Emne
Pedagogikk (PPU500)
PPU500 Pedagogikk I - Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer, samt yrkesetikk og ulike perspektiver på likeverdig og tilpasset opplæring/spesialundervisning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
PPU500
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studium skal studentene kunne:
Kunnskap
- gjøre rede for kunnskap om sentrale lærings- og utviklingsprosesser hos barn, unge og voksne
- gjøre rede for kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
- gjøre rede for ulike motivasjonsteorier
- gjøre rede for sentrale teorier knyttet til kreativitet og kreative prosesser
- gjøre rede for sentrale retninger innenfor musikkpsykologien
- gjøre rede for og vise en bred forståelse for kunstfagenes rolle og funksjon i skole, samfunn og kulturliv
- gjøre rede for og anvende aktuelle lover og retningslinjer, styringsdokumenter og læreplaner
- gjøre rede for yrkesetikk, yrkesetiske holdninger og etiske valg en lærer står overfor i det pedagogiske arbeidet
- gjøre rede for kunnskap om sentrale didaktiske begreper og deres relevans i opplæringen
Ferdigheter
- drøfte ulike perspektiv på læring generelt, og læring av kunstfag spesielt
- argumentere og legitimere for kunstfagenes plass og rolle i skole og samfunn
- drøfte ulike motivasjonsteorier i forhold til enkeltelever og grupper av elever i undervisningsarbeidet
- drøfte hvordan man kan legge forholdene til rette for god kommunikasjon og samarbeid mellom enkeltpersoner og personer i grupper
- drøfte kreativitetsteorier og kreative prosesser i en kunstpedagogisk kontekst
- drøfte hvordan lærere kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn
Generell kompetanse
- vise inngående kunnskap om læring og utvikling for tilrettelegging av undervisningsarbeidet
- reflektere over motivasjonspsykologien sin betydning for å aktivisere den enkelte elev og grupper av elever
- drøfte ulike yrkesetiske problemstillinger og hvilke etiske valg en lærer kan stå overfor i det pedagogiske arbeidet
- se verdien av å kjenne skolens lov- og styringsdokumenter, læreplanverk, og å kunne bruke dette som grunnlag for profesjonell og autonom utøvelse av lærerrollen
- vise respekt for ulikheter og tradisjoner i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappe: 3 oppgaver á 4 - 6 sider | 0/1 | Bestått/ Ikke bestått | — | — | — | ||
Skriftlig eksamen | 1/1 | 3.5 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | 11.12.2018 |
Mappe og skriftlig eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Mari FlønesStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenEmneansvarlig:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergFaglærer:
Kari Marie ManumArbeidsformer
Åpent for
Litteratur
Gjøsund and Huseby (2003), To eller flere. Grunnbok i gruppepsykologi og kommunikasjon, Cappelen Damm Hele boken: 197 sider
Gunn Imsen (2012): Elevens verden (2014).
Kap 1, 2: 50 s, Del II (Kap 3,4,5,6,7) 156 s. Del III, kap 10, 11: 65 s, 271 sider
Hallam, Music Psychology in Education. Institute of Education, University of London
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10 , 11 og 12. 175 sider
Kaufmann (2011): Hva er kreativitet? Universitetsforlaget
Hele boken: 133 sider
Nielsen og Kvale(red): Mesterlære, læring som sosial praksis, kap.1-3 150 sider
Wenche Waagen: KULTURSKOLE, Profesjon og bærekraft, Gyldendal akademisk
Kap 4: 28 s, Kap 5: 20 s, Kap 8 og 9: 59 s 107 sider
Wormnes og Manger (2005) Motivasjon og mestring Fagbokforlaget
Hele boken: 195 s