Emne

Strategi og markedsføring (BØK250)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2006-2007. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK250

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

I øk/adm. studiets første år har en gjennomgått ulike fag som tar opp ulike oppgaver eller funksjoner i en virksomhet. Med kjennskap til strategi og markedsføring vil en kunne anvende disse fagene i sammenheng innen virksomheten og i forhold til de omgivelser den opererer i. I strategidelen av kurset gis det en oversikt over sentrale begrep, modeller og arbeidsmetoder som brukes i strategiarbeid, så som visjon, forretningsidé, målsetninger, ekstern og intern analyse, strategivalg, samt virkemidler og problemstillinger forbundet med strategigjennomføring. I markedsføringsdelen av kurset gjennomgås begrep, modeller og arbeidsmetoder som brukes i markedsføring, så som produkter og produktutvikling, kjøpsadferd, prising, markedssegmentering, distribusjon, markedskommunikasjon og -informasjon. Metodiske tilnæringer til stoffet og sentrale tema som innovasjon og etikk vil vektlegges gjennom hele kurset.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Kurset bygger på de obligatoriske emnene i det første året på det treårige bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig/elektronisk innlevering av prøve i pensumstoff via it:s learning. Karakter bestått/ikke bestått. Oppgavene utdeles minimum fire uker før innleveringsfrist. Tidsfrist for innlevering kunngjøres av faglærer i begynnelsen av semesteret. Begge oppgavene må være bestått for å få adgang til eksamen.

Arbeidsformer

Fem timer hver uke i høstsemesteret, fordelt på forelesninger og oppgavearbeid. Oppgavearbeidet er en del av evalueringen. I tillegg bør studentene beregne 5-10 timer ukentlig med egen lesing og oppgavearbeid for å følge undervisningen

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Innføring i strategi og markedsføring (BØK150_1) , Strategi og markedsføring (BØK250_1) 10

Åpent for

Hotelledelse - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Revisor - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Økonomi-informatikk - bachelorstudium Kjøkken- og restaurantledelse - Høgskolekandidatstudium Kjøkken- og restaurantledelse

Litteratur

G Roos, J Roos og G von Krogh: "Innføring i strategi", 3. utgave, Fagbokforlaget Kapitlene 4,5,6,7 R Framnes og H M Tjømøe : "Markedsføringsledelse", 6. utgave, Universitetsforlaget Kapitel 1, side 33-48 Kapitlene 4,5,6,7,8,9,10,11 i sin helhet Runar Framnes, Arne Stokke Jensen: Oppgavesamling med svar og løsningsmomenter til : Framnes/Thjømøe - Markedsføringsledelse Det tas forbehold om enkelte justeringer av pensumlisten, slik at endelig pensum vil foreligge ved emnets oppstart.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1