Emne

Strategy (BØK235)

En strategi er et viktig verktøy for å lede og utvikle organisasjoners ressurser i riktig retning. Dette strategikurset lærer deg hvilke overordnede spørsmål og valg bedriften må ta for å overleve i konkurranse med andre aktører i en økonomi stadig mer preget av teknologiske utvikling, innovasjon og global konkurranse. Den siste tidens pandemi og økende miljøutfordringer utfordrer også bedriftene til å løfte blikket og legge til rette at deres strategi også møter globale utfordringer. Emnet gir en innføring i strategisk analyse og ledelse. Det overordnede målet er å gi studentene forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming slik at studentene kan delta i strategiske planprosesser i en organisasjon.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK235

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Kjernekunnskapen er ordnet i tre tema som skal danne grunnlag for å utvikle studentene forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming. Dette vil gi studentene innsikt i hvordan strategiske beslutninger kan iverksettes i en organisasjon. Det konkrete innholdet og presentasjonsrekkefølgen kan variere noe fra semester til semester, men kjernen i emne vil være senteret rundt følgende tre tema.

 

Tema 1 Strategisk posisjonering og analyse

I det første tema skal studentene lære de mest sentrale teoretiske mekanismene og praktiske rammeverkene som kan brukes for å forstå hvordan og hvorfor prestasjonsforskjeller både mellom og innad i bransjer kan oppstå og vedvare over tid.

Tema 2 Strategisk valg og strategiformulering

I det andre tema vil studentene bli presentert for ulike strategiske valg en bedrift eller en virksomhet står ovenfor i forbindelse med en strategiutvikling. Studentene skal lære å bruke kunnskapen fra den første tema til å formulere strategier for hvordan bedriftene skal konkurrere et enkelt eller flere produktmarkeder.

Tema 3 Strategi i praksis

I det tredje tema vil studentene bli presentert for praktiske relaterte problemstillinger relatert til strategi arbeid. Dette vil være iverksetting av strategi, strategisk endring og strategisk ledelse-

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studentene ha

Kunnskap om:

  • teoretiske og praktiske perspektiver på strategiutvikling for en bedrifter, virksomhet eller en sektor.
  • hvilke omgivelser er nødvendig å ta hensyn til for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
  • hvilke interne ressurser i en bedrift som er nødvendig for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
  • ulike modeller for forretningsstrategier, internasjonal strategi og hvordan dette kan påvirkes av utfordringer, eiere og interessenter.

Ferdigheter i å:

  • analysere omgivelsene rundt bedriften og interne ressurser som er nødvendig for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
  • utforme en forretningsstrategi.
  • presentere en strategisk løsning på et overordnet bedriftsproblem, argumentere for løsningene og formidle muntlig strategien.

 

Generell kompetanse:

  • kunne kritisk evaluere, og reflektere over hvordan bedrifter og organisasjoner arbeider med strategiutvikling
  • kunne anvende fagteori i ulike sammenhenger.
  • å ta initiativ til å delta i en gruppeoppgave og diskutere teori relatert til virkelighet.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Matematisk metode for økonomer (BØK108)
Mikroøkonomi (BØK265)
Statistics For Business and Economics (BØK356)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppepresentasjon, Gruppepresentasjon, Oppgaver (individuell), Oppmøte 80%, Deltakelse på 2/3 av alle forelesninger
Arbeidskrav: Studentene skal presenterer, gruppevis, en løsning på et strategisk spørsmål overfor et vurderingspanel som vurderes bestått/ikke bestått. Man vil få veiledning på arbeidet som grunnlag for å kunne utarbeide den endelige versjonen.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Emneansvarlig:

Robert Kreuzbauer

Arbeidsformer

Aktive arbeidsformer med vekt på deltakelse, samhandling og diskusjoner mellom studentene. Det vil blant annet være plenum-forelesninger, arbeid i studentgrupper, seminarer og et obligatorisk arbeidskrav i form av en gruppeoppgave.

Det anbefales en samlet tidsbruk i faget på 250 timer i løpet av semesteret, fordelt som følger: 40 timer tilknyttet forelesninger og seminarer, 50 timer knyttet til gruppeoppgave, og 120 timer til lesing av litteraturen til emnet / forberedelser til forelesninger. Oppsummering og repetisjon av pensum og forberedelse til eksamen: 40 timer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Strategy (BØK235_1) , Videregående strategi og markedsføring (BØK320_1) 5
Strategi - introduksjon (BØI170_1) , Strategy (BØK235_1) 5
Strategy (BØK235_1) , Strategi og ledelse (IND630_1) 5

Åpent for

Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Handelshøgskolen ved UiS
Utveksling ved Handelhøgskolen UIS
Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Studentene vil få gitt tilbakemelding på emnet gjennom tidligdialog og skriftlig sluttevaluering. 

Litteratur

Book

Exploring strategy Whittington, Richard; Regnér, Patrick; Angwin, Duncan; Johnson, Gerry and Scholes, Kevan, Johnson, Gerry; Whittington, Richard; Scholes, Kevan; Angwin, Duncan; Regnér, Patrick, Harlow, Pearson Education, XXVII, 566 sider, 2020, isbn:9781292282510,

Book

Strategiboken Lien, Lasse B., Knudsen, Eirik Sjåholm; Baardsen, Tor Øyvind, Bergen, Fagbokforl, 292 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1788-5, https://www.nb.no/search?q=oaiid:%22oai:nb.bibsys.no:999919825491102202%22&mediatype=b%f8kerView online

Book

Strategisk kompetanseledelse Lai, Linda, Lai, Linda, Bergen, Fagbokforlaget, 225 sider, 2021, isbn:9788245035230,

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1