Emne
Bacheloroppgave (BBDBAC)
Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypninger. Problemstillingen skal reflektere relevante spørsmål knyttet til barnehagens virksomhet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBDBAC
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Emnet legger til rette for at studenter får erfaringer med å planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige, metodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer.
Det legges til rette for at studenten skal få innsikt i:
- sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
- sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
- nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet
Det legges til rette for at studenten skal tilegne seg ferdigheter i:
- å analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
- vurdering og anvendelse av vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- formidling av kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | 01.12.2016 | — |
Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).
Bacheloroppgave i par: 12000 ord (+/ 10 %).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode: Minimum 80 %.
Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse i hnehold til oppsatt frist.
Oppmøte muntlig fremlegg på midtveisseminaret: 100 %.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Jon Øgaard SchjelderupArbeidsformer
Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på studenters arbeider, oppgaveseminar og individuell veiledning.
Arbeidsformer for studenter som velger fordypning "utlandet":
Studenter som har valgt internasjonalt semester som fordypning følger innføringsseminar sammen med øvrige studenter. Utreise innebærer en tidligere innleveringsfrist og et tilpasset midtveisseminar. For øvrig gjelder samme emneplan for denne gruppen studenter.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Bergsland, M. D. & Jæger, H. (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (Kap. 1-4) 73 s.
Christoffersen, L. & Johannessen, A. (2012). Forskningsmetode for lærerutdanningene. Oslo: Abstrakt forlag. (Kap. 1-12) 105 s.
Thurén, T. (2009). Vitenskapsteori for nybegynnere. Oslo: Gyldendal Akademisk. 204 s.
I tillegg til obligatorisk pensum (ca.300 -350 sider), skal studenten i samråd med veileder, anvende litteratur som er relevant for bacheloroppgaven.