum i en sammenheng
- kunne anvende fagterminologi i beskrivelsen av en bedrifts markedsføringsinnsats og analyse av forbrukeratferdsmessige forhold.
Kandidatene skal etter gjennomføring av kurset ha fått grunnleggende kunnskaper om, og forståelse av, markedsføringsmessige utfordringer. Denne kompetansen skal kunne anvendes på konkrete eksempler, og kandidatene skal være i stand til å planlegge og vurdere ulike markedstiltak blant annet basert på solid forståelse for forbrukeratferd.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | Inspera assessment | 10.02.2010 | 17.02.2010 |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Tarjei Mandt LarsenFaglærer:
Elham GhazimatinEmneansvarlig:
Elham GhazimatinFaglærer:
Lars Erling OlsenArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Servicemarkedsføring (BRL250_1) , Markedsføring (BØK250_3) | 10 |
Markedsføring (BRL250_2) , Markedsføring (BØK250_3) | 10 |
Markedsføring (BRL240_1) , Markedsføring (BØK250_3) | 10 |
Markedsføring (BRL110_1) , Markedsføring (BØK250_3) | 10 |
Innføring i strategi og markedsføring (BØK150_1) , Markedsføring (BØK250_3) | 10 |
Markedsføringsledelse (BHO270_1) , Markedsføring (BØK250_3) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Evaluering i tråd med fakultetets praksis.
Litteratur
Philip Kotler og Kevin Keller (2008) Marketing Management, 13. utgave, Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
Schiffman, Leon G., Leslie Lazar Kanuk and Håvard Hansen. 2008. Consumer behaviour: A European Outlook. London, UK.: Prentice-Hall
Det tas forbehold om enkelte justeringer av pensumlisten, slik at endelig pensum vil foreligge ved emnets oppstart.