Emne
Strategy (BØK235)
Studenten gis en innføring i strategisk analyse og ledelse. Det overordnede målet er å gi studenten forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming og derved gjøre den kvalifisert for å anbefale og delta i strategiske planprosesser i en virksomhet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BØK235
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter å ha gjennomført emnet skal studentene være i stand til å forstå og analysere de eksterne kravene organisasjoner er eksponert for, og de interne ressursene en organisasjon har. Dette innebærer følgende kunnskapselementer:
- Strategibegrepet i et historisk perspektiv
- Hvordan strategier kan bidra til å nå mål om verdiskapning, effektivitet og lønnsomhet
- Strategiske markeds- og ressursanalyser
- Generiske strategier
- Strategiske prosesser og perspektiver, hvorav ledelsesperspektivet er sentralt
- Hvilke teorier og antagelser strategiske verktøy bygger på
- Konsernstrategier og strategiske forretningsområder
- Strategisk markedsføring, differensiering, valg av målgrupper, posisjonering, profilering og e-strategier
- Strategi i dynamiske omgivelser, innovasjon og læring
- Samfunnsansvar og etikk.
Ferdigheter:
Etter gjennomført kurs forventes det at studenten er i stand til å:
- Kunne bruke sentrale strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
- Kunne gjennomføre en strategisk analyse for en forretningsenhet med fokus på både omgivelses- og markedsfaktorer og virksomhetens interne ressurser. Studentene skal kunne anvende og integrere relevante modeller og analyser fra øvrige økonomisk-administrative fag som inngår i utdanningen. Den strategiske analysen skal gjennomføres ved hjelp av trinnene i strategiprosessen: Formål (misjon), visjon, forretningside, verdier og mål
- Strategianalyser (eksterne og interne faktorer) og strategiske muligheter
- Strategivurdering og valg
- Implementering av strategier, evaluering og kontroll
Generell kompetanse:
Studentene skal etter å ha fulgt kurset kunne analysere konkrete forretningscases ved hjelp av verktøy og teorier som forelesninger og pensumlitteratur gir.
Forkunnskapskrav
Matematisk metode for økonomer (BØK108)
Mikroøkonomi (BØK265)
Statistics For Business and Economics (BØK356)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Alle, Ingen hjelpemidler tillatt, Norsk-engelsk ordbok | Inspera assessment | — | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Tarjei Mandt LarsenEmneansvarlig:
Robert KreuzbauerArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Strategy (BØK235_1) , Videregående strategi og markedsføring (BØK320_1) | 5 |
Strategi - introduksjon (BØI170_1) , Strategy (BØK235_1) | 5 |
Strategy (BØK235_1) , Strategi og ledelse (IND630_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Johnson, Whittington, Scholes, Angwin og Regner "Exploring Corporate Strategy" 10th edition , Prentice Hall.
+ utdelt matriale