Emne
Strategi og markedsføring (BØK250)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2006-2007. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BØK250
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Innhold
I øk/adm. studiets første år har en gjennomgått ulike fag som tar opp ulike oppgaver eller funksjoner i en virksomhet. Med kjennskap til strategi og markedsføring vil en kunne anvende disse fagene i sammenheng innen virksomheten og i forhold til de omgivelser den opererer i.
I strategidelen av kurset gis det en oversikt over sentrale begrep, modeller og arbeidsmetoder som brukes i strategiarbeid, så som visjon, forretningsidé, målsetninger, ekstern og intern analyse, strategivalg, samt virkemidler og problemstillinger forbundet med strategigjennomføring.
I markedsføringsdelen av kurset gjennomgås begrep, modeller og arbeidsmetoder som brukes i markedsføring, så som produkter og produktutvikling, kjøpsadferd, prising, markedssegmentering, distribusjon, markedskommunikasjon og -informasjon.
Metodiske tilnæringer til stoffet og sentrale tema som innovasjon og etikk vil vektlegges gjennom hele kurset.
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Kurset bygger på de obligatoriske emnene i det første året på det treårige bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Skriftlig/elektronisk innlevering av prøve i pensumstoff via it:s learning. Karakter bestått/ikke bestått. Oppgavene utdeles minimum fire uker før innleveringsfrist. Tidsfrist for innlevering kunngjøres av faglærer i begynnelsen av semesteret.
Begge oppgavene må være bestått for å få adgang til eksamen.
Arbeidsformer
Fem timer hver uke i høstsemesteret, fordelt på forelesninger og oppgavearbeid. Oppgavearbeidet er en del av evalueringen. I tillegg bør studentene beregne 5-10 timer ukentlig med egen lesing og oppgavearbeid for å følge undervisningen
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Innføring i strategi og markedsføring (BØK150_1) , Strategi og markedsføring (BØK250_1) | 10 |
Åpent for
Litteratur
G Roos, J Roos og G von Krogh:
"Innføring i strategi", 3. utgave, Fagbokforlaget
Kapitlene 4,5,6,7
R Framnes og H M Tjømøe :
"Markedsføringsledelse", 6. utgave, Universitetsforlaget
Kapitel 1, side 33-48
Kapitlene 4,5,6,7,8,9,10,11 i sin helhet
Runar Framnes, Arne Stokke Jensen:
Oppgavesamling med svar og løsningsmomenter til :
Framnes/Thjømøe - Markedsføringsledelse
Det tas forbehold om enkelte justeringer av pensumlisten, slik at endelig pensum vil foreligge ved emnets oppstart.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1