Emne

Kunstfagdidaktikk I (PPU410)

PPU410 kunstfagdidaktikk I tar for seg ulike perspektiver på kunstpedagogisk virksomhet og er felles for musikk-, danse-, teater- og dramastudentene.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

PPU410

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har på denne bakgrunn en sammenbindende funksjon i utdanningen. Kunstfagdidaktikken tar for seg ulike perspektiver på kunstpedagogisk virksomhet og er felles for musikk-, danse-, teater- og dramastudentene. Kunst- og kulturfagenes plass og rolle i opplæringssystemet og faglærerens profesjonalitet og yrkesfunksjoner er sentrale temaer innenfor emnet.

Læringsutbytte

Etter endt studie skal studenten kunne:

Kunnskap

  • gjøre rede for kunnskap om didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep
  • gjøre rede for og drøfte ulike begrunnelser og syn på musikk/dans/drama og teater som undervisningsfag
  • ha kjennskap til ulike sider ved faglærerrollen

Ferdigheter

  • analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for undervisningen
  • planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kunstfagundervisningen
  • tilpasse og differensiere lærestoff og arbeidsformer til ulike elevgrupper og elevforutsetninger 

Generell kompetanse

  • vise forståelse for kunstfagenes rolle i et helhetlig kulturelt oppvekstmiljø
  • begrunne undervisning med grunnlag i aktuelle læreplaner og ulike rammefaktorer

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk fremmøteplikt til alle undervisningsaktiviteter ihh til IMDs fraværsreglement. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer

Arbeidsformer

Undervisningen i emnet foregår ved ukentlig klasse og gruppeundervisning bestående av forelesninger, seminarvirksomhet, kollokvie/gruppe-arbeid, prosjektarbeid, diskusjoner, praksis.

Åpent for

Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Litteratur

Hanken, I. M. og Johansen, G. ( 2013) Musikkundervisningens didaktikk, Oslo: Cappelen

Hele boka. 214 sider

Imsen, G. (2014). Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap 11 og 14. 40 sider

Lyngsnes, K. M., & Rismark, M. (2014). Didaktisk arbeid, Oslo: Gyldendal akademisk.

Kap 3, 5, 6, og 7. 108 sider

Wenche Waagen( 2011)Kulturskolen- profesjon og bærekraft, Oslo: GyldendalKap 7. 20 sider

Styringsdokumenter :

St.meld. nr. 28 (2015-2016). Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Tilgjengeleg frå https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28- 20152016/id2483955/?ch=1&q=

Opplæringslova (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa. Hentet

fra http://lovdata .no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61. Besøkt 24. Mai 2016.

Forskrift til opplæringsloven kap 3 og 5

Barneloven

FNs BarnekonvensjonLæreplaner:Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Læreplaner [LK06]. Tilgjengeleg frå http://www.udir.no/Lareplaner/ K06 - grunnskolenK06 - MDD, videregående skole

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2