Emne

Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114)

Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innen fagfeltene sosialt arbeid og sosialpedagogikk. Teorier i og om sosialt arbeid og sosialpedagogikk blir samlet og hver for seg satt inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. Et sentralt tema vil være relasjonen mellom praksisfelt, profesjon og forskning. Etiske utfordringer, teoretiske perspektiver samt empiri knyttet til makt som fenomen vil vektlegges. Emnet skal bidra til utviklingen av både refleksiv profesjonspraksis og refleksiv forskning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO114

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Sosialt arbeid og sosialpedagogikk deler målet om å utfordre og fjerne sosial urettferdighet, samtidig som en hjelper mennesker som er i en utsatt samfunnsmessig posisjon.Den historiske opprinnelsen til de to fagene er ulik. Sosialt arbeid startet som praktisk filantropi med sosialpolitisk forankring. God praksis ble senere formulert i teori. Sosialpedagogikk begynte som en teoretisk disiplin, hvor teoretiske ideer senere ble satt ut i praksis. 

Emnet er bygget opp slik at studentene i første fase vil få innblikk i begge fagene. Deretter vil teoretiske perspektiver som er relevante for utøvelse og forskning i fagene trekkes inn. Den siste delen skal bidra til egenutvikling relatert til eget faglige ståsted og forskning.

Læringsutbytte

Kunnskap 

Studenten skal kjenne til:

  • fagenes historie, utvikling, fellestrekk/egenart og plass i samfunnet.
  • teorier, praksis og etikk innenfor sosialt arbeid og sosialpedagogikk samt aktuelle problemstillinger.
  • relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene.
  • Sentrale teoretiske perspektiv knyttet opp mot makt som fenomen.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • finne, vurdere og henvise til relevant teori, praksis og forskning innenfor fagområdene.
  • reflektere over egen faglig utøvelse og forskningstilnærming.
  • under veiledning, gjennomføre preliminær forskning og utviklingsarbeid.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • vise innsikt i sentrale fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • under veiledning, planlegge og gjennomføre arbeidspresentasjoner alene og som deltaker i en gruppe.
  • bruke APA referansesystem i vitenskapelig skriftlig arbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig individuell hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 12.10.2020


Hjemmeeksamen: Faglærer gir oppgavetekst. Omfang: 4 000 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.

Nærmere betingelser for arbeidet med hjemmeeksamen i form av innholdsmessige, formelle og strukturelle krav, blir kunngjort på Canvas.

Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen:

Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig individuelt arbeidskrav

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Brita Gjerstad

Emneansvarlig:

Kristina Johansen

Arbeidsformer

Emnet blir tilbudt som ordinært kurs med forelesninger, diskusjoner og deltakerpresentasjoner.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (MSO112_1) , Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114_1) 20
Sosialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag (MSO113_1) , Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114_1) 20

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem

Litteratur

Kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeidNygren, L., Morén, S., & Blom, B. (2013). Kunnskapers vilkor och anvending i socialt arbete. I Lennart. Nygren, S. Morén, & B. Blom (Red.), Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning (2. omarb. utg., s. s.17–30). Natur & Kultur.Trevithick, P. (2008). Revisiting the Knowledge Base of Social Work: A Framework for Practice. British Journal of Social Work, 38(6), 1212–1237. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcm026Fjeldheim, S., Levin, I., & Engebretsen, E. (2015). The theoretical foundation of social case work. Nordic Social Work Research: Social Work and Sociology: Historical and Contemporary Perspectives, 5(sup1), 42–55. https://doi.org/10.1080/2156857X.2015.1067900Kathryn L. Cornell. (2006). Person-In-Situation: History, Theory, and New Directions for Social Work Practice. PRAXIS, 6. https://www.canonsociaalwerk.eu/1940_Hamilton/Person%20in%20situation.pdfGray, M., & Webb, S. A. . (Red.). (2013). Social work : theories and methods (2nd ed.). SAGE.Adrienne Chambon. (2720). Recognising the Other, understanding the Other: a brief history of social work and Otherness. Nordic Social Work Research, 3(2), s.120–129. https://doi.org/10.1080/2156857X.2013.835137Kolivoski, K. M., Weaver, A., & Constance-Huggins, M. (2014). Critical race theory: Opportunities for application in social work practice and policy. Families in Society, 95(4), s. 269–276. https://doi.org/10.1606/1044-3894.2014.95.36Vishanthie Sewpaul, V. S. (2013). Inscribed in Our Blood: Challenging the Ideology of Sexism and Racism. Affilia: Journal of Women and Social Work, 22(2), s. 116–125. https://doi.org/10.1177/0886109913485680Shulman, L. (2016). Shifting the Social Work Practice Paradigm: The Contribution of the Interactional Model. Journal of Social Work Education, 52, s.16–27. https://doi.org/10.1080/10437797.2016.1174645#abstractO’Leary, P., Tsui, M.-S., & Ruch, G. (2013). The Boundaries of the Social Work Relationship Revisited: Towards a Connected, Inclusive and Dynamic Conceptualisation. British Journal of Social Work, 43(1), 135–153. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcr181Oltedal, S., Pena, A., & Hean, S. C. P. D. (2019). Work division processes in social work with Cuban and Norwegian families. Journal Of Comparative Social Work, 14(1), 165–190. https://doi.org/10.31265/jcsw.v14i1.237Jensen, I. B., Studsrød, I., & Ellingsen, I. T. (2019). Child protection social workers’ constructions of children and childhood: An integrative review. Child & Family Social Work, s.1–14. https://doi.org/10.1111/cfs.12720Kunnskapsgrunnlaget i sosialpedagogikkEnglund, T. (2004). John Dewey: den pragmatiska utbildningsfilosofien. I K. Steinsholt & L. Løvlie (Red.), Pedagogikkens mange ansikter : pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne (s. s. 376–391). Universitetsforlaget.Mahrdt, H. (2004). Hannah Arendt: Om dannelse til humanitet. I K. Steinsholt & L. Løvlie (Red.), Pedagogikkens mange ansikter : pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne (s. s. 540–554). Universitetsforlaget.Juul, R. (2019). Sosialpedagogiske teorier og barnevernets praksis. I I. Studsrød, K. Mevik, I. Kvaran, & V. (red. . Paulsen, Barnevernspedagog : en grunnbok (s. s.54–65). Universitetsforlaget.Søndenå, K. (2018). Sosialpedagogiske refleksjonar - å tenke saman med Paul Natorp, Hannah Arendt og Mikhail Bakhtin: eit sjølbiografisk narrativt vitenskapelig essay. I L. E. Bjørknes (Red.), Sosialpedagogikkens mangfold (s. s. 135–153). Fagbokforlaget.Jan Storø. (2012). The Difficult Connection between Theory and Practice in Social Pedagogy. International Journal of Social Pedagogy, 1(1), s.17–29. https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2012.v1.1.003Cameron, C. (2013). Cross-National Understandings of the Purpose of Professional-Child Relationships: Towards a Social Pedagogical Approach. International Journal of Social Pedagogy, 2(1), s. 3–16. https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2013.v2.1.002Hämäläinen, J. (2012). Social Pedagogical Eyes in the Midst of Diverse Understandings, Conceptualisations and Activities. International Journal of Social Pedagogy, 1(1), s. 1–14. https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2012.v1.1.002Mathiesen, R. (2008). Sosialpedagogisk perspektiv på individ og fellesskap. Universitetsforlaget.White, E. J. (2016). Towards Dialogism. I E. Jayne White (forfatter), Introducing dialogic pedagogy : provocations for the early years (s. s. 12–33). Routledge.Storø, J., Backe-Hansen, E., & Løvgren, M. (2017). Hva muliggjør godt institusjonsarbeid? ; kunnskapsoversikt til prosjektet «Barneverninstitusjoner som arena for omsorg». Tidsskriftet Norges barnevern, 94(3), 166–184.Freire, P. (2003). De undertryktes pedagogikk (S. Lie & O. A. Berkaak, Red.). De norske bokklubbene.Maktteori og annen relevant litteraturGoffman, E. (2014). Hverdagslivets rollespil (S. W. . Jørgensen, Red.). Samfundslitteratur. http://wildside.ipapercms.dk/SLFonden/SLforlagene/Samfundslitteratur/Titler/31614/?page=4Rogers, M. F. (1977). Goffman on Power. The American Sociologist, 12(2), s. 88–95.Bourdieu, P. (2006). Maktfeltet og dets forvandlinger. Agora, 24(1-2), 112–134.Fraser, N. (2009). Foucault om moderne makt ; empiriske innsikter og normative forvirringer. Agora, 27(2-3), 269–289.Mik-Meyer, N. (2007). Magtens former : sociologiske perspektiver på statens møde med borgeren (K. Villadsen, Red.). Reitzel.Tembo, M. J., Studsrød, I., & Young, S. (2020). Governing the family: immigrant parents’ perceptions of the controlling power of the Norwegian welfare system. European journal of social work, 1–12. https://doi.org/10.1080/13691457.2020.1738349Brewer, W. F., & Lambert, B. L. (2001). The Theory-Ladenness of Observation and the Theory-Ladenness of the Rest of the Scientific Process. Philosophy of Science, 68(3), S176–S186. https://doi.org/10.1086/392907Jones, M. (Red.). (2014). Different ways of Knowing and their Relevance for Reserach. I H. D’Cruz, Social work research in practice : ethical and political contexts / (Second edition., s. s.35–60). Sage. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.uis.no/lib/uisbib/reader.action?docID=4714337Salisbury Forum Group, T. (2011). The Salisbury Statement: Background to developing a statement on practice research. 9(1), s. 4–9. https://www.socwork.net/sws/article/view/2/12AnbefaltArendt, H. (1996). Vita activa : det virksomme liv: Bd. nr 11 (C. Janss, Red.). Pax. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008072900115Stephens, P. (2013). Social pedagogy : heart and head: Bd. Vol. XXIV. Europäischer Hochschulverlag.Myking, T. (2015). Mellom ivaretakelsesarbeid og ytelsesarbeid : en standpunktfeministisk studie i utøvelser av sosionomfaglig arbeid på sosialkontor og i NAV: Bd. nr. 241 (Universitetet i Stavanger Institutt for sosialfag (eksamenssted), Red.). Universitetet i Stavanger Det samfunnsvitenskapelige fakultet Institutt for sosialfag.Harding, S. (2015). Objectivity and Diversity : Another Logic of Scientific Research . University of Chicago Press . https://doi.org/10.7208/9780226241531Oltedal, S. (2013). Sosialt arbeid som fag og profesjon i eit kjønnsperspektiv. I S. Oltedal, Kjønnsperspektiv i sosialt arbeid (s. s. 79–102). Universitetsforlaget.Aamodt, L. G. (2012). Forholdet Barnevern - BUP ; - sett i lys av Pierre Bourdieus teori om maktforhold og dominans. Tidsskriftet Norges barnevern, 89(1-2), s. 46–56.Vagli, Å. (2014). Ubehaget i barnevernsarbeid. I S. Ylvisaker, M. Rugkåsa, & A. Ohnstad (Red.), Ubehaget i sosialt arbeid (s. 265 s.). Gyldendal akademisk.Lone, A. (2012). Bringing about change a social pedagogic approach: Milieu pedagogy versus milieu therapy. European Journal of Social Education, 22/23, s. 23–36. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=sih&AN=77663856&scope=sitePaulsen, E. (2018). Sosialpedagogikk - inkluderingens kunst : et selvbiografisk narrativt vitenskapelig essay. I L. E. Bjørknes (Red.), Sosialpedagogikkens mangfold (s. 79–93). Fagbokforl.Støren, I. (2013). Bare søk! : praktisk veiledning i å gjennomføre litteraturstudie (2. utg.). Cappelen Damm.Ågotnes, K., Slethei, K., Reiersgaard, A., Bråten, F., & Brodersen, R. B. (Red.). (2007). Tekstens autoritet : tekstanalyse og skriving i akademia. Universitetsforl.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1