Emne

Bacheloroppgave (BBDBAC)

Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypninger. Problemstillingen skal reflektere relevante spørsmål knyttet til barnehagens virksomhet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBDBAC

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

I tillegg til selvstendig arbeid med bacheloroppgaven skal emnet gi studentene en innføring i ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og relevante metoder innenfor forsknings- og utviklingsarbeid, tilsvarende 5 studiepoeng.

Læringsutbytte

Emnet legger til rette for at studenter får erfaringer med å planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige, metodiske og forskningsetiske krav og retningslinjer.  

Det legges til rette for at studenten skal få innsikt i:

  • sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
  • sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
  • nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsarbeid relatert til barnehagevirksomhet

Det legges til rette for at studenten skal tilegne seg ferdigheter i:

  • å analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
  • vurdering og anvendelse av vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
  • formidling av kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått 1., 2. og 3. trinn barnehagelærerutdanning.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Bacheloroppgave 1/1 Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).

Bacheloroppgave i par: 12000 ord (+/ 10 %).

Bacheloroppgaven leveres digitalt i Inspera.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppstartseminar, Prosjektbeskrivelse, Fremlegg, Veiledningstime , Obligatorisk tilstedeværelse 80%, Prosjektseminar, Veiledning, Obligatoriske krav

Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode: Minimum 80 %.

Innlevering av skriftlig prosjektbeskrivelse i henhold til oppsatt frist.

Oppmøte/muntlig fremlegg på midtveisseminaret: 100 %.

En veiledningstime er obligatorisk: 100 %

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på studenters arbeider, oppgaveseminar og individuell veiledning. 

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.

Litteratur

Totalt: 382 sider

Bergsland, M. D. & Jæger, H. (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (Kap. 1-4) 155 s.

Dalland, O. (2012): Metode og oppgaveskriving for studenter (95-110, 222-232). (25 s.)

Eide, B. J. & Winger, N. (2003). Fra barns synsvinkel» intervju med barn - metodiske og etiske refleksjoner Oslo: Cappelen forlag. (Hele boka/156 s.)

Halvorsen, E.M. (2007). Kunstfaglig-pedagogisk FOU Kristiansand Høyskoleforlaget (18 s: 138-145, 149-157, 167-170)

Løkken, G. & Søbstad, F. (2013) Observasjon og intervju I barnehagen Oslo: Tano (kap.2) (14 s)

Pettersvoll, M. (2016) Å skrive på barns vegne. Skriftlig framstilling av barn - et spørsmål om forskningsetikk. Barn nr 1, s 29-39 (10 s.)

Rennsstam, J. & Wästerfors, D. (2015) Att analysera kvalitativt material. I G. Ahrne & P. Svensson (red.) Handbok i kvalitativa metoder (s.220-237). Stockholm: Lieber (17 s.)

Thurén, T. (2009). Vitenskapsteori for nybegynnere (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. 204 s.

I tillegg til obligatorisk pensum (ca. 300 -350 sider), skal studenten i samråd med veileder, anvende litteratur som er relevant for bacheloroppgaven.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1