Emne
Bacheloroppgave (BBDBAC)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBDBAC
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere av kunnskapsområdene og/eller fordypningen. Arbeidet med bacheloroppgaven skal øve studenten i å planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer.
I tillegg til selvstendig arbeid med bacheloroppgaven, inkluderer emnet undervisning i vitenskapsteori, forskningsetikk og metoder/arbeidsmåter innenfor forsknings- og utviklingsarbeid.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i barnehageforskning
- har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring barnehage
- har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i barnehagens virksomhet
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet
FERDIGHETER
Studenten
- kan sette seg inn i relevant forskning om barns lek, læring og utvikling og hvilken betydning dette kan ha for pedagogisk arbeid med barn og for barns læring
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk fremstilling
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål på barnehagefeltet, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle fagstoff på en overbevisende måte
- kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Jon Øgaard SchjelderupArbeidsformer
Bacheloroppgaven skal utvikles og skrives under veiledning av faglærer(e). Studentene skal delta i et oppstartseminar med undervisning om metode og vitenskapsteori samt et midtveisseminar der studenten presenterer eget arbeid med bacheloroppgaven. Hensikten med oppstartsseminaret er å utvikle og få respons på oppgaveskisse for bacheloroppgaven. Oppgaveskissen videreutvikles og leveres inn for godkjenning innen oppgitt frist.
Studentene vil, i tillegg til respons på seminarene, få 3 veiledninger à 30 min. av faglærer(e).
Åpent for
Litteratur
Totalt ca. 900 sider.
I tillegg til obligatorisk pensum om vitenskapsteori og ulike metoder skal studentene, i samråd med veileder, legge opp relevant selvvalgt litteratur i forhold til bacheloroppgaven.
Christoffersen, L., & Johannesen, A. (2012). Forskningsmetode for lærerutdanningene. Oslo: Abstrakt forlag. 155 s.
Gudmundsdottir, S. (1992). Den kvalitative forskningsprosessen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 5. (S. 266-276). 11 s.
Halvorsen, E. M. (2007). Kunstfaglig og pedagogisk FoU. Nærhet. Distanse. Dokumentasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (S. 21-31 & 138-150). 23 s.
Kvernbekk. T. (2001). Erfaring, praksis og teori. I T. Kvernbekk (Red.). Pedagogikk og lærerprofesjonalitet. Oslo: Gyldendal. (S. 146-162). 17 s.