Emne
Bacheloroppgave (BSOBAC)
Emnet starter våren 2015.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Spring
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BSOBAC
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Innføring i forskningsmetode. Bruk av kvantitative og kvalitative forskningsmetoder. Innføring i forskningsetikk.
Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave på 12 000 ord (+10%,-10%).
Studenten skal arbeide med tema som de selv velger ut fra egne faglige interesser. Tema skal ligge innen rammen for sosionomens arbeidsfelt og skal godkjennes av emneansvarlig.
Egne retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres på It's learning.
Læringsutbytte
Generell kompetanse
Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre et avgrenset forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske normer og kunne anvende relevant fagstoff og kilder for å løse et utvalgt problem.
Arbeidet i tilknytning til bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og studentens evne til god skriftlig framstilling av en problemstilling.
Kunnskaper
Studenten skal ha god kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger og kunne utføre enkle forskningsopplegg med vurdering og bruk av disse.
Studenten skal ha bred og oppdatert kunnskap om et selvvalgt tema med relevans til sosionomens arbeidsfelt.
Ferdigheter
Gjennom arbeidet skal studenten kunne vurdere kunnskaper som er opparbeidet gjennom studiet og ny kunnskap i tilknytning til fordypningstemaet. Studenten skal beherske relevante formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang og kunne reflektere kritisk over ulike problemformuleringer og forskningsetiske spørsmål knyttet til forskjellige ledd og sider ved forskningsprosessen. Studenten skal få erfaring i å anvende selvstendig tenkning og problemløsning på et vitenskapelig grunnlag og kunne analysere, reflektere og dokumentere funn fra forskningen. Studenten skal kunne føre referanser til kilder i egen akademisk tekst og lage litteraturliste.
Forkunnskapskrav
Utsatte barn og unge og deres familier (BSO210)
Praktisk barnevernarbeid (BSO220)
Praksis sosialt arbeid - 22 uker (BSOP20)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidsformer
Selvstudie, forelesninger, seminarer, arbeid i grupper, individudelt arbeid med tilgang til veiledning.
Veiledning
Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 timer veiledning. Studenten må selv ta kontakt med veileder seinest innen 1 mnd etter tildeling for å avtale tidspunkter for veiledningen. Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It's learning ved semesterstart.
Thagaard, Tove (2002): Systematikk og innlevelse. Fagbokforlaget. Bergen. (200 s.)
Jacobsen D. I. (2010): Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Høyskoleforlaget. (280 s.)
Studenten velger selv ut den litteraturen som blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang ca 875 sider.
Oversikt over den valgfrie pensumlitteratur føres på egen liste som påføres kandidatnummer og leveres inn på eget skjema samtidig med innlevering av oppgaven.