Emne

Bacheloroppgave (BBDBAC)

Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypninger. Problemstillingen skal reflektere relevante spørsmål knyttet til barnehagens virksomhet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBDBAC

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

I tillegg til selvstendig arbeid med bacheloroppgaven skal emnet gi studentene en innføring i ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og relevante metoder innenfor forsknings- og utviklingsarbeid, tilsvarende 5 studiepoeng.

Læringsutbytte

Emnet legger til rette for at studenter får erfaringer med å planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige, metodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer.  

Det legges til rette for at studenten skal få innsikt i:

  • sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
  • sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
  • nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet

Det legges til rette for at studenten skal tilegne seg ferdigheter i:

  • å analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
  • vurdering og anvendelse av vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
  • formidling av kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått 1., 2. og 3. trinn barnehagelærerutdanning.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Bacheloroppgave 1/1 Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 01.12.2016


Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).

Bacheloroppgave i par: 12000 ord (+/ 10 %).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppstartseminar, Prosjektbeskrivelse, Fremlegg, Veiledningstime , Obligatorisk tilstedeværelse 80%, Prosjektseminar, Veiledning, Obligatoriske krav

Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode: Minimum 80 %.

Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse i hnehold til oppsatt frist.

Oppmøte muntlig fremlegg på midtveisseminaret: 100 %.

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på studenters arbeider, oppgaveseminar og individuell veiledning. 

Arbeidsformer for studenter som velger fordypning "utlandet":

Studenter som har valgt internasjonalt semester som fordypning følger innføringsseminar sammen med øvrige studenter. Utreise innebærer en tidligere innleveringsfrist og et tilpasset midtveisseminar. For øvrig gjelder samme emneplan for denne gruppen studenter.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.

Litteratur

Bergsland, M. D. & Jæger, H. (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (Kap. 1-4) 73 s.

Christoffersen, L. & Johannessen, A. (2012). Forskningsmetode for lærerutdanningene. Oslo: Abstrakt forlag. (Kap. 1-12) 105 s.

Thurén, T. (2009). Vitenskapsteori for nybegynnere. Oslo: Gyldendal Akademisk. 204 s.

I tillegg til obligatorisk pensum (ca.300 -350 sider), skal studenten i samråd med veileder, anvende litteratur som er relevant for bacheloroppgaven.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1