Emne
Bacheloroppgave med forskningsmetode (BSOBAC)
Bacheloroppgaven med forskningsmetode er et todelt emne som består av forskningsmetode og bacheloroppgaven. Bacheloroppgaven er individuell. Studenten velger selv tema som skal ligge innenfor feltet sosialt arbeid. Veileder skal godkjenne temaet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Spring
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BSOBAC
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Innhold for bacheloremne med forskningsmetode:
1. Tema for undervisning i forskningsmetode:
- Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
- Undersøkelsesdesign, problemstillinger og struktur
- Kvalitative metoder: intervju, observasjon og litteraturgjennomgang
- Kvantitativ metode: spørreskjema
- Tolking av resultat
- Litteratursøk og referansestil
- Rapportskriving
2. Veileder godkjenner tema og prosjektskissen for bacheloroppgaven. En egen veileder for bacheloroppgaven blir publisert på Canvas.
Studenten skal levere en individuell obligatorisk aktivitet i forskningsmetode.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskaper
- ha bred kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- ha bred kunnskap om forskningsetikk
- ha oppdatert kunnskap om det selvvalgte temaet
Ferdigheter
- kunne gjennomføre et enkelt forskningsarbeid
- kunne anvende kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- kunne føre referanser og lage litteraturliste
Generell kompetanse
- kunne reflektere kritisk over forskningsetiske spørsmål
- kunne reflektere kritisk over faglitteratur og faglige debatter
- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Forkunnskapskrav
Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern (BSO250)
Praksis (BSOP20)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Følgende obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
Prosjektskisse på maksimalt 1000 ord.
Skriftlig arbeidskrav (oppgave) i forskningsmetode. Faglærer fastsetter om det er individuell eller gruppeinnlevering. Oppgaven skal ha innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.
Ansvarlig for BSOBAC (3): Brita Gjerstad
Ansvarlig for forskningsmetode: Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski
Arbeidsformer
Forelesninger, selvstudie, arbeid i grupper og individuelt arbeid med tilgang på veiledning.
Veiledning: Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 ganger veiledning på 45 minutter. Veiledningen kan være i gruppe og /eller individuell. Veiledning skal skje etter avtalt plan mellom veileder og student. Studenten har selv ansvar for å avtale veiledning. Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Obligatorisk
Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care : a practical guide (4th ed.). London: Open University Press/ McGraw- Hill Education.
Bersvendsen, A., & Hauge, M.-I. (2018). «Da skjønte jeg at nå smeller det snart»: Voksne som opplevde vold i barndommen ser tilbake. Tidsskriftet Norges Barnevern, 95(02-03), 96–109.
Brun, M. K., Husum, T. L., & Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern ; en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186–195.
Fossum, S., Vis, S. A. M., Rustad, K. B., Lauritzen, C., & Ottosen, A. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge ; en litteraturgjennomgang. Tidsskriftet Norges barnevern, 92(4), 282–297.
Gradovski, M. (udatert). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures. Knowledge Cultures, 5(4).
Hean, S., & Temple, J. (2018). A systematic review of the contribution of theory to the development and delivery of effective interprofessional curricula in health professional education: protocol.
Johansen, H. R. (2018). Rusavhengighet som kroppslig erfaring. Fontene Forskning, (11)1, s.4–16.
Lungwitz, D., & Ellingsen, K. E. (2003). Høy trivsel i voldsutsatt arbeidsmiljø. Nordisk sosialt arbeid, (04), 201–209.
Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode : en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier (2. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Ringdal, K. (2018). Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforl
Ødegård, A., Lohne, M., & Willumsen, E. (2015). Utilsiktet flytting fra fosterhjem - En kvalitativ studie av fosterforeldrenes erfaringer. Tidsskriftet Norges Barnevern, (03), 169–181.