Emne

Pedagogikk (PPU500)

Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer og ulike teoretiske og praktiske tilnærminger til læring og utvikling, motivasjon, kreativitet, gruppepsykologi, yrkesetiske utfordringer og dilemmaer.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

PPU500

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet har et hovedfokus på teorier om læring og utvikling, motivasjon, kreativitet, lek og kreative prosesser, gruppepsykologi og kommunikasjon. 

Læringsutbytte

Etter endt studium skal studenten ha tilegnet seg relevante kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • gjøre rede for kunnskap om sentrale lærings- og utviklingsprosesser hos barn, unge og voksne
  • gjøre rede for kunnskap om kommunikasjon og gruppeprosesser
  • gjøre rede for ulike motivasjonsteorier
  • gjøre rede for sentrale teorier knyttet til kreativitet og kreative prosesser
  • gjøre rede for sentrale retninger innenfor musikkpsykologien, dramatisk lek og kroppslig læring

Ferdigheter

  • drøfte ulike perspektiv på læring generelt, og læring av kunstfag spesielt
  • drøfte ulike motivasjonsteorier i forhold til enkeltelever og grupper av elever i undervisningsarbeidet
  • drøfte hvordan man kan legge forholdene til rette for god kommunikasjon og samarbeid mellom enkeltpersoner og personer i grupper
  • drøfte kreativitetsteorier og kreative prosesser i en kunstpedagogisk kontekst

Generell kompetanse

  • vise inngående kunnskap om læring og utvikling for tilrettelegging av undervisningsarbeidet
  • reflektere over motivasjonspsykologien sin betydning for å aktivisere den enkelte elev og grupper av elever
  • drøfte ulike yrkesetiske problemstillinger og hvilke etiske valg en lærer kan stå overfor i det pedagogiske arbeidet

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/1 6 Timer Bestått/ Ikke bestått Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment 30.11.2022 09.12.2022


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Mappe: 4 - 6 sider

Arbeidskrav: Mappelevering og obligatorisk oppmøte i undervisning.

Mappeoppgaver, 4-6 sider. Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. 

All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer.

Fagperson(er)

Faglærer:

Mari Flønes

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Arbeidsformer

Ukentlige samlinger med forelesninger, seminarvirksomhet, kollokvie-/gruppearbeid, prosjektarbeid, veiledning på prosjektarbeid, diskusjoner.

Åpent for

Utøvende musikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Emneevalueringen skjer i overensstemmelse med UiS's kvalitetssystem.

Litteratur

Book Motivasjon og mestring : utvikling av egne og andres ressurser Manger, T., Wormnes, B., Bergen, Fagbokforlaget, 277 s., 2015, isbn:9788245016604, Hele boka (236 s.) Book To eller flere : basiskunnskaper i gruppepsykologi Gjøsund, P., Huseby, R., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 219 s., 2015, isbn:978-82-02-49022-5, Hele boken. Book Music psychology in education Hallam, S., London, Institute of Education, University of London, VII, 281 s., 25, cop. 2006, isbn:0854737162; 9780854737161, Kap. 1, 2, 3. (43 sider) Book Elevens verden : innføring i pedagogisk psykologi Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 545 sider, [2020], isbn:9788215040561, Kapittel 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14, 15 (241 sider). Book Skolen som læringsarena : selvoppfatning, motivasjon, læring og livsmestring Skaalvik, Einar M., Skaalvik, Sidsel, Oslo, Universitetsforlaget, 305 sider, [2021], isbn:9788215056753, Kapittel 1, 3, 4. 5 (122 sider) https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Hva er kreativitet Kaufmann, G., Oslo, Universitetsforlaget, 151 s., 12, cop. 2006, isbn:8215006450; 9788215006451, Hele boken. Book Kroppslig læring perspektiver og praksiser Øyvind Bjerke (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 296 sider, [2021], isbn:9788215043708, Dahl, T. (2021). Hjernen er ikke alene – all læring er kroppslig. (31 - 43). https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Din musikalske kapital Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforl, 138 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03042-5, Del 1: Musikk og menneske. (ss. 19 - 79)
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 3