Emne

Strategy (BØK235)

Studenten gis en innføring i strategisk analyse og ledelse. Det overordnede målet er å gi studenten  forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming og derved gjøre den kvalifisert for å anbefale og delta i strategiske planprosesser i en virksomhet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK235

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Studentene vil introduseres til følgende tema:- organisasjonens konkurransemessige omgivelser- organisasjonens interne ressurser- forretningsstrategi- internasjonal strategi- påvirkning fra eiere og interessenter- iverksetting av strategi- strategisk endring. Innhold er nærmere spesifisert i forelesningsplanen.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter å ha gjennomført emnet skal studentene være i stand til å forstå og analysere de eksterne kravene organisasjoner er eksponert for, og de interne ressursene en organisasjon har. Dette innebærer følgende kunnskapselementer:

  • Strategibegrepet i et historisk perspektiv
  • Hvordan strategier kan bidra til å nå mål om verdiskapning, effektivitet og lønnsomhet
  • Strategiske markeds- og ressursanalyser
  • Generiske strategier
  • Strategiske prosesser og perspektiver, hvorav ledelsesperspektivet er sentralt
  • Hvilke teorier og antagelser strategiske verktøy bygger på
  • Konsernstrategier og strategiske forretningsområder
  • Strategisk markedsføring, differensiering, valg av målgrupper, posisjonering, profilering og e-strategier
  • Strategi i dynamiske omgivelser, innovasjon og læring
  • Samfunnsansvar og etikk.

Ferdigheter:

Etter gjennomført kurs forventes det at studenten er i stand til å:

  • Kunne bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
  • Kunne gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med fokus på både omgivelses- og markedsfaktorer og virksomhetens interne ressurser. Studentene skal kunne anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative fag som inngår i utdanningen. Den strategiske analysen skal gjennomføres ved hjelp av trinnene i strategiprosessen: Formål (misjon), visjon, forretningside, verdier og mål
    • Strategianalyser (eksterne og interne faktorer) og strategiske muligheter
    • Strategivurdering og valg
    • Implementering av strategier, evaluering og kontroll

Generell kompetanse:

Studentene skal etter å ha fulgt kurset kunne analysere konkrete forretningscases ved hjelp av verktøy og teorier som forelesninger og pensumlitteratur gir.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Matematisk metode for økonomer (BØK108)
Mikroøkonomi (BØK265)
Statistics For Business and Economics (BØK356)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
En skriftlig prøve 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Alle, Ingen hjelpemidler tillatt, Norsk-engelsk ordbok Inspera assessment


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppeoppgave med presentasjon, Gruppeoppgave 2, En godkjent øvingsoppgave, En godkjent innleveringsoppgave

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Emneansvarlig:

Robert Kreuzbauer

Arbeidsformer

Forelesninger og organisert gruppearbeid

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Strategy (BØK235_1) , Videregående strategi og markedsføring (BØK320_1) 5
Strategi - introduksjon (BØI170_1) , Strategy (BØK235_1) 5
Strategy (BØK235_1) , Strategi og ledelse (IND630_1) 5

Åpent for

Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Handelshøgskolen ved UiS
Utveksling ved Handelhøgskolen UIS
Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Studentevaluering av emnet vil bli gjennomført i henhold til SV-fakultetets evalueringssystem.

Litteratur

Johnson, Whittington, Scholes, Angwin og Regner "Exploring Corporate Strategy" 10th edition , Prentice Hall.

+ utdelt matriale

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1