Emne
Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)
Formålet med kurset er å gi studentene en kritisk innføring i sentrale teorier, ideer og diskurser om ledelse, organisasjoner og deres rolle i samfunnet. Et viktig utgangspunkt for kurset er at organisasjoner ikke bare må forstås som «instrumenter» for effektiv produksjon av varer og tjenester, men at organisasjoner - og ledelse av organisasjoner - også må forstås ut i fra en bredere samfunnsmessig og politisk kontekst.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
MEN105
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Kurset introduserer studentene for både klassiske og nyere teorier om organisasjoner og deres rolle i samfunnet - fra «byråkratiteori» og «scientific management» til «organizational culture», «post-bureaucracy» og «new capitalism». Mens klassiske (og ny-klassiske) teorier om organisasjoner i stor grad vektlegger betydningen av organisasjoners «formelle normative strukturer», er nyere teorier mer opptatt av «organisasjonskultur» og organiseringsprosesser som et samlende begrep for både å forstå og påvirke organisasjoners virkemåte.
Kurset går spesielt inn på de ledelsesdiskursene som kan knyttes til ulike ideer og teorier om organisasjoner. Med utgangspunkt i «instrumentelle» ideer og teorier fremstår ledelse i stor grad som et fenomen som utøves ved hierarkisk styring og kontroll. Med utgangspunkt i «kulturelle» ideer og teorier fremstår ledelse mer som et fenomen som utøves ved personlig innflytelse og dialog. Ved sist nevnte tilnærming fremstår ulike former for «selv-ledelse» og «endringsledelse» som mer sentralt enn formell og hierarkisk styring.
Kurset er i stor grad problematiserende. Et viktig siktemål med kurset å stille kritiske spørsmål ved eksisterende organisasjonsregimer og ledelsesdiskurser. Samtidig vil kurset ta opp spørsmål om hvordan organisasjoner bør fungere. Kurset introduserer studentene for tre prinsipper som kan fungere som et utgangspunkt for - nettopp - diskusjoner om fremtidige organisasjons- og ledelsesmodeller; «individual autonomy», «solidarity» og «responsibility».
Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.
Læringsutbytte
Etter fullført emne forventes det at studentene:
Kunnskaper:
- har utviklet forståelse for og kan gjøre rede for sentrale teorier, ideer og diskurser om ledelse, organisasjoner og deres rolle i samfunnet
Ferdigheter:
- kan anvende ulike teorier til å analysere hvordan organisasjoner fungerer
Generell kompetanse:
- har utviklet evne til kritisk refleksjon om organisasjoners virkemåte og om hvordan organisasjoner bør fungere
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | Inspera assessment | — | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Bjørn-Tore BlindheimEmneansvarlig:
Bjørn-Tore BlindheimArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P. G., og Røvik, K. A. (2015). Organisasjonsteori for offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9 (ca. 200 sider).
Grey, C. (2013). A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about organizations. Los Angeles: Sage. Kapittel 1, 2, 3, 4 og 5 (ca. 130 sider).
Klemsdal, L. (2013). Hva trenger vi ledere til? Oslo: Gyldendal akademisk. (ca 210 sider)
Artikler i kompendium, legges ut på Canvas:
Follett, M.P. 1995a. Relating: The circular response, i P. Graham (red.): Mary Parker Follett. Prophet of Management. Washington, D.C.: Beard Books. (15s)
Follett, M.P. 1995b. The Essentials of Leadership, i P. Graham (red.): Mary Parker Follett. Prophet of Management. Washington, D.C.: Beard Books. (15s.)
Hernes, T. 2014. "Why assumptions in Organization Theory Do Not Work for Explaining Organizing in a World on the Move" ch 2 in A Process Theory of Organization. Oxford: Oxford University Press (pp 11 - 38) (27 s.)
Parker, M, Cheney, G., Fournier, V., and C. Land (2014). Imagining alternatives. In Parker et al. (Eds.), The Routledge Companion to Alternative Organization. New York: Routledge. Side 31-41. (10 s.)
Scott, W. R. (1992). Kapittel 1 (side 3-26). (23 s.)
E-artikler Finnes via UIS abonnementer
@Alvesson, Mats, and Jörgen Sandberg (2011) "Generating research questions through problematization." Academy of Management Review 36.2: 247-271. (24s)
@Alvesson, M. og Sveningsson, S. (2003a) The great disappearing act: difficulties in doing 'leadership' The Leadership Quarterly 14 (2003) 459-381. (22 s .)
@Boltanski, L. and Thèvenot, L. (1999). The Sociology of Critical Capacity. European Journal of Social Theory, 2 (3), s. 359-377. (18 s.)
@Cloutier, C. and Langley, L. (2013). The logic of institutional logics: Insights from French pragmatist sociology. In Journal of Management Inquiry, 22 (4), s. 360-380. (20s.)
@Grint, K. (2005) Problems, problems, problems: The social construction of `leadership' Human Relations 2006 58: 1477-1494. (27s.)
@Meindl, J. R. (1995) The romance of leadership as a follower-centric theory: a social constructionist approach Leadership Quarterly 6(3) 329-341. (12 s.)
@Mørk, B. E., Hoholm, T., Ellingsen, G., Edwin, B. & Aanestad, M. (2010) Challenging expertise: On power relations within and across communities of practice in medical innovation. Management Learning 41 (5) 575 - 592. (18s.)
@Tsoukas, H. and R. Chia (2002) On Organizational Becoming: Rethinking Organizational Change. Organization Science. Vol 13, No. 5, pp. 567 - 582. (15 s.)
@Tucker, A. L. og Edmondson, A. C. (2003) Why Hospitals Don't Learn from Failures. Organizational and Psychological Dynamics That Inhibit System Change. California Management Review Vol 45, no 2: ss 55 -72. (18 s)
@Weick, K. E. og R. E. Quinn (1999) Organizatonal change and development. Annu. Rev. Psychol 50: 361 - 86 (25 s.)
Tilsammen 829 sider