Emne
Strategy (BØK235)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2011-2012. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BØK235
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Timeplan
Innhold
Studentene vil introduseres til følgende tema:- organisasjonens konkurransemessige omgivelser- organisasjonens interne ressurser- forretningsstrategi- internasjonal strategi- påvirkning fra eiere og interessenter- iverksetting av strategi- strategisk endring
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studentene være i stand til å forstå de eksterne kravene organisasjoner er eksponert for, og de interne ressursene en organisasjon innehar. Studentene kan analysere og redegjøre for hvordan organisasjoner kan agere i bestemte situasjoner på en måte som kan gi gode resultater og et konkurransemessig fortrinn. Studentene vil etter å ha fulgt kurset kunne analysere en situasjon en organisasjon er i, vurdere stategiske alternativer for dette og ha kunnskap om hvordan en valgt strategi kan settes ut i livet i organisasjonen.
Forkunnskapskrav
Et av følgende alternativer:
Matematisk metode for økonomer (BØK108)
Mikroøkonomi (BØK265)
Statistics For Business and Economics (BØK356)
Matematisk metode for økonomer (BØK108)
Mikroøkonomi (BØK265)
Statistics For Business and Economics (BØK356)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Alle, Ingen hjelpemidler tillatt, Norsk-engelsk ordbok | Inspera assessment | 01.04.2011 | 03.05.2011 |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gruppeoppgave med presentasjon, Gruppeoppgave 2, En godkjent øvingsoppgave, En godkjent innleveringsoppgave
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Tarjei Mandt LarsenEmneansvarlig:
Robert KreuzbauerArbeidsformer
Forelesninger, studentpresentasjoner, øvinger.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Strategy (BØK235_1) , Videregående strategi og markedsføring (BØK320_1) | 5 |
Strategi - introduksjon (BØI170_1) , Strategy (BØK235_1) | 5 |
Åpent for
Enkeltemner ved Handelshøgskolen ved UiS
Utveksling ved Handelhøgskolen UIS
Økonomi og ledelse - årsstudium
Litteratur
Johnson, G., K. Scholes, og R. Whittington (2008), Exploring Corporate Strategy, 8th edition, Prentice Hall.
Det tas forbehold om enkelte justeringer av pensumlisten. Endelig pensum vil foreligge ved emnets oppstart.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1