Emne

Bacheloroppgave med forskningsmetode (BSOBAC)

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid fra studenten. Arbeidet med oppgaven gir trening i å anvende sosialt arbeids teori og metoder i et større skriftlig arbeid ved avslutningen av profesjonsstudiet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSOBAC

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

  • Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
  • Problemstillinger og undersøkelsesdesign
  • Kvalitativ undersøkelsesdesign - intervju
  • Kvantitativ undersøkelsesdesign - spørreskjema
  • Tolking av resultat
  • Metodekrav i litteraturstudier
  • Litteratursøk
  • Presentasjon og rapportskriving
  • Oppgaveskriving

Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave.

Studenten skal arbeide med tema som de selv velger ut fra egne faglige interesser. Tema skal ligge innen rammen for sosionomens arbeidsfelt og skal godkjennes av emneansvarlig.

Egne retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres på Canvas.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal ha god kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger og kunne utføre enkle forskningsopplegg med vurdering og bruk av disse.

Studenten skal ha bred og oppdatert kunnskap om et selvvalgt tema med relevans til sosionomers arbeidsfelt.

Ferdigheter

Gjennom arbeidet skal studenten kunne vurdere kunnskaper som er opparbeidet gjennom studiet og ny kunnskap i tilknytning til fordypningstemaet. Studenten skal beherske relevante formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang og kunne reflektere kritisk over ulike problemformuleringer og forskningsetiske spørsmål knyttet til forskjellige ledd og sider ved forskningsprosessen. Studenten skal få erfaring i å anvende selvstendig tenkning og problemløsning på et vitenskapelig grunnlag og kunne analysere, reflektere og dokumentere funn fra forskningen. Studenten skal kunne føre referanser til kilder i egen akademisk tekst og lage litteraturliste.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne utforme og analysere en selvvalgt faglig problemstilling. Arbeidet i tilknytning til bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og studentens evne til god skriftlig framstilling.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern (BSO250)
Praksis (BSOP20)

Anbefalte forkunnskaper

Profesjonelt sosialt arbeid III - Individ og samfunnsnivå (BSO342), Velferdssamfunn, velferdspolitikk og velferdsrett II (BSO360)

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Dette obligatoriske kravet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.

Skriftlig individuelt arbeidskrav (forskningsmetode): Studenten skal levere et skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til undervisning i forskningsmetode på maksimalt +/- 1200 ord inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th. Tema for arbeidskravet fastsettes av faglærer. Arbeidskravet må være bestått før bacheloroppgaven kan leveres.

 

Ansvarlig for forskningsmetode:Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski

Arbeidsformer

Selvstudium, forelesninger, arbeid i grupper, individudelt arbeid med tilgang til veiledning.

Veiledning: Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 timer veiledning. Veiledning skal skje etter oppsatt tidsplan. Studenten har selv ansvar for å avtale veiledning.  Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.

Åpent for

Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Brun, M. K., Husum, T. Lossius, og Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern: en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186-195.

Fossum, S., Lauritzen, C., Vis, S., Ottosen, A., og Rustad, K. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge - en litteraturgjennomgang. Norges barnevern, 92(4), 282-297.

Gradovski, M. (2017). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures, 5(4). doi:10.22381/KC5420178

Kristen, R. (2013). Enhet og mangfold. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 11, 12, 13, 14, og 16. 103 sider.

Postholm, May Britt (2010). Kvalitativ metode. Oslo: Universitetsforlaget. 240 sider

Hean, S., Anderson, L., Green, C., O'Halloran, C., Pitt, R., Morris, D., John, C., & Temple, J. (2013) A systematic review of the contribution of theory to the development and delivery of effective interprofessional curricula in health professional education: protocol. Hentet fra https://www.bemecollaboration.org/downloads/1243/HEAN_Protocol_DEC2012.pdf

Valgfritt pensum

Studenten velger selv ut den litteraturen som blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang ca. 875 sider.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 3