Emne
Bacheloroppgave (BBDBAC)
Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypninger. Problemstillingen skal reflektere relevante spørsmål knyttet til barnehagens virksomhet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBDBAC
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Emnet legger til rette for at studenter får erfaringer med å planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige, metodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer.
Det legges til rette for at studenten skal få innsikt i:
- sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
- sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
- nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet
Det legges til rette for at studenten skal tilegne seg ferdigheter i:
- å analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
- vurdering og anvendelse av vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- formidling av kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).
Bacheloroppgave i par: 12000 ord (+/ 10 %).
Bacheloroppgaven leveres digitalt i Inspera.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode: Minimum 80 %.
Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse i henhold til oppsatt frist.
Oppmøte/muntlig fremlegg på midtveisseminaret: 100 %.
En veiledningstime er obligatorisk: 100 %
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Jon Øgaard SchjelderupArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Totalt: 382 sider
Bergsland, M. D. & Jæger, H. (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (Kap. 1-4) 155 s.
Dalland, O. (2012): Metode og oppgaveskriving for studenter (95-110, 222-232). (25 s.)
Eide, B. J. & Winger, N. (2003). Fra barns synsvinkel» intervju med barn - metodiske og etiske refleksjoner Oslo: Cappelen forlag. (Hele boka/156 s.)
Halvorsen, E.M. (2007). Kunstfaglig-pedagogisk FOU Kristiansand Høyskoleforlaget (18 s: 138-145, 149-157, 167-170)
Løkken, G. & Søbstad, F. (2013) Observasjon og intervju I barnehagen Oslo: Tano (kap.2) (14 s)
Pettersvoll, M. (2016) Å skrive på barns vegne. Skriftlig framstilling av barn - et spørsmål om forskningsetikk. Barn nr 1, s 29-39 (10 s.)
Rennsstam, J. & Wästerfors, D. (2015) Att analysera kvalitativt material. I G. Ahrne & P. Svensson (red.) Handbok i kvalitativa metoder (s.220-237). Stockholm: Lieber (17 s.)
Thurén, T. (2009). Vitenskapsteori for nybegynnere (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. 204 s.
I tillegg til obligatorisk pensum (ca. 300 -350 sider), skal studenten i samråd med veileder, anvende litteratur som er relevant for bacheloroppgaven.