Emne

Bacheloroppgave med forskningsmetode (BSOBAC)

Bacheloroppgaven med forskningsmetode er et todelt emne som består av forskningsmetode og bacheloroppgaven. Bacheloroppgaven er individuell. Studenten velger selv tema som skal ligge innenfor feltet sosialt arbeid. Veileder skal godkjenne temaet. 


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSOBAC

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

  • Innhold for bacheloremne med forskningsmetode:

1. Tema for undervisning i forskningsmetode:

  • Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
  • Undersøkelsesdesign, problemstillinger og struktur
  • Kvalitative metoder: intervju, observasjon og litteraturgjennomgang
  • Kvantitativ metode: spørreskjema
  • Tolking av resultat
  • Litteratursøk og referansestil
  • Rapportskriving

2. Veileder godkjenner tema og prosjektskissen for bacheloroppgaven. En egen veileder for bacheloroppgaven blir publisert på Canvas.

Studenten skal levere en individuell obligatorisk aktivitet i forskningsmetode.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:

Kunnskaper

- ha bred kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

- ha bred kunnskap om forskningsetikk

- ha oppdatert kunnskap om det selvvalgte temaet

Ferdigheter

- kunne gjennomføre et enkelt forskningsarbeid

- kunne anvende kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

- kunne føre referanser og lage litteraturliste

Generell kompetanse

- kunne reflektere kritisk over forskningsetiske spørsmål

- kunne reflektere kritisk over faglitteratur og faglige debatter

- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern (BSO250)
Praksis (BSOP20)

Anbefalte forkunnskaper

Profesjonelt sosialt arbeid III - Individ og samfunnsnivå (BSO342), Velferdssamfunn, velferdspolitikk og velferdsrett II (BSO360)

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Følgende  obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

Prosjektskisse på maksimalt 1000 ord.

Skriftlig arbeidskrav (oppgave) i forskningsmetode. Faglærer fastsetter om det er individuell eller gruppeinnlevering. Oppgaven skal ha innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th. 

Ansvarlig for BSOBAC (3): Brita Gjerstad

Ansvarlig for forskningsmetode: Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski

Arbeidsformer

Forelesninger, selvstudie, arbeid i grupper og individuelt arbeid med tilgang på veiledning.

Veiledning: Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 ganger veiledning på 45 minutter. Veiledningen kan være i gruppe og /eller individuell. Veiledning skal skje etter avtalt plan mellom veileder og student. Studenten har selv ansvar for å avtale veiledning. Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.

Åpent for

Bachelor i sosialt arbeid

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Obligatorisk

Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care  : a practical guide (4th ed.). London: Open University Press/ McGraw- Hill Education.

Bersvendsen, A., & Hauge, M.-I. (2018). «Da skjønte jeg at nå smeller det snart»: Voksne som opplevde vold i barndommen ser tilbake. Tidsskriftet Norges Barnevern, 95(02-03), 96–109.

Brun, M. K., Husum, T. L., & Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern ; en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186–195.

Fossum, S., Vis, S. A. M., Rustad, K. B., Lauritzen, C., & Ottosen, A. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge ; en litteraturgjennomgang. Tidsskriftet Norges barnevern, 92(4), 282–297.

Gradovski, M. (udatert). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures. Knowledge Cultures, 5(4).

Hean, S., & Temple, J. (2018). A systematic review of the contribution of theory to the development and delivery of effective interprofessional curricula in health professional education: protocol.

Johansen, H. R. (2018). Rusavhengighet som kroppslig erfaring. Fontene Forskning, (11)1, s.4–16.

Lungwitz, D., & Ellingsen, K. E. (2003). Høy trivsel i voldsutsatt arbeidsmiljø. Nordisk sosialt arbeid, (04), 201–209.

Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode : en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier (2. utg.). Oslo: Universitetsforl.

Ringdal, K. (2018). Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforl

Ødegård, A., Lohne, M., & Willumsen, E. (2015). Utilsiktet flytting fra fosterhjem - En kvalitativ studie av fosterforeldrenes erfaringer. Tidsskriftet Norges Barnevern, (03), 169–181.

 

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 3