Emne

Bacheloroppgave (BBDBAC)

Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere av kunnskapsområdene og/eller fordypningen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBDBAC

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Arbeidet med bacheloroppgaven skal øve studenten i å planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer.

I tillegg til selvstendig arbeid med bacheloroppgaven, inkluderer emnet undervisning i vitenskapsteori, forskningsetikk og metoder/arbeidsmåter innenfor forsknings- og utviklingsarbeid.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i barnehageforskning
  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring barnehage
  • har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i barnehagens virksomhet
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan sette seg inn i relevant forskning om barns lek, læring og utvikling og hvilken betydning dette kan ha for pedagogisk arbeid med barn og for barns læring
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk fremstilling
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål på barnehagefeltet, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle fagstoff på en overbevisende måte
  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
  • har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Bacheloroppgaven skal utvikles og skrives under veiledning av faglærer(e). Studentene skal delta i et oppstartseminar med undervisning om metode og vitenskapsteori samt et midtveisseminar der studenten presenterer eget arbeid med bacheloroppgaven. Hensikten med oppstartsseminaret er å utvikle og få respons på oppgaveskisse for bacheloroppgaven. Oppgaveskissen videreutvikles og leveres inn for godkjenning innen oppgitt frist.

Studentene vil, i tillegg til respons på seminarene, få 3 veiledninger à 30 min. av faglærer(e).

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.

Litteratur

Totalt ca. 900 sider.

I tillegg til obligatorisk pensum om vitenskapsteori og ulike metoder skal studentene, i samråd med veileder, legge opp relevant selvvalgt litteratur i forhold til bacheloroppgaven.

Christoffersen, L. & Johannesen, A. (2012). Forskningsmetode for lærerutdanningene. Oslo: Abstrakt forlag.  155 s.

Gudmundsdottir, S. (1992). Den kvalitative forskningsprosessen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 5. (S. 266-276) 11 s.

Halvorsen, E. M. (2007). Kunstfaglig og pedagogisk FoU: Nærhet, distanse, dokumentasjon. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (S. 21-31 & 138-150) 23 s.

Kvernbekk. T. (2001). Erfaring, praksis og teori. I T. Kvernbekk (Red.), Pedagogikk og lærerprofesjonalitet (S. 146-162). Oslo: Gyldendal akademisk. 17 s.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1