Emne
Bacheloroppgave med forskningsmetode (BSOBAC)
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid fra studenten. Arbeidet med oppgaven gir trening i å anvende sosialt arbeids teori og metoder i et større skriftlig arbeid ved avslutningen av profesjonsstudiet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Spring
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BSOBAC
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
- Problemstillinger og undersøkelsesdesign
- Kvalitativ undersøkelsesdesign - intervju
- Kvantitativ undersøkelsesdesign - spørreskjema
- Tolking av resultat
- Metodekrav i litteraturstudier
- Litteratursøk
- Presentasjon og rapportskriving
- Oppgaveskriving
Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave.
Studenten skal arbeide med tema som de selv velger ut fra egne faglige interesser. Tema skal ligge innen rammen for sosionomens arbeidsfelt og skal godkjennes av emneansvarlig.
Egne retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres på Canvas.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha god kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger og kunne utføre enkle forskningsopplegg med vurdering og bruk av disse.
Studenten skal ha bred og oppdatert kunnskap om et selvvalgt tema med relevans til sosionomers arbeidsfelt.
Ferdigheter
Gjennom arbeidet skal studenten kunne vurdere kunnskaper som er opparbeidet gjennom studiet og ny kunnskap i tilknytning til fordypningstemaet. Studenten skal beherske relevante formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang og kunne reflektere kritisk over ulike problemformuleringer og forskningsetiske spørsmål knyttet til forskjellige ledd og sider ved forskningsprosessen. Studenten skal få erfaring i å anvende selvstendig tenkning og problemløsning på et vitenskapelig grunnlag og kunne analysere, reflektere og dokumentere funn fra forskningen. Studenten skal kunne føre referanser til kilder i egen akademisk tekst og lage litteraturliste.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne utforme og analysere en selvvalgt faglig problemstilling. Arbeidet i tilknytning til bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og studentens evne til god skriftlig framstilling.
Forkunnskapskrav
Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern (BSO250)
Praksis (BSOP20)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Dette obligatoriske kravet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Skriftlig individuelt arbeidskrav (forskningsmetode): Studenten skal levere et skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til undervisning i forskningsmetode på maksimalt +/- 1200 ord inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th. Tema for arbeidskravet fastsettes av faglærer. Arbeidskravet må være bestått før bacheloroppgaven kan leveres.
Ansvarlig for forskningsmetode:Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski
Arbeidsformer
Selvstudium, forelesninger, arbeid i grupper, individudelt arbeid med tilgang til veiledning.
Veiledning: Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 timer veiledning. Veiledning skal skje etter oppsatt tidsplan. Studenten har selv ansvar for å avtale veiledning. Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Brun, M. K., Husum, T. Lossius, og Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern: en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186-195.
Fossum, S., Lauritzen, C., Vis, S., Ottosen, A., og Rustad, K. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge - en litteraturgjennomgang. Norges barnevern, 92(4), 282-297.
Gradovski, M. (2017). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures, 5(4). doi:10.22381/KC5420178
Kristen, R. (2013). Enhet og mangfold. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 11, 12, 13, 14, og 16. 103 sider.
Postholm, May Britt (2010). Kvalitativ metode. Oslo: Universitetsforlaget. 240 sider
Hean, S., Anderson, L., Green, C., O'Halloran, C., Pitt, R., Morris, D., John, C., & Temple, J. (2013) A systematic review of the contribution of theory to the development and delivery of effective interprofessional curricula in health professional education: protocol. Hentet fra https://www.bemecollaboration.org/downloads/1243/HEAN_Protocol_DEC2012.pdf
Valgfritt pensum
Studenten velger selv ut den litteraturen som blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang ca. 875 sider.