Emne
HR-ledelse (HR) (BRH230)
Studentene får gjennom dette emnet kunnskap om rollen til leder/HR-leder i prosesser fra rekruttering til avslutning av arbeidsforhold og organisasjonsutviklingsprosesser med mål om å oppnå gode arbeidsmiljøer preget av engasjement og kreativitet og gode resultater for organisasjonen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BRH230
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Studentene skal få kunnskap om hvordan tilrettelegge og arbeide med blant annet personalpolitisk planlegging, bemanning og rekruttering, sosialisering inn i arbeidsorganisasjonen, oppfølging av medarbeidere gjennom medarbeidersamtaler og andre viktige samtaler, opplæring, kompetanse- og karriereutvikling, samt praktisk konfliktløsning i servicenæringen, HMS og oppfølging av sykefravær. Studentene skal videre bevisstgjøres i forhold til ansvarlig ledelse, anstendig arbeid, likestilling, egne verdier, normer og erfaringer, og verdien av de menneskelige ressursene i servicebedrifter.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- har grunnleggende kunnskap om sentrale prinsipper, temaer og problemstillinger innen HR-ledelse
- har kunnskap om sentrale arbeidsprosesser, verktøy og arbeidsmetoder innen HR-ledelse
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagfeltet og aktuelle diskusjoner og trender
- har kunnskap om fagområdets historie, utvikling og plass innenfor organisasjoner og serviceindustri
Ferdigheter:
- kan delta i HR-prosesser og anvende faglig kunnskap for planlegging og gjennomføring av organisasjoners personalpolitikk
- kan anvende og beherske relevante arbeidsmetoder innen HR-ledelse
- kan analysere og definere medarbeidernes arbeidssituasjon og tilrettelegge personalarbeid på individ -, gruppe- og organisasjonsnivå
- kan reflektere over og klargjøre egen og andres rolle og ansvar innen det personalpolitiske arbeidsfeltet
- Kunne bruke grunnleggende regelverk innen HR-området
Generell kompetanse:
- har innsikt i relevante etiske utfordringer og problemstillinger innen det personalpolitiske arbeidsfeltet
- kan finne fram, bearbeide og formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, individuelt og i samarbeid med andre
- kan plassere og relatere feltet personalledelse i forhold til feltet ledelse generelt
- har kompetanse i akademisk skriveteknikk
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 3/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt, Aktuelle lover og forskrifter | Inspera assessment | — | — |
Fordypningsoppgave | 2/5 | 7 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Opplegg for fordypningsoppgaven vil bli redegjort for ved semesterstart.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Være til stede på 5 presentasjoner (20 min. muntlig framføring) i tillegg til sin egen
20 minutt obligatorisk muntlig presentasjon består av en 10 minutters presentasjon og 10 minutter til kommentarer og diskusjoner.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Gro Ellen MathisenArbeidsformer
Forelesninger og gruppearbeid.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Personalledelse (HR) (BHO290_1) , HR-ledelse (HR) (BRH230_1) | 10 |
Åpent for
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram
Lektorutdanning for trinn 8-13
Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag
Matematikk og fysikk - femårig integrert master
Engelsk fordypning
Historie fordypning
Religionsstudier - fordypning
Nordisk fordypning
Praktisk pedagogisk utdanning - deltid
Praktisk pedagogisk utdanning - heltid
Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag
Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag
Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium
Engelsk - årsstudium
Friluftsliv - årsstudium
Havvind - årsstudium
Historie - årsstudium
Idrett- årsstudium
Kommunikasjon årsstudium
Religionsstudier - årsstudium
Kunst og håndverk - årsstudium
Læring og psykologi - årsstudium
Matematikk - årsstudium
Musikkopplæring - årsstudium
Nordisk - årsstudium
Psykologi - årsstudium
Realfag og teknologi - årsstudium
Reiseliv i endring - årsstudium
Sosiologi - årsstudium
Statsvitenskap - årsstudium
Utøvende musikk - årsstudium
Økonomi og ledelse - årsstudium
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1