Emne
Kunstfagdidaktikk I (PPU410)
PPU410 kunstfagdidaktikk I tar for seg ulike perspektiver på kunstpedagogisk virksomhet og er felles for musikk-, danse-, teater- og dramastudentene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Spring
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
PPU410
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studie skal studenten kunne:
Kunnskap
- gjøre rede for kunnskap om didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep
- gjøre rede for og drøfte ulike begrunnelser og syn på musikk/dans/drama og teater som undervisningsfag
- ha kjennskap til ulike sider ved faglærerrollen
Ferdigheter
- analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for undervisningen
- planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kunstfagundervisningen
- tilpasse og differensiere lærestoff og arbeidsformer til ulike elevgrupper og elevforutsetninger
Generell kompetanse
- vise forståelse for kunstfagenes rolle i et helhetlig kulturelt oppvekstmiljø
- begrunne undervisning med grunnlag i aktuelle læreplaner og ulike rammefaktorer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidsformer
Åpent for
Litteratur
Hanken, I. M. og Johansen, G. ( 2013) Musikkundervisningens didaktikk, Oslo: Cappelen
Hele boka. 214 sider
Imsen, G. (2014). Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap 11 og 14. 40 sider
Lyngsnes, K. M., & Rismark, M. (2014). Didaktisk arbeid, Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap 3, 5, 6, og 7. 108 sider
Wenche Waagen( 2011)Kulturskolen- profesjon og bærekraft, Oslo: GyldendalKap 7. 20 sider
Styringsdokumenter :
St.meld. nr. 28 (2015-2016). Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Tilgjengeleg frå https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28- 20152016/id2483955/?ch=1&q=
Opplæringslova (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa. Hentet
fra http://lovdata .no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61. Besøkt 24. Mai 2016.
Forskrift til opplæringsloven kap 3 og 5
Barneloven
FNs BarnekonvensjonLæreplaner:Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Læreplaner [LK06]. Tilgjengeleg frå http://www.udir.no/Lareplaner/ K06 - grunnskolenK06 - MDD, videregående skole