Emne
Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)
Formålet med kurset er at du som student skal utvikle kritisk forståelse for og kunne gjøre rede for sentrale tema og perspektiver innenfor organisasjons- og ledelsesfagene (for eksempel relatert til begreper som «ledelse», «endring», «organisasjonsstruktur» og «organisasjonsdesign»), samt kunne anvende ulike perspektiver til å reflektere over og analysere organisasjoners funksjonsmåte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
MEN105
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Kurset introduserer deg for fire ulike perspektiver på organisasjon, endring og ledelse - det instrumentelle perspektivet, kulturperspektivet, det ny-institusjonelle myteperspektivet og kompleksitetsperspektivet. Perspektivene representerer ulike rammeverk for refleksjon om hva som påvirker atferd i organisasjoner, hvordan endring i organisasjoner skjer, i hvilken grad planmessig endring og design av organisasjoner er mulig (og ønskelig). Mens det instrumentelle perspektivet peker hen i mot betydelige muligheter for planmessig endring og design av organisasjoner, kan man med utgangspunkt i kompleksitetsperspektivet argumentere for at det er ingenting i den menneskelige sosiale verden som påviselig kan underlegges varig og forutsigbar kontroll.
Et viktig utgangspunkt for kurset er at utøvelse av endringsledelse forutsetter en grunnleggende refleksjon omkring organisasjoners rolle i samfunnet. Med utgangspunkt i det instrumentelle perspektivet kan organisasjoner sees som rasjonelle instrumenter for effektiv måloppnåelse, gjerne knyttet til økt produktivitet, effektivitet og profitt. Med utgangspunkt i det institusjonelle og ny-institusjonelle perspektivet (samt kompleksitetsperspektivet), er det mulig å problematisere dette bildet og se på organisasjoner ut i fra en bredere samfunnsmessig og politisk forståelsesramme.
Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.
Læringsutbytte
Etter fullført emne forventes det at har studentene
Kunnskap
- har utviklet kritisk forståelse for og kan gjøre rede for sentrale tema og perspektiver innenfor organisasjons- og ledelsesfagene, for eksempel relatert til begreper som «ledelse», «endring», «organisasjonsstruktur» og «organisasjonsdesign»
Ferdigheter
- kan anvende ulike perspektiver til å analysere hvordan organisasjoner fungerer
- kan identifisere utfordringer, endringsbehov og relevante tiltak for organisasjonen
Generell kompetanse
- har utviklet evne til kritisk refleksjon om organisasjoner, deres virkemåte og rolle i samfunnet, hvordan organisasjoner endres og utøvelse av endringsledelse
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | Inspera assessment | — | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Bjørn-Tore BlindheimEmneansvarlig:
Bjørn-Tore BlindheimArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P. G., og Røvik, K. A. (2009). Organisasjonsteori for offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2, 3, 4,6 og 9 (ca. 100 sider).
Grey, C. (2009). A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about organizations. Los Angeles: Sage. Kapittel 1, 2, 3, 4 og 5 (ca. 130 sider).
Hatch, M. J. and Cunliffe, A. L. (2006). Organization theory ¿ modern, symbolic, and postmodern perspectives. Oxford: Oxford University Press. Kapittel 1, 3, 4, 6, 7, 8 og 9 (ca. 200 sider).
Diverse artikler samlet i kompendium.
Utvalget av litteratur er revidert høsten 2013. Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på Its`learning senest innen semesterstart.