Emne
Bacheloroppgave (BBDBAC)
Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypninger. Problemstillingen skal reflektere relevante spørsmål knyttet til barnehagens virksomhet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBDBAC
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Emnet legger til rette for at studenter får erfaringer med å planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige, metodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer.
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
- kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
- kunnskap om nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet
- kunnskap om ulike verktøy for forskning, også digitale, og bruken av dem
- inngående kunnskap innafor oppgavens valgte tema og innsikt i hvordan dette utfordrer barnehagens virksomhet, praktisk, faglig og pedagogisk
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
- vurdere og anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- kan anvende relevante digitale verktøy i forbindelse med eget forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
- bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i formidling av eget prosjekt
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | 16.04.2020 | — |
Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).
Bacheloroppgave i par: 12000 ord (+/ 10 %).
Bacheloroppgaven skal leveres på Inspera. Det blir foretatt plagieringskontroll. Det regnes som ett forsøk på prøving dersom fristen ikke overholdes (jf. forskrift om eksamen ved UiS).
En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en bacheloroppgave. En kandidat som ikke har bestått bacheloroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk. I slike tilfeller kan oppgaven leveres inn i bearbeidet form eller det kan leveres en helt ny oppgave (Eksamensforskriften, § 2-10 pkt. 4).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode: Minimum 80 %.
Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse i henhold til oppsatt frist.
Oppmøte/muntlig fremlegg på midtveisseminaret: 100 %.
En veiledningstime er obligatorisk: 100 %
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Jon Øgaard SchjelderupArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Totalt: 382 sider
Bergsland, M. D. & Jæger, H. (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (Kap. 1-4) 155 s.
Dalland, O. (2012): Metode og oppgaveskriving for studenter (95-110, 222-232). (25 s.)
Eide, B. J. & Winger, N. (2003). Fra barns synsvinkel» intervju med barn - metodiske og etiske refleksjoner Oslo: Cappelen forlag. (Hele boka/156 s.)
Halvorsen, E.M. (2007). Kunstfaglig-pedagogisk FOU Kristiansand Høyskoleforlaget (18 s: 138-145, 149-157, 167-170)
Løkken, G. & Søbstad, F. (2013) Observasjon og intervju I barnehagen Oslo: Tano (kap.2) (14 s)
Pettersvoll, M. (2016) Å skrive på barns vegne. Skriftlig framstilling av barn - et spørsmål om forskningsetikk. Barn nr 1, s 29-39 (10 s.)
Rennsstam, J. & Wästerfors, D. (2015) Att analysera kvalitativt material. I G. Ahrne & P. Svensson (red.) Handbok i kvalitativa metoder (s.220-237). Stockholm: Lieber (17 s.)
Thurén, T. (2009). Vitenskapsteori for nybegynnere (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. 204 s.
I tillegg til obligatorisk pensum (ca. 300 -350 sider), skal studenten i samråd med veileder, anvende litteratur som er relevant for bacheloroppgaven.