Emne

Strategy (BØK235)

En strategi er et viktig verktøy for å lede og utvikle organisasjoners ressurser i riktig retning. Dette strategikurset lærer deg hvilke overordnede spørsmål og valg bedriften må ta for å overleve i konkurranse med andre aktører i en økonomi stadig mer preget av teknologiske utvikling, innovasjon og global konkurranse. Den siste tidens pandemi og økende miljøutfordringer utfordrer også bedriftene til å løfte blikket og legge til rette at deres strategi også møter globale utfordringer. Emnet gir en innføring i strategisk analyse og ledelse. Det overordnede målet er å gi studentene forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming slik at studentene kan delta i strategiske planprosesser i en organisasjon.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK235

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

NB! Emnet har ingen undervisning studieåret 2022/23

Kjernekunnskapen er ordnet i tre tema som skal danne grunnlag for å utvikle studentene forståelse for strategisk analyse, strategisk tenkning og tilnærming og derved gjøre studentene kvalifisert for å delta i strategiske planprosesser i en organisasjon. Denne kjernekunnskapen er også viktig for flere av fagene studentene skal ta videre i bacheloren. Det konkrete innholdet og presentasjonsrekkefølgen kan variere noe fra semester til semester, men kjernen i emnet vil være sentrert rundt følgende tre tema:

Tema 1 Strategisk posisjonering

Her vil studentene bli presentert for bedriftens konkurransemessige omgivelser, herunder markedsbehov som vil danne et utgangspunkt for en grunnleggende forståelse for hvordan en bedrift eller virksomhet kan og bør posisjonere seg i forbindelse med en strategiutvikling.

Tema 2 Strategisk valg

Her vil studentene bli presentert for ulike strategiske valg en bedrift eller en virksomhet står overfor i forbindelse med en strategiutvikling.

Tema 3 Strategi i praksis

Her vil studentene bli presentert for praktiske relaterte problemstillinger relatert til strategiarbeid. Dette vil være iverksetting av strategi, strategisk endring og strategisk ledelse.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studentene ha

Kunnskap om:

  • teoretiske og praktiske perspektiver på strategiutvikling for en bedrift, virksomhet eller en sektor.
  • hvilke omgivelser som man må ta hensyn til for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
  • hvilke interne ressurser i en bedrift som er nødvendig for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
  • ulike modeller for forretningsstrategier, internasjonal strategi og hvordan dette kan påvirkes av utfordringer, eiere og interessenter.

Ferdigheter:

Studentene skal kunne

  • analysere omgivelsene rundt bedriften og interne ressurser som er nødvendig for å formulere og gjennomføre konkurransestrategier.
  • utforme en forretningsstrategi.
  • presentere en strategisk løsning på et overordnet bedriftsproblem, argumentere for løsningene og formidle strategien muntlig.

Generell kompetanse:

Studentene skal kunne

  • kritisk evaluere, og reflektere over, hvordan bedrifter og organisasjoner arbeider med strategiutvikling.
  • kunne anvende fagteori i ulike sammenhenger.
  • ta initiativ til å delta i en gruppeoppgave og diskutere teori relatert til virkelighet.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Matematisk metode for økonomer (BØK108)
Mikroøkonomi (BØK265)
Statistics For Business and Economics (BØK356)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppepresentasjon, Gruppepresentasjon, Oppgaver (individuell), Oppmøte 80%, Deltakelse på 2/3 av alle forelesninger
Arbeidskrav: Studentene skal presentere, gruppevis, en løsning på et strategisk spørsmål overfor et vurderingspanel. Dette vurderes godkjent/ikke godkjent. Man vil få veiledning på arbeidet som grunnlag for å kunne utarbeide den endelige versjonen.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Emneansvarlig:

Robert Kreuzbauer

Arbeidsformer

Aktive arbeidsformer med vekt på deltakelse, samhandling og diskusjoner mellom studentene. Det vil blant annet være plenum-forelesninger, arbeid i studentgrupper, seminarer og et obligatorisk arbeidskrav i form av en gruppeoppgave.

Det anbefales en samlet tidsbruk i faget på 250 timer i løpet av semesteret, fordelt som følger: 40 timer tilknyttet forelesninger og seminarer, 50 timer knyttet til gruppeoppgave, og 120 timer til lesing av litteraturen til emnet / forberedelser til forelesninger. Oppsummering og repetisjon av pensum og forberedelse til eksamen: 40 timer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Strategy (BØK235_1) , Videregående strategi og markedsføring (BØK320_1) 5
Strategi - introduksjon (BØI170_1) , Strategy (BØK235_1) 5
Strategy (BØK235_1) , Strategi og ledelse (IND630_1) 5

Åpent for

Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Handelshøgskolen ved UiS
Utveksling ved Handelhøgskolen UIS
Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Studentene vil få gitt tilbakemelding på emnet gjennom tidligdialog og skriftlig sluttevaluering. 
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1