Hotelledelse - bachelorstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2018-2019

Semesters

Fakta

Emnekode

180

Studieprogramkode

B-HOTLED

Studienivå

Bachelor studium

Fører til grad

Bachelor i hotelledelse

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

6 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Norsk

Bachelorprogrammet i hotelledelse er et studium som gir bred anvendt og teoretisk kunnskap for å utføre ledelsesoppgaver i hotell- og serviceorganisasjoner.

Studiet har som mål å bygge kunnskap, innsikt og forståelse for ledelse på en slik måte at den enkelte student blir i stand til på selvstendig grunnlag, å ta ansvar for å løse de oppgaver som gjelder innenfor hotell- og servicebransjen.

Bachelorprogrammet i hotelledelse gir derfor grunnleggende teoretiske kunnskaper om psykologi, organisasjonsteori, adferd, markedsføring og økonomi som anvendes i bl.a. praktisk ledelse, administrasjon, kommunikasjon, organisasjonskultur, strategi, personal- og kundebehandling.

En vesentlig del ved studieprogrammet er læring av kulturelle ferdigheter knyttet til serviceinnstilling, kommunikasjon og relasjonsbygging, og hvordan man systematisk anvender dette i ledelse av organisasjoner.

Studiet vektlegger også bruken av analyseverktøy, beslutningsstøttesystemer og ledelsesteknikker ved problemløsning.

Det er en overordnet målsetting for programmet å utvikle studentenes evner til selvstendig tenkning, kreativitet og entreprenørskap. Dette innøves gradvis i de ulike emnene, og fokus på dette tiltar ved økning i faglig bredde og dybde gjennom studietiden.

Norsk hotellhøgskole er en av verdens eldste utdanningsinstitusjoner innenfor sitt felt. Vertskap og reiseliv har vært i fokus helt fra starten i 1912. Siden 1980-tallet har man tilbudt høyere lederutdanning for hotellnæringen. Instituttet legger vekt på forskningsbasert undervisning.

Studiets varighet, omfang og nivå

Det treårige bachelorprogrammet i hotelledelse omfatter 180 studiepoeng. Fullført studium gir rett til tittelen bachelor i hotelledelse.

Innpassing / overgangsordninger

Studenter med relevante eksamener fra andre utdanningsinstitusjoner kan, etter opptak til bachelorprogrammet i hotelledelse, søke om innpassing av disse eksamenene. Søknaden leveres ved semesterstart og må dokumenteres med karakterutskrifter og emnebeskrivelser/fagplaner. Hver søknad behandles individuelt.

Arbeids- og undervisningsformer

I studieprogrammet brukes det varierte arbeidsformer. De mest brukte arbeidsformene er forelesninger, seminarer, egen lesning, prosjekter, problembasert læring, quiz, obligatoriske og frivillige gruppeoppgaver med presentasjoner, forberedelser til muntlig eksamen og næringslivsbesøk.

Vurderingskriterier

Vurderingsformene varierer fra emne til emne og kan omfatte både skriftlige og muntlige eksamener, individuelt og i grupper. Noen emner bruker underveisvurderinger, andre bare sluttvurderinger. Se presentasjoner av de enkelte emnene for detaljerte angivelser av vurderingsformer. På alle emnene i programmet forventes det at studentene bruker kildehenvisning i tråd med APA 6.

Privatister

Bachelorprogrammet i hotelledelse er ikke et åpent studium. Noen emner i studiet er likevel åpne for enkeltemnestudenter. Det fremgår av emnebeskrivelsene om man kan søke om status som enkeltemnestudent.

Annen informasjon

Alle emnene benytter datasystemet Canvas for direkte kommunikasjon mellom lærer og student, utveksling av notater, opplysninger om opplegg og lignende. Gjennom Internett har studentene har tilgang på undervisningsmateriale uansett hvor de befinner seg.

Læringsutbytte

Etter endt program er det forventet at kandidatene har følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskaper:

  • Spesialkunnskap om hotell-, service- og vertskapsbedrifter innen planlegging, drift og aktuelt regelverk.
  • Kunnskap om økonomisk planlegging, beslutninger og kontroll på bedriftsøkonomisk og næringsøkonomisk nivå. Dette omfatter kalkulasjonsformer, budsjettering, økonomiske styringssystemer, beslutningsstøttesystemer, finansregnskap, lønnsomhetsberegning og finansiering. I tillegg kommer kunnskap om mikroøkonomisk analyse og næringsøkonomi.
  • Kunnskap om organisasjon og ledelse: serviceledelse, personalledelse, organisasjonsteori og psykologi.
  • Kompetanse i markedsføringsledelse.

 

Ferdigheter:

  • Evne til å integrere teoretisk kunnskap og å anvende den på hotellrelaterte problemer av praktisk art
  • Evne til systematisk og selvstendig kunnskapsetablering
  • Evne til operativ analyse, planlegging og implementering av prosjekt innen hotell- og servicenæringen.
  • Evne til metodisk å fremskaffe relevante og sikre data som grunnlag for analyse, beslutninger og kontroll.
  • Evne til skriftlig og muntlig presentasjon

 

Generell kompetanse:

  • Ha ervervet kompetanse innen ledelse, økonomi, organisasjonspsykologi og markedsføring med relevans for hotell- og servicenæringen
  • Ha en helhetlig forståelse av hotell- og servicenæringens betydning for individet og samfunnet for øvrig
  • Kunne tilføre kompetanse til hotell- og servicenæringen lokalt, nasjonalt og internasjonalt

Hva kan du bli?

Leder og mellomleder på hotell eller overnattingssted, i restaurant- og servicebedrifter. Andre sentrale stillinger er prosjektleder, event- og festivalleder, personalkonsulent, Service Manager eller lignende.
Bachelorgraden kvalifiserer også til videre masterstudier i hotell- og reiselivsledelse, serviceledelse, endringsledelse eller samfunnssikkerhet.

Emneevaluering

Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Studentevaluering av emnene i programmet vil bli gjennomført i henhold til SV-fakultetets evalueringssystem.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

  • 5. semester, emner ved UiS eller utveksling

    • Emner ved UiS

      • Velg 3 emner

        • Utvalgte juridiske emner

          Tredje år, semester 5

          Utvalgte juridiske emner (BHO120)

          Studiepoeng: 10

        • Gastronomy

          Tredje år, semester 5

          Gastronomy (BHO300)

          Studiepoeng: 10

        • Prosjektledelse

          Tredje år, semester 5

          Prosjektledelse (BHO302)

          Studiepoeng: 10

        • MICE (Meetings, Incentives, Conventions, and Exhibitions)

          Tredje år, semester 5

          MICE (Meetings, Incentives, Conventions, and Exhibitions) (BHO306)

          Studiepoeng: 10

        • Corporate Social Responsibility in service organizations - a leadership perspective

          Tredje år, semester 5

          Corporate Social Responsibility in service organizations - a leadership perspective (BHO308)

          Studiepoeng: 10

        • Lederlaboratorium

          Tredje år, semester 5

          Lederlaboratorium (BRH385)

          Studiepoeng: 10

        • Teknologi og reiselivsindustrien

          Tredje år, semester 5

          Teknologi og reiselivsindustrien (BRL301)

          Studiepoeng: 10

        • Host - Guest Encounters

          Tredje år, semester 5

          Host - Guest Encounters (BRL303)

          Studiepoeng: 10

        • Adventure Tourism and Entrepreneurship

          Tredje år, semester 5

          Adventure Tourism and Entrepreneurship (BRL370)

          Studiepoeng: 10

    • Utveksling 5. semester

Utveksling

Mobilitet på tvers av landegrenser er et fremtredende trekk ved den verden vi lever i, og fremtidens ledere av hotellbransjen må kunne orientere seg og delta i flerkulturelle sammenhenger.

Studenter med opptak på bachelorprogrammet i hotelledelse har tilbud om utenlandsopphold i 5. semester.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Søknad: via Samordna opptak.

Søknadsfrist: 15. april.

Kontaktinformasjon

For studieadministrative spørsmål og studieveiledning:

Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Norsk hotellhøgskole. Telefon: 51 83 37 00. E-post: post@uis.no

For faglige spørsmål: Studiekoordinator Kai Victor Hansen. For øvrig kan det tas kontakt med faglig ansvarlig for hvert emne.