Emne

Pedagogikk I (PPU500)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2011-2012. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

PPU500

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Teorier om læring og utvikling, motivasjon, kreativitet, lek og kreative prosesser. Gruppepsykologi og kommunikasjon. Innføring i kunstfagdidaktikk. Læreplanteori og didaktisk relasjonstenkning.

Læringsutbytte

Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som skal sette vedkommende i stand til å

  • gjøre rede for lærings- og utviklingsprosesser hos barn, unge og voksne
  • formidle kunnskap om kreativitet og kreative prosesser
  • formidle kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
  • vise forståelse for kunstfagenes rolle og funksjon i samfunn og kulturliv
  • gjennomføre undervisnings- og formidlingsoppgaver i samsvar med lov og læreplaner
  • formidle kunnskap om aktuelle læreplaner, læreplanteori og didaktisk relasjonstenkning

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for IMD. Ytterligere fravær vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer. Obligatorisk skrivearbeid inngår i eksamensordningen, og regnes som grunnlaget for fastsetting av endelig karakter i emnet.

Arbeidsformer

Ukentlige samlinger med forelesninger, seminarvirksomhet, kollokvie/gruppe-arbeid, prosjektarbeid, diskusjoner, praksis.

Åpent for

Bachelor i dans med praktisk-pedagogisk utdanning Bachelor, utøvende musikk - jazz Utøvende musikk, klassisk - bachelorstudium Bachelorprogram i utøvende musikk Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Emneevaluering

Emnet underkastes jevnlig evaluering i tråd med rutiner i Kvalitetssikringssystemet for studier ved Universitetet i Stavanger og fakultetets plan.

Litteratur

Philips og Soltis (2000): Læring

Imsen (2005): Elevens verden

Hanken/Johansen(1998): Musikkundervisningens didaktikk

Gjøsund and Huseby (2003) : To eller flere. Grunnbok i gruppepsykologi og kommunikasjon

Læreplaner for grunnskole, VGS og kulturskole

Løvset Glad(2002): Med dans på timeplanen kap 1 og 2

Imsen: Lærerens verden kap 5 og 7

Fostås (2002): Instrumental-undervisning kap 1-3

Fredens og Kirk: (2001) Musikalsk læring

Wormnes og Manger (2005) : Motivasjon og mestring Fagbokforlaget

I tillegg kommer div. artikler /kompendier om musikalitet og musikalsk/danserisk utvikling,

estetikk og estetisk utvikling. Det tas forbehold om justering av litteraturlisten ved semesterstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1