Emne
Kunstfagdidaktikk I (PPU410)
Emnet gir en innføring i begreper og teoretiske modeller som er grunnleggende for å analysere og forstå kunst- og kunstfagenes plass og rolle i opplæringssystemet, hvordan undervisning kan planlegges, gjennomføres og vurderes, samt ulike sider ved faglærerrollen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Spring
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
PPU410
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studium skal studenten ha tilegnet seg relevante kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- gjøre rede for kunnskap om didaktiske, estetiske og kunstfilosofiske grunnbegrep
- gjøre rede for og drøfte ulike begrunnelser og syn på musikk/dans/drama og teater som undervisningsfag
- gjøre rede for og anvende aktuelle lover og retningslinjer, styringsdokumenter og læreplaner
- gjøre rede for kunnskap om sentrale didaktiske begreper og deres relevans i opplæringen
- ha kjennskap til ulike sider ved faglærerrollen
Ferdigheter
- analysere sentrale læreplaner og utvikle/utforme lokale læreplaner som grunnlag for undervisningen
- planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kunstfagundervisningen
- tilpasse og differensiere lærestoff og arbeidsformer til ulike elevgrupper og elevforutsetninger
Generell kompetanse
- vise forståelse for kunstfagenes rolle i et helhetlig kulturelt oppvekstmiljø
- begrunne undervisning med grunnlag i aktuelle læreplaner og ulike rammefaktorer
- se verdien av å kjenne skolens lov- og styringsdokumenter, læreplanverk, og å kunne bruke dette som grunnlag for profesjonell og autonom utøvelse av lærerrollen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått | — | 29.10.2021 | — |
Alle tre oppgavene samles til en totalvurdering, og det skal settes én endelig karakter på mappen. Karakteruttrykk er Bestått/Ikke bestått. Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.
Emnene PPU500 Pedagogikk I og PPU410 Kunstfagdidaktikk I henger sammen faglig og innleveringer for begge emnene vil være felles og danne grunnlag for karakter i begge emnene.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Per-Erik PetersenFaglærer:
Kari Olene Oma RønnesFaglærer:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergEmneansvarlig:
Kari Marie ManumArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Musikkundervisningens didaktikk Hanken, Ingrid Maria, Johansen, Geir,, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 266 s., c2013, isbn:978-82-02-27038-4,
Book
Didaktisk arbeid Lyngsnes, Kitt Margaret, Keeping, David; Rismark, Marit, Oslo, Gyldendal, 195 sider, [2020], isbn:978-82-05-53587-9, Kapittel 3, 5, 6, og 7 (ca. 108 sider).
Website
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) Kunnskapsdepartementet, 1998, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61View online
Website
Forskrift til opplæringslova Kunnskapsdepartementet, 2006, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724View online
Legislation
Lov om barn og foreldre (barnelova) Barne-, ungdoms-, og familiedepartementet, 1981, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7?q=barnelovenView online
Government Document
Meld. St. 28 (2015–2016) Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet Kunnskapsdepartementet, 2015-2016, https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/sec1View online
Book
Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 : grunnskolen Saabye, Malin (red.), Oslo, Pedlex, 127 sider, 2019, isbn:9788283721980,