Emne

Strategy (BØK235)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2008-2009. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK235

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Studentene vil introduseres til følgende tema:

- organisasjonens konkurransemessige omgivelser

- organisasjonens interne ressurser

- forretningsstrategi

- internasjonal strategi

- påvirkning fra eiere og intererresenter

- iverksetting av strategi

- strategisk endring

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Matematisk metode for økonomer (BØK108)
Mikroøkonomi (BØK265)
Statistics For Business and Economics (BØK356)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
En skriftlig prøve 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Alle, Ingen hjelpemidler tillatt, Norsk-engelsk ordbok Inspera assessment 01.09.2008


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppeoppgave med presentasjon, Gruppeoppgave 2, En godkjent øvingsoppgave, En godkjent innleveringsoppgave

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Emneansvarlig:

Robert Kreuzbauer

Arbeidsformer

Forelesninger, studentpresentasjoner, øvinger.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Strategy (BØK235_1) , Videregående strategi og markedsføring (BØK320_1) 5
Strategi - introduksjon (BØI170_1) , Strategy (BØK235_1) 5

Åpent for

Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Handelshøgskolen ved UiS
Utveksling ved Handelhøgskolen UIS
Økonomi og ledelse - årsstudium

Litteratur

Johnson, G., K. Scholes, og R. Whittington (2008), Exploring Corporate Strategy, 8th edition, Prentice Hall.

Det tas forbehold om enkelte justeringer av pensumlisten. Endelig pensum vil foreligge ved emnets oppstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1