Emne

Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114)

Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innen fagfeltene sosialt arbeid og sosialpedagogikk. Teorier i og om sosialt arbeid og sosialpedagogikk blir samlet og hver for seg satt inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. Etiske utfordringer og teoretiske perspektiver knyttet til makt som fenomen vil vektlegges, samt sammenhenger mellom makt og myndiggjøring/marginalisering. Et sentralt tema vil være relasjonen mellom praksisfelt, profesjon og forskning. Emnet skal bidra til utviklingen av både refleksiv profesjonspraksis og refleksiv forskning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO114

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Sosialt arbeid og sosialpedagogikk deler målet om å utfordre og bekjempe sosial urettferdighet, samtidig som en hjelper mennesker som er i en utsatt samfunnsmessig posisjon. Den historiske opprinnelsen til de to fagene er ulik. Sosialt arbeid startet som praktisk filantropi med sosialpolitisk forankring. God praksis ble senere formulert i teori. Sosialpedagogikk begynte som en teoretisk disiplin, hvor teoretiske ideer senere ble satt ut i praksis. 

Emnet er bygget opp slik at studentene i første fase vil få innblikk i begge fagene. Deretter vil teoretiske perspektiver som er relevante for utøvelse og forskning i fagene trekkes inn. Den siste delen skal bidra til egenutvikling relatert til eget faglige ståsted og forskning.

Læringsutbytte

Kunnskap 

Studenten skal ha inngående kunnskap om:

  • Fagenes historie, utvikling, fellestrekk/egenart og plass i samfunnet.
  • Teorier, praksis og etikk innenfor sosialt arbeid og sosialpedagogikk samt aktuelle problemstillinger.
  • Ulike former for makt og diskriminering.
  • Relevante teoretiske perspektiver, forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • Analysere og reflektere kritisk over ulike former for makt og diskriminering. 
  • Finne, vurdere og henvise til relevant teori, praksis og forskning innenfor fagområdene.
  • Reflektere kritisk over egen kunnskaps- og forskningstilnærming. 

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • Vise innsikt i sentrale fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • Under veiledning, planlegge og gjennomføre arbeidspresentasjoner alene og som deltaker i en gruppe.
  • Fremstille skriftlige arbeider i henhold til akademiske vitenskapelige formkrav

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Mappeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 15.11.2022


Mappeeksamen består av 2 skriftlige oppgaver. Mappen leveres digitalt ved emnets slutt.

Mappen skal ha et omfang på 4 000 ord (+/- 10 %) nkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.

Nærmere informasjon om oppgavetekst, formelle kriterier og innleveringstidspunkt blir annonsert på Canvas i emnets oppstartsfase.

Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny eksamen (konte) levere en bearbeidet versjon av mappen. Studenter som ikke har bestått eksamen senest ved ny og utsatt eksamen, må ta eksamen i emnet med etterfølgende kull og følge det undervisnings- og eksamensopplegget som gjelder for dette kullet.  

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværskrav, Muntlig presentasjon

Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om de obligatoriske aktivitetene blir annonsert på Canvas.

Godkjenning/ikke‐godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Nærværskrav: Det er krav om 75 % nærværsplikt ved emnets mappeseminarer.

Muntlig presentasjon: Studenten gir en muntlig presentasjon av sitt pågående arbeid med eksamensmappen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Brita Gjerstad

Emneansvarlig:

Kristina Johansen

Arbeidsformer

Emnet blir tilbudt som ordinært kurs med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og deltakerpresentasjoner.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (MSO112_1) , Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114_1) 20
Sosialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag (MSO113_1) , Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114_1) 20

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem

Litteratur

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> Article Revisiting the Knowledge Base of Social Work: A Framework for Practice Trevithick, Pamela, Oxford University Press, 1212-1237, British Journal of Social Work, 6, 38, 2008-09, 1212-1237, View online Book Socialt arbejde i teori og kontekst : en grundbog Healy, Karen, København, Akademisk forlag, 353 s., 2016, isbn:978-87-500-4485-7, Kap. 3 & 4, s. 23-62 Book Praksisteorier i sosialt arbeid Hutchinson, Gunn Strand, Oltedal, Siv,, Oslo, Universitetsforl, 229 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02674-9, Article The theoretical foundation of social case work Fjeldheim, Siri ; Levin, Irene ; Engebretsen, Eivind, Routledge, 42-55, Nordic Social Work Research: Social Work and Sociology: Historical and Contemporary Perspectives, sup1, 5, 2015-08-31, 42-55, View online Book What is social case work? : an introductory description Richmond, Mary Ellen., [S.l.], Forgotten Books, 47 s., 2012, isbn:9781154888508, Les Social Case Work defined, s. 87-125 View online Book Chapter The settlement as a factor in the Labor movement Jane Addams, Addams, Jane, Addams, Jane, The settlement as a factor in the Labor movement, North Stratford, N.H., Ayer Co Publ, VIII, 230 s., 2004, 183-204, isbn:0405024576, Article Person-In-Situation: History, Theory, and New Directions for Social Work Practice Kathryn L. Cornell, PRAXIS, 6, 2006, View online Book Chapter Sosionomen i refleksjonen Martinsen & Ellingsen, Ellingsen, Ingunn Tollisen, Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn; Ellingsen, Ingunn Tollisen, Sosionomen i refleksjonen, Oslo, Universitetsforlaget, 142 sider, [2021], 124-138, isbn:9788215041469, Book Chapter Sosionomen i samfunnet Martinsen & Ellingsen, Kothrine Houglond Morlinsen og lngunn Tollisen Ellingsen, Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn; Ellingsen, Ingunn Tollisen, Sosionomen i samfunnet, Oslo, Universitetsforlaget, 142 sider, [2021], 102-123isbn:9788215041469, Article Child protection social workers' constructions of children and childhood: An integrative review Jensen, Ida Bruheim ; Studsrød, Ingunn ; Ellingsen, Ingunn T., Child & Family Social Work, 2019-12, s.1-14, View online Article Shifting the Social Work Practice Paradigm: The Contribution of the Interactional Model Shulman, Lawrence, ABINGDON, Routledge, S16-S27, Journal of social work education, sup1, 52, 2016-07-13, S16-S27, View online Book Chapter Kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid Dag Jenssen, Dag Jenssen, Dag Jenssen (1959-) (redaktør), Kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid, Oslo, Gyldendal, 363 sider, [2020], 21-47, isbn:978-82-05-51837-7, Book De undertryktes pedagogikk Freire, Paulo, Lie, Sissel; Berkaak, Odd Are,, [Oslo], De norske bokklubbene, LIV, 182 s., 2003, isbn:8252551866, Book Deltakar og tilskodar og andre essays Skjervheim, Hans, Oslo, Aschehoug, 311 s., 1996, isbn:8203261337; 9788203261336, Les Deltakar og tilskodar, s.71-87 View online Book Chapter Chapter 3.2 & 3.2 Matusov, Eugene., Marjanovic-Shane, Ana.; Gradovski, Mikhail., Chapter 3.2 & 3.2, New York :, Palgrave Macmillan US ; Imprint Palgrave Macmillan, 1 online resource (321 pages), 2019., 265-285, isbn:1-137-58057-7, View online Book Chapter Min forståelse av dialogens rolle i sosialpedagogisk praksis Gradovski, Mikhail, Linda Elisabeth Bjørknes (1968-) (forfatter), Bjørknes, Linda Elisabeth, Min forståelse av dialogens rolle i sosialpedagogisk praksis, Bergen, Fagbokforl, 171 s., 2018, 155-165, isbn:9788245023169, Article Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Considerations Juha Hämäläinen, OXFORD, Oxford University Press, 1022-1038, The British journal of social work, 3, 45, 2015-04-01, 1022-1038, View online Book Chapter Sosialpedagogiske teorier og barnevernets praksis Juul, Randi, Studsrød, Ingunn; Mevik, Kate; Kvaran, Inge; Paulsen, Veronika (red.), Sosialpedagogiske teorier og barnevernets praksis, Oslo, Universitetsforlaget, 264 sider, [2019], s.54-65, isbn:978-82-15-03250-4, Article Parenting in exile: Narratives of evolving parenting practices in transnational contact zones Bergset, Kari, London, England, SAGE Publications, 528-547, Theory & psychology, 4, 30, 2020-08, 528-547, View online Article Parenting in exile: Refugee parents’ multivoiced narratives Bergset, Kari ; Ulvik, Oddbjørg Skjær, Sage, International social work, 2019, View online Book Chapter Liberation health and women survivors of violence Fleck-Henderson, A. & Borne, J.S, Fleck-Henderson, Ann.; Martinez, Dawn Belkin., Liberation health and women survivors of violence, Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :; Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :, Routledge, 1 online resource (219 p.), 2014., 74-92, isbn:0-415-69896-0; 1-317-80044-3; 1-315-81307-6; 1-317-80045-1, Article Creating space for a critical feminist social work pedagogy Epstein, Sarah B ; Hosken, Norah ; Vassos, Sevi, 8-18, Aotearoa New Zealand social work, 3, 30, 2018, 8-18, View online Book Chapter The liberation health model Martinez, D.B, Fleck-Henderson, Ann.; Martinez, Dawn Belkin., The liberation health model, Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :; Abingdon, Oxon ; New York, N.Y. :, Routledge, 1 online resource (219 p.), 2014., 9-28, isbn:0-415-69896-0; 1-317-80044-3; 1-315-81307-6; 1-317-80045-1, Article Constructing questions for the social professions of today: the case of social pedagogy Úcar, Xavier, UCL Press, International journal of social pedagogy, 1, 10, 2021-08-18, View online Article Social Pedagogy in the World Today: An Analysis of the Academic, Training and Professional Perspectives Janer Hidalgo, Angela ; Ucar, Xavier, OXFORD, Oxford University Press, 701-721, The British journal of social work, 3, 50, 2020-04-01, 701-721, View online Book Chapter Kapittel 3: To måter å forstå sosialpedagogikk på Ramona Bernard, Terje Halvorsen (1958-) (redaktør), Kapittel 3: To måter å forstå sosialpedagogikk på, Oslo, Universitetsforlaget, 200 sider, [2019], 40-51, isbn:978-82-15-03350-1, Book Magtens former : sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren Mik-Meyer, Nanna, Villadsen, Kaspar, København, Reitzel, 2007, isbn:9788741251332, Article Goffman on Power Rogers, Mary F., American Sociological Association, 88-95, The American Sociologist, 2, 12, 1977-05-01, s. 88-95, View online Article Inscribed in Our Blood: Challenging the Ideology of Sexism and Racism Vishanthie Sewpaul, Vishanthie Sewpaul, SAGE PublicationsSage CA: Los Angeles, CA, Affilia: Journal of Women and Social Work, 2, 22, 2013-04-22, s. 116-125, View online Article Everyday ethics in professional life: social work as ethics work Banks, Sarah, Routledge, 35-52, Ethics and social welfare, 1, 10, 2016-01-02, 35-52, View online Book Chapter Ethical challenges in social work Banks, Sarah,, Ethical challenges in social work, London :, Macmillan Education, 1 volume :, 2020., 21-41, isbn:9781137607188 (pbk.) :, Article Governing the family: immigrant parents’ perceptions of the controlling power of the Norwegian welfare system Tembo, Memory Jayne ; Studsrød, Ingunn ; Young, Susan, 1-12, European journal of social work, 2020-03-09, 1-12, View online Article PUBLIC ENCOUNTERS: THE HISTORY AND FUTURE OF FACE-TO-FACE CONTACT BETWEEN PUBLIC PROFESSIONALS AND CITIZENS: PUBLIC ENCOUNTERS BARTELS, KOEN P.R, 469-483, Public administration (London), 2, 91, 2013-06, 469-483, View online Book Chapter Vidensproduction og viden i socialt arbejde Tove Rasmussen, Tove Rsmussen, Jørgensen, Sabine; Rasmussen, Tove; Olesen, Søren-Peter, Vidensproduction og viden i socialt arbejde, København, Hans Reitzels Forlag, s.141-162 (22 sider), 2015, 141-162, isbn:978-87-412-5675-7, Book Chapter Kapittel 2: Teori og analyse Johannessen, Lars E.F.; Rafoss T. W., Rasmussen E. B., Lars Emil Johannessen, Tore Witsø Rafoss, Erik Børve Rasmussen, Rafoss, Tore Witsø; Rasmussen, Erik Børve, Kapittel 2: Teori og analyse, Oslo, Universitetsforl, 339 s., cop. 2018, 21-48, isbn:978-82-15-02901-6, Article Understanding Power and Powerlessness: Towards a Framework for Emancipatory Practice in Social Work Tew, Jerry, Thousand Oaks, CA, Sage Publications, 33-51, Journal of social work : JSW, 1, 6, 2006-04, 33-51, View online Book Bare søk! : praktisk veiledning i å gjennomføre litteraturstudie Støren, Ingeborg, [Oslo], Cappelen Damm, 71 s., 2013, isbn:9788202428952, Book Den gode oppgaven : håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole Rienecker, Lotte, Stray Jørgensen, Peter; Skov, Signe,; Landaas, Wenche,, Bergen, Fagbokforl, 306 s., cop. 2013, isbn:9788245013290,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1