Emne
Strategy (BØK235)
En strategi er et viktig verktøy for å lede og utvikle organisasjoners ressurser i riktig retning. Dette strategikurset lærer deg hvilke overordnede spørsmål og valg bedriften må ta for å overleve i konkurranse med andre aktører i en økonomi stadig mer preget av teknologiske utvikling, innovasjon og global konkurranse. Den siste tidens pandemi og økende miljøutfordringer utfordrer også bedriftene til å løfte blikket og legge til rette at deres strategi også møter globale utfordringer. Emnet gir en innføring i strategisk analyse og ledelse. Det overordnede målet er å gi studentene forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming slik at studentene kan delta i strategiske planprosesser i en organisasjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BØK235
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Kjernekunnskapen er ordnet i tre tema som skal danne grunnlag for å utvikle studentene forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming. Dette vil gi studentene innsikt i hvordan strategiske beslutninger kan iverksettes i en organisasjon. Det konkrete innholdet og presentasjonsrekkefølgen kan variere noe fra semester til semester, men kjernen i emne vil være senteret rundt følgende tre tema.
Tema 1 Strategisk posisjonering og analyse
I det første tema skal studentene lære de mest sentrale teoretiske mekanismene og praktiske rammeverkene som kan brukes for å forstå hvordan og hvorfor prestasjonsforskjeller både mellom og innad i bransjer kan oppstå og vedvare over tid.
Tema 2 Strategisk valg og strategiformulering
I det andre tema vil studentene bli presentert for ulike strategiske valg en bedrift eller en virksomhet står ovenfor i forbindelse med en strategiutvikling. Studentene skal lære å bruke kunnskapen fra den første tema til å formulere strategier for hvordan bedriftene skal konkurrere et enkelt eller flere produktmarkeder.
Tema 3 Strategi i praksis
I det tredje tema vil studentene bli presentert for praktiske relaterte problemstillinger relatert til strategi arbeid. Dette vil være iverksetting av strategi, strategisk endring og strategisk ledelse-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studentene ha
Kunnskap om:
- teoretiske og praktiske perspektiver på strategiutvikling for en bedrifter, virksomhet eller en sektor.
- hvilke omgivelser er nødvendig å ta hensyn til for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
- hvilke interne ressurser i en bedrift som er nødvendig for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
- ulike modeller for forretningsstrategier, internasjonal strategi og hvordan dette kan påvirkes av utfordringer, eiere og interessenter.
Ferdigheter i å:
- analysere omgivelsene rundt bedriften og interne ressurser som er nødvendig for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
- utforme en forretningsstrategi.
- presentere en strategisk løsning på et overordnet bedriftsproblem, argumentere for løsningene og formidle muntlig strategien.
Generell kompetanse:
- kunne kritisk evaluere, og reflektere over hvordan bedrifter og organisasjoner arbeider med strategiutvikling
- kunne anvende fagteori i ulike sammenhenger.
- å ta initiativ til å delta i en gruppeoppgave og diskutere teori relatert til virkelighet.
Forkunnskapskrav
Matematisk metode for økonomer (BØK108)
Mikroøkonomi (BØK265)
Statistics For Business and Economics (BØK356)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Tarjei Mandt LarsenEmneansvarlig:
Robert KreuzbauerArbeidsformer
Aktive arbeidsformer med vekt på deltakelse, samhandling og diskusjoner mellom studentene. Det vil blant annet være plenum-forelesninger, arbeid i studentgrupper, seminarer og et obligatorisk arbeidskrav i form av en gruppeoppgave.
Det anbefales en samlet tidsbruk i faget på 250 timer i løpet av semesteret, fordelt som følger: 40 timer tilknyttet forelesninger og seminarer, 50 timer knyttet til gruppeoppgave, og 120 timer til lesing av litteraturen til emnet / forberedelser til forelesninger. Oppsummering og repetisjon av pensum og forberedelse til eksamen: 40 timer.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Strategy (BØK235_1) , Videregående strategi og markedsføring (BØK320_1) | 5 |
Strategi - introduksjon (BØI170_1) , Strategy (BØK235_1) | 5 |
Strategy (BØK235_1) , Strategi og ledelse (IND630_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Exploring strategy Whittington, Richard; Regnér, Patrick; Angwin, Duncan; Johnson, Gerry and Scholes, Kevan, Johnson, Gerry; Whittington, Richard; Scholes, Kevan; Angwin, Duncan; Regnér, Patrick, Harlow, Pearson Education, XXVII, 566 sider, 2020, isbn:9781292282510,
Book
Strategiboken Lien, Lasse B., Knudsen, Eirik Sjåholm; Baardsen, Tor Øyvind, Bergen, Fagbokforl, 292 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1788-5, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:999919825491102202%22&mediatype=b%f8kerView online
Book
Strategisk kompetanseledelse Lai, Linda, Lai, Linda, Bergen, Fagbokforlaget, 225 sider, 2021, isbn:9788245035230,