Emne

Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114)

Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innen fagfeltene sosialt arbeid og sosialpedagogikk. Teorier i og om sosialt arbeid og sosialpedagogikk blir samlet og hver for seg satt inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. Et sentralt tema vil være relasjonen mellom praksisfelt, profesjon og forskning. Etiske utfordringer, teoretiske perspektiver samt empiri knyttet til makt som fenomen vil vektlegges. Emnet skal bidra til utviklingen av både refleksiv profesjonspraksis og refleksiv forskning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO114

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Sosialt arbeid og sosialpedagogikk deler målet om å utfordre og fjerne sosial urettferdighet, samtidig som en hjelper mennesker som er i en utsatt samfunnsmessig posisjon.Den historiske opprinnelsen til de to fagene er ulik. Sosialt arbeid startet som praktisk filantropi med sosialpolitisk forankring. God praksis ble senere formulert i teori. Sosialpedagogikk begynte som en teoretisk disiplin, hvor teoretiske ideer senere ble satt ut i praksis. 

Emnet er bygget opp slik at studentene i første fase vil få innblikk i begge fagene. Deretter vil teoretiske perspektiver som er relevante for utøvelse og forskning i fagene trekkes inn. Den siste delen skal bidra til egenutvikling relatert til eget faglige ståsted og forskning.

Læringsutbytte

Kunnskap 

Studenten skal kjenne til:

  • fagenes historie, utvikling, fellestrekk/egenart og plass i samfunnet.
  • teorier, praksis og etikk innenfor sosialt arbeid og sosialpedagogikk samt aktuelle problemstillinger.
  • relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene.
  • Sentrale teoretiske perspektiv knyttet opp mot makt som fenomen.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • finne, vurdere og henvise til relevant teori, praksis og forskning innenfor fagområdene.
  • reflektere over egen faglig utøvelse og forskningstilnærming.
  • under veiledning, gjennomføre preliminær forskning og utviklingsarbeid.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • vise innsikt i sentrale fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • under veiledning, planlegge og gjennomføre arbeidspresentasjoner alene og som deltaker i en gruppe.
  • bruke APA referansesystem i vitenskapelig skriftlig arbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig individuell hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 04.11.2019


Hjemmeeksamen: Faglærer gir oppgavetekst. Omfang: 4 000 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.

Nærmere betingelser for arbeidet med hjemmeeksamen i form av innholdsmessige, formelle og strukturelle krav, blir kunngjort på Canvas.

Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen:

Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig individuelt arbeidskrav

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Brita Gjerstad

Emneansvarlig:

Kristina Johansen

Arbeidsformer

Emnet blir tilbudt som ordinært kurs med forelesninger, diskusjoner og deltakerpresentasjoner.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (MSO112_1) , Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114_1) 20
Sosialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag (MSO113_1) , Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114_1) 20

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer og plan for dette.

Litteratur

Obligatorisk pensum, antall sider: 1553

Kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid

Addams,J. (2004). The settlement as a factor in the labor movement. I: Hull House maps and papes. North Stratford, NH: Ayer Company Publishers, inc, 121-129 (9 sider).

Chambon, A. (2013). Recognizing the Other, understanding the other: A brief history of social work and otherness. Nordic Social Work Research 3(2), (21-129).  (9 sider).

D`Cruz, H., & Jones, M. (2013). Social Work Research and Practice: Ethical and political Contexts. London: Sage Publications. (177 sider).

Gray, M., & Webb, S. A. (2009). Social Work. Theories and Methods. London: SAGE Publications Ltd. Kapittel 3, 4, 7, 8, 16, 17, 18, 20. (74 sider).

Healy, K. (2009). Styrkeperspektivet, I: Healy, K. Socialt arbejde i teori og kontekst: En grundbok. København: Akademisk forlag, Professionsserien. (200-223) (25 sider).

Jenssen, A.G. (2011). Nærhet og distanse i praksisforskning. I Johannessen, A., Natland, S. & Støkken, A.M. (red.). Samarbeidsforskning i praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (68 -80) (12 sider).

Jenssen, A.G. (2014). User involvement in practice research. In Nordic Social Work Research, Volume 4. Routledge. (120 -133) (14 sider).

Karvinen-Niinikoski, S. (2012). Research orientation and expertise in social work. I. Marthinsen, E. & Julkunen, I. (ed.).  Practice research in Nordic social work. Knowledge production in transition.Critical Studies in Socio-Cultural Diversity. London: Whiting & Birch Ltd. (27-41) (14 sider).

Oltedal, S. (2013). Sosialt arbeid som fag og profesjon i eit kjønnsperspektiv, I. Oltedal, S. Kjønnsperspektiv i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. (79-102) (23 sider).

The Salisbury Statement. Background to developing a statement on practice research. In Marthinsen, E. & Julkunen, I. (ed.).  Practice research in Nordic social work. Knowledge production in transition. Critical Studies in Socio-Cultural Diversity. London: Whiting & Birch Ltd. (193-198) (5 sider).

 

Aamodt, L.G. (2012). Forholdet Barnevern-BUP. Sett i lys av Pierre Bourdieus teori om maktforhold og dominans. Tidsskriftet Norges Barnevern nr. 1-2. Vol. 89 (46-56) (14 sider).

 

Aamodt, I. (2014). Profesjonalitet og prioritering-Makt som styringens resultat. (158-179) (21 sider). Hentet fra https://www.idunn.no/fokus/2014/02/profesjonalitet-makthttps://www.idunn.no/fokus/2014/02/profesjonalitet-makt som styring

Sum: Antall sider 397

Anbefalt litteratur:

Myking, T. (2015). Mellom ivaretakelsesarbeid og ytelsesarbeid: en standpunktfeministisk studie i utøvelser av sosionomfaglig arbeid på sosialkontor og i NAV. (dr.philos ved UIS nr. 241-januar 2015). Universitetet i Stavanger. (361 sider).

 

Kunnskapsgrunnlaget i sosialpedagogikk

Bryderup, I. (2005). Børnelove og socialpædagogik gennem hundrede år. Århus: Klim. Kapittel 1 (9-27) (18 sider).

Cameron, C. (2013). Cross-National Understandings of the Purpose of Professional-Child Relationships: Towards a Social Pedagogical Approach, International Journal of Social Pedagogy, 2, 1. (3-16) (14 sider).

Chavaudra, N., Moore, N., Marriott, J. & Jakhara, M. (2014). Creating an Evidence Base to Support the Development of a Holistic Approach to Working with Children and Young People in Derbyshire: A Local Authority Case Study on the Integration of Social Pedagogy in Children and Young Peoples Services. International Journal of Social Pedagogy, 3,1. (54-61) (8 sider).

Englund, T. (2004). John Dewey: den pragmatiska utbildningsfilosofien. I: Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2004). Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget. (14 sider).

Hämäläinen, J. & Eriksson, L. (2016). Social Pedagogy in Finland and Sweden: A Comparative Analysis. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 2016, 27, (129-151) (22 sider)

DOI: 10.7179/PSRI_2016.27.07 (22 sider).

Hämäläinen, J. (2012). Social Pedagogical Eyes in the Midst of Diverse Understandings, Conceptualisations and Activities. International Journal of Social Pedagogy, 1, 1. (3-16) (14 sider).

Lone, A. (2012). Bringing about change - a social pedagogic approach. Milieu Pedagogy versus Milieu Therapy. European Journal of Social Education. 22/23. (23-36) (14 sider).

Mahrdt, H. (2004). Hannah Arendt om dannelse til humanitet. I: Steinsholt, K. og Løvlie, L. (2004). Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget (540-554) (14 sider).

Mathiesen, R. (2008). Sosialpedagogisk perspektiv på individ og felleskap. Oslo: Universitetsforlaget. Kapitlene 1,2,3,4. (9-147) (138 sider).

Stephens, P. (2013). Social pedagogy: Heart and Head. Bremen: ehv/academicpress. (157 sider).

Søndenå, K. (2017). Sosialpedagogiske refleksjonar- å tenke saman med Paul Natorp, Hannah Arendt og Mikhail Bakhtin: eit sjølbiografisk narrativt vitenskapelig essay. I: Bjørknes, L. E., Delås, G. M., Gradovski, M., Haaland, J. J., Lone, A., Paulsen, E., Søndenå, K. (2017). Sosialpedagogikkens Mangfold. Bergen: Fagbokforlaget. (135-153) (18 sider).

Søndenå, K. og Solberg, M. (2013). Danningfundert rettleiing – utvida tenkning og kraftfulle refleksjonar. I: Lingås, L.G. og Olsen, K-R. (red.) (2013). Pedagogisk veiledning. Oslo: Gyldendal Akademisk. (42-53) (12 sider).

Vagli, Å. (2014). Ubehaget i barnevernsarbeid. I, A. Ohnstad, M. Rugkåsa & S. Ylvisaker (red.) (2014) Ubehaget i sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk. (100-115) (22 sider).

White. E.J. (2016). Towards Dialogism. Introducing Dialogic Pedagogy. London: Routledge. (12-33) (21 sider).

Sum antall sider: 486

Relevante teoretiske perspektiver og annen litteratur

Brodersen, B.R., Bråten, F. J., Reiersgard, A.,Slethei  K., &  Ågotnes, K. (2007). Tekstens autoritet: tekstanalyse og skriving i akademia. Oslo: Universitetsforlaget. (177 sider).

Corrigan, P. W. & Watson, A.C. (2002). The Paradox of Self-Stigma and Mental Illness. Clinical Psychology-Science and Practice. Springer Volume 9 (1) (35-53) (18 sider). https://rdcu.be/bpELMhttps://rdcu.be/bpELM

Freire, P. (2003). De undertryktes pedagogikk. Oslo: De norske bok-klubbene. (182 sider).

 

Harding, S. (2015). Objectivity & Diversity. Another logic of scientific research. Chicago and London: The University of Chicago Press. (kap 2,3,4,5) (126 sider)

 

Hook, D. (2004). Franz Fanon, Steve Biko, ’psychopolitic’ and critical psychology. (online). London: LSE Research Online. Available at: http://eprints.lse.ac.uk/961http://eprints.lse.ac.uk/961. Available in LSE Research Online: July 2007. (84-114). (32 sider).

Houston, S. (2014). Reflecting on Habitus, Field and Capital. Journal of Social Work. 2(2). (149-167). (18 sider).

Kalinovski, K.M., Weaver, A., Constance-Huggins, M.(2014). Critical Race Theory: opportunities for Application in Social Work Practice and Policy. Families and Society. The Journal of Contemporary Social Services. (95 (4). 269-276 (9 sider).

Freire, P. (2003). De undertryktes pedagogikk. Oslo: De norske bok-klubbene. (182 sider).

 

Harding, S. (2015). Objectivity & Diversity. Another logic of scientific research. Chicago and London: The University of Chicago Press. (kap 2,3,4,5) (126 sider)

 

Rogers, M. F (1977). Goffman on Power. The American Sociologist. Vol. 12 (April): 88-95 (7 sider).

Antall sider: 670

Anbefalt litteratur

Arendt, H., Janss, C. (1996). Vita activa: det virksomme liv. Oslo: Pax Forlag. (399 sider).

Vishanthie, S. (2013). Challenging the ideology of sexism and racism. Affilia 2013 28:116 originallt published online 22 April 2014. DOI: 10.1177/08886109913485680. http:// aff.sagepub.com/content/28/2/116 (11 sider).

Støren, I. (2013) (2 utg.). Bare søk! : praktisk veiledning i å gjennomføre litteraturstudie. Oslo. Cappelen Damm. (71 sider).

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1