Emne

Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)

Formålet med kurset er at du som student skal utvikle kritisk forståelse for og kunne gjøre rede for sentrale tema og perspektiver innenfor organisasjons- og ledelsesfagene (for eksempel relatert til begreper som «ledelse», «endring», «organisasjonsstruktur» og «organisasjonsdesign»), samt kunne anvende ulike perspektiver til å reflektere over og analysere organisasjoners funksjonsmåte.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MEN105

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset introduserer deg for fire ulike perspektiver på organisasjon, endring og ledelse - det instrumentelle perspektivet, kulturperspektivet, det ny-institusjonelle myteperspektivet og kompleksitetsperspektivet. Perspektivene representerer ulike rammeverk for refleksjon om hva som påvirker atferd i organisasjoner, hvordan endring i organisasjoner skjer, i hvilken grad planmessig endring og design av organisasjoner er mulig (og ønskelig). Mens det instrumentelle perspektivet peker hen i mot betydelige muligheter for planmessig endring og design av organisasjoner, kan man med utgangspunkt i kompleksitetsperspektivet argumentere for at det er ingenting i den menneskelige sosiale verden som påviselig kan underlegges varig og forutsigbar kontroll.

Et viktig utgangspunkt for kurset er at utøvelse av endringsledelse forutsetter en grunnleggende refleksjon omkring organisasjoners rolle i samfunnet. Med utgangspunkt i det instrumentelle perspektivet kan organisasjoner sees som rasjonelle instrumenter for effektiv måloppnåelse, gjerne knyttet til økt produktivitet, effektivitet og profitt. Med utgangspunkt i det institusjonelle og ny-institusjonelle perspektivet (samt kompleksitetsperspektivet), er det mulig å problematisere dette bildet og se på organisasjoner ut i fra en bredere samfunnsmessig og politisk forståelsesramme.  

Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes det at har studentene

Kunnskap

  • har utviklet kritisk forståelse for og kan gjøre rede for sentrale tema og perspektiver innenfor organisasjons- og ledelsesfagene, for eksempel relatert til begreper som «ledelse», «endring», «organisasjonsstruktur» og «organisasjonsdesign»

Ferdigheter

  • kan anvende ulike perspektiver til å analysere hvordan organisasjoner fungerer
  • kan identifisere utfordringer, endringsbehov og relevante tiltak for organisasjonen

Generell kompetanse

  • har utviklet evne til kritisk refleksjon om organisasjoner, deres virkemåte og rolle i samfunnet, hvordan organisasjoner endres og utøvelse av endringsledelse

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk gruppeoppgave eller presentasjon
Obligatoriske gruppeoppgaver og presentasjoner

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid og gruppepresentasjoner.

Åpent for

Digitale samfunn og sosiale transformasjoner - masterstudium Dokumentarproduksjon - masterprogram Bærekraftstudier - masterstudium Endringsledelse - masterstudium Samfunnssikkerhet - masterstudium Sosialfag - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium (5-årig)

Emneevaluering

Det vil bli gjennomført evaluering i tråd med fakultetets retningslinjer.

Litteratur

Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P. G., og Røvik, K. A. (2009). Organisasjonsteori for offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2, 3, 4,6 og 9 (ca. 100 sider).

Grey, C. (2009). A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about organizations. Los Angeles: Sage. Kapittel 1, 2, 3, 4 og 5 (ca. 130 sider).

Hatch, M. J. and Cunliffe, A. L. (2006). Organization theory ¿ modern, symbolic, and postmodern perspectives. Oxford: Oxford University Press. Kapittel 1, 3, 4, 6, 7, 8 og 9 (ca. 200 sider).

Diverse artikler samlet i kompendium.

Utvalget av litteratur er revidert høsten 2013. Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på Its`learning senest innen semesterstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1