Emne

Pedagogikk I (PPU500)

Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer og ulike teoretiske og praktiske tilnærminger til læring og utvikling, motivasjon, kreativitet, gruppepsykologi, yrkesetiske utfordringer og dilemmaer.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

PPU500

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet har et hovedfokus på teorier om læring og utvikling, motivasjon, kreativitet, lek og kreative prosesser, gruppepsykologi og kommunikasjon. Videre gis det en innføring kunstfagdidaktikk med fokus på kunstfagenes plass i skole og samfunn, og en introduksjon til læreplanteori og didaktisk relasjonstenkning.

Læringsutbytte

Etter endt studium skal studenten ha tilegnet seg relevante kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • gjøre rede for kunnskap om sentrale lærings- og utviklingsprosesser hos barn, unge og voksne
  • gjøre rede for kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
  • gjøre rede for ulike motivasjonsteorier
  • gjøre rede for sentrale teorier knyttet til kreativitet og kreative prosesser
  • gjøre rede for sentrale retninger innenfor musikkpsykologien
  • gjøre rede for og vise en bred forståelse for kunstfagenes rolle og funksjon i skole, samfunn og kulturliv
  • gjøre rede for og anvende aktuelle lover og retningslinjer, styringsdokumenter og læreplaner
  • gjøre rede for yrkesetikk, yrkesetiske holdninger og etiske valg en lærer står overfor i det pedagogiske arbeidet
  • gjøre rede for kunnskap om sentrale didaktiske begreper og deres relevans i opplæringen

Ferdigheter

  • drøfte ulike perspektiv på læring generelt, og læring av kunstfag spesielt
  • argumentere og legitimere for kunstfagenes plass og rolle i skole og samfunn
  • drøfte ulike motivasjonsteorier i forhold til enkeltelever og grupper av elever i undervisningsarbeidet
  • drøfte hvordan man kan legge forholdene til rette for god kommunikasjon og samarbeid mellom enkeltpersoner og personer i grupper
  • drøfte kreativitetsteorier og kreative prosesser i en kunstpedagogisk kontekst
  • drøfte hvordan lærere kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn

Generell kompetanse

  • vise inngående kunnskap om læring og utvikling for tilrettelegging av undervisningsarbeidet
  • reflektere over motivasjonspsykologien sin betydning for å aktivisere den enkelte elev og grupper av elever
  • drøfte ulike yrkesetiske problemstillinger og hvilke etiske valg en lærer kan stå overfor i det pedagogiske arbeidet
  • se verdien av å kjenne skolens lov- og styringsdokumenter, læreplanverk, og å kunne bruke dette som grunnlag for profesjonell og autonom utøvelse av lærerrollen
  • vise respekt for ulikheter og tradisjoner i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.

Arbeidsformer

Ukentlige samlinger med forelesninger, seminarvirksomhet, kollokvie-/gruppearbeid, prosjektarbeid, veiledning på prosjektarbeid, diskusjoner.

Åpent for

Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Litteratur

Skaalvik, E. M. (2018). Skolen som læringsarena : selvoppfatning, motivasjon og læring (S. Skaalvik, Red.; 3. utg.). Universitetsforl.Manger, T. (2015). Motivasjon og mestring : utvikling av egne og andres ressurser (B. Wormnes, Red.; 2. utg.). Fagbokforlaget.Gjøsund, P. (2015). To eller flere : basiskunnskaper i gruppepsykologi (R. Huseby, Red.; 4. utg.). Cappelen Damm akademisk.Hallam, S. (2006). Music psychology in education (Bd. 25). Institute of Education, University of London.Kaufmann, G. (2006). Hva er kreativitet (Bd. 12). Universitetsforlaget.Kulset, N. B. (2018). Din musikalske kapital. Universitetsforl
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2